Verzoek EK om gesprek met VWA over GMO-laboratoriumdetectie
16 januari 2009 - kamerstuk
Kamerbrief over de detectiemethoden van genetisch gemodificeerde
organismen (GMO's). De minister zal de Tweede én Eerste Kamer hierover
een technische briefing geven om alle fracties te informeren.
D i rectie Voedselkwaliteit en Diergezondheid
Geachte Voorzitter,
Op 7 januari 2009 heeft u verzocht om een gesprek van senator Peters met de Voedsel en
Waren Autoriteit (VWA) over de detectiemethoden van GMO's. De heer Peters wenst dit
gesprek in verband met het debat over biotechnologie dat op 27 januari a.s. in uw Kamer
wordt gevoerd.
Ik ben bereid hierover u een technische briefing te geven, waarbij ook andere leden van
de Eerste Kamer welkom zijn, zodat alle fracties over dezelfde informatie kunnen
beschikken.
Tot slot wil ik u wijzen op eerdere stukken die over dit onderwerp zijn verschenen:
- het RIVM-rapport 'detectie van niet-toegelaten genetisch gemodificeerde organismen'
(2007);
- de brief die ik mede namens mijn collega's van de ministeries van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
heb gestuurd aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het genoemde RIVM-rapport
(25 september 2007).
Hierbij doe ik u beide stukken toekomen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
27 428 Beleidsnota Biotechnologie
Nr. 92 BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 september 2007
Inleiding
In het antwoord op Kamervragen over de vondst van de niet-toegelaten
ggo-maïsvariëteit Herculex heb ik een reactie op het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM)-rapport «Detectie van niet-toegelaten
genetisch gemodificeerde organismen (ggo's): knelpunten en kansen»
aangekondigd1. Mede namens de minister van Volkshuisvesting Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer (VROM) en de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) geef ik in deze brief een korte toelichting
op het bijgevoegde rapport2. Daarna ga ik in op enkele internationale
ontwikkelingen over ggo's die in de Europese Unie (EU) niet zijn toegelaten.
Ik besluit met een aantal conclusies over de mogelijkheden en de
inzet om het toezicht op niet-toegelaten ggo's op termijn te versterken.
Toelichting op het rapport: Detectie van niet-toegelaten ggo's:
knelpunten en kansen
Er geldt een nultolerantie voor ggo's die niet in de EU zijn toegelaten.
Deze ggo's mogen in de EU niet voorkomen. Deze nultolerantie is moeilijk
handhaafbaar omdat specifieke detectiemethodes veelal ontbreken. Alle
EU-lidstaten hebben met deze problematiek te maken. De Kamer is hierover
reeds in 2004 geïnformeerd3.
Het RIVM-rapport stelt dat detectiemethodes en referentiemateriaal,
waarmee de aanwezigheid en identiteit van ggo's onomstotelijk kunnen
worden aangetoond, in principe alleen beschikbaar zijn voor ggo's die in
de EU zijn toegelaten en voor een beperkte categorie niet-toegelaten
ggo's. Namelijk de ggo's die in de aanvraagprocedure zitten voor
EU-markttoelating (zoals de ggo-maïsvariëteit Herculex).
Het RIVM concludeert in zijn rapport dat het in principe technisch mogelijk
is om met behulp van (nieuwe) bredere opsporingsmethodes niettoegelaten
ggo's aan te tonen, ook in afwezigheid van specifieke detectie-
Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 27 428, nr. 92 1
methodes. Er zitten volgens het RIVM wel een aantal technische haken en
ogen aan het gebruik van deze opsporingsmethodes:
- Dergelijke methodes moeten nog (verder) ontwikkeld worden. Ontwikkeling
van deze methodes is tijdrovend en duur. Het opsporen van
ggo's in gewassen waarvan er nog geen ggo-variëteit op de EU-markt
is toegelaten (zoals rijst) levert relatief de minste problemen op.
- Met behulp van deze opsporingsmethodes kan wel de aanwezigheid,
maar niet de identiteit van een specifiek ggo worden aangetoond. Voor
de juridische bewijskracht kan het nodig zijn om de exacte identiteit
van het niet-toegelaten ggo vast te stellen. In dat geval zijn alsnog
specifieke detectiemethodes en referentiemateriaal nodig.
- Een valse positieve uitkomst bij de opsporing van niet-toegelaten
ggo's kan worden veroorzaakt door een verontreiniging van het
monster. Met name het uitsluiten van verontreinigingen in mengsels
van partijen (bijvoorbeeld mengvoeders of ladingen sojaschroot) is
problematisch. Deze situatie komt in de praktijk het meeste voor.
Ondanks de «technische haken en ogen» kunnen deze methodes op
termijn bijdragen aan een versterkt toezicht. Daarom investeert de overheid
in de verdere ontwikkeling van deze opsporingsmethodes. Gelet op
het internationale karakter van de problematiek is Europese samenwerking
daarbij van belang. Met medefinanciering van het ministerie van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) participeert het RIKILT (Instituut
voor Voedselveiligheid) in een Europees project dat zich richt op de
ontwikkeling van methodes voor de detectie van toegelaten en niettoegelaten
ggo's.
Ontwikkelingen op het gebied van niet-toegelaten ggo's
Een beperkte mate van vermenging van ggo-gewassen met niet
ggo-gewassen is technisch niet altijd te vermijden. Deze onbedoelde
vermenging kan optreden via zowel uitkruising bij de zaadproductie en de
teelt, als via vervoer, opslag en verwerking van de gewassen. Dit betekent
dat de nultolerantienorm voor niet-toegelaten ggo's in de praktijk in veel
gevallen niet haalbaar is. Deze problematiek komt ook aan de orde in de
Trendanalyse Biotechnologie 2007 en de reactie daarop1.
De afgelopen jaren hebben diverse EU-lidstaten partijen onderschept die
verontreinigd waren met lage gehaltes met niet-toegelaten ggo's. Deze
incidenten kunnen onderscheiden worden in:
- Incidenten waarbij ggo's werden aangetroffen die al in derde landen
waren geautoriseerd. Aangezien ggo's ook in derde landen pas tot de
markt worden toegelaten als ze veilig zijn bevonden, is er in principe
geen aanleiding voor bezorgdheid over de voedselveiligheid. De
milieuveiligheid is mede afhankelijk van de mate van levensvatbaarheid
van het product. Niet-levensvatbare ggo's vormen geen bedreiging
voor de milieuveiligheid. Het gros van de huidige EU-import van
partijen waarin niet-toegelaten ggo's kunnen voorkomen, betreft
verwerkte, niet-levensvatbare grondstoffen voor diervoeders.
- Incidenten waarbij ggo's werden aangetroffen die nog in geen enkel
land veilig waren bevonden. In deze gevallen heeft de Europese
Commissie (EC) steeds opheldering gevraagd bij de autoriteiten van de
landen waar deze ggo's oorspronkelijk vandaan kwamen en zo nodig
extra maatregelen getroffen om herhaling van het incident te voorkomen.
De betreffende autoriteiten hebben informatie beschikbaar gesteld voor
de beoordeling van de veiligheid en de detectie van de ggo's. Deze informatie
was in enkele gevallen onvoldoende voor een gedegen risicobeoordeling.
1 Kamerstukken II, 2006-2007, 27 428, nr. 87.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 27 428, nr. 92 2
Ik verwacht dat het aantal incidenten zal toenemen waarbij sprake is van
onbedoelde vermenging met een beperkte hoeveelheid niet-toegelaten
ggo's die in een land buiten de EU reeds tot de markt zijn toegelaten. Deze
verwachting is gebaseerd op het feit dat het mondiale areaal ggo-gewassen1
en het aantal toegelaten ggo-variëteiten snel toeneemt. Daarnaast
speelt een verschil in de duur van toelatingsprocedures een belangrijke
rol. In belangrijke ggo-exporterende landen, zoals de VS, Canada en
Brazilië, worden nieuwe ggo-variëteiten aanzienlijk sneller tot de markt
toegelaten dan in de EU. Als gevolg van deze zogenaamde «asynchrone
toelatingsprocedures» zal er een toename zijn van het aantal ggo's dat bij
handelspartners is toegelaten, maar in de EU (nog) niet. Hierdoor neemt
de kans op incidenten toe waarbij lage gehaltes van elders toegelaten
ggo's aanwezig zijn in diervoeder- en levensmiddelengrondstoffen die
worden geïmporteerd in de EU. Een voorbeeld hiervan is het incident met
de ggo-maïsvariëteit Herculex die wel in de VS, maar nog niet in de EU is
toegelaten. Het directoraat-generaal Landbouw van de EC heeft onlangs
gewaarschuwd dat deze «asynchrone toelatingsprocedures» de import
van diervoedergrondstoffen kunnen belemmeren.
Inzet voor de versterking van het toezicht op niet-toegelaten
ggo's
De problematiek van de detectie van niet-toegelaten ggo's en de «asynchrone
toelatingsprocedures» heeft een internationaal karakter. Alle
EU-lidstaten hebben ermee te maken. Ik ben er daarom voorstander van,
dat het zoeken naar oplossingen zoveel mogelijk in internationaal verband
plaatsvindt, in nauwe samenwerking met de EC en andere EU-lidstaten.
Dit neemt niet weg dat Nederland, naast de inzet op het internationale
niveau, zich ook op nationaal niveau inzet om het toezicht op niettoegelaten
ggo's te versterken.
Hieronder ga ik in op de Nederlandse inzet op multilateraal, Europees en
nationaal niveau.
Daarbij hanteer ik de volgende uitgangspunten. Het bedrijfsleven is in de
eerste plaats verantwoordelijk om producten op de markt te brengen die
voldoen aan de vereisten uit de regelgeving. De overheid is verantwoordelijk
voor het bieden van (wettelijke) kaders waarbinnen de producent
zijn verantwoordelijkheid kan invullen. De uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
van deze kaders hebben daarbij de aandacht. De betrokken
inspecties zien toe op de naleving op basis van een risicobenadering en
naleefgedrag.
In multilateraal verband komt in de Codex Alimentarius de problematiek
van «asynchrone toelatingsprocedures» aan de orde. De Codex Alimentarius
werkt een voorstel uit voor de beoordeling van de voedselveiligheid
van onbedoelde aanwezigheid van lage gehaltes van ggo's die in het
voedselexporterend land zijn toegelaten, maar niet in het voedselimporterend
land. De EC en Nederland hebben dit initiatief ondersteund.Ik acht
de uitwerking van dit voorstel van groot belang, omdat het mogelijkheden
biedt om op termijn internationale afspraken te maken over de uitwisseling
van informatie over de aard van het ggo, de uitkomst van de risicobeoordeling
en het beschikbaar stellen van detectiemethodes. Deze informatie
is essentieel om het toezicht op niet-toegelaten ggo's wezenlijk te
kunnen versterken.
De EC erkent de problematiek van «asynchrone toelatingsprocedures». In
de evaluatie van ggo-verordening 1829/2003 biedt de EC ruimte voor
discussie over een toekomstige drempelwaarde voor niet-toegelaten
ggo's2. De EC stelt dat een drempelwaarde overwogen zou moeten
worden voor onbedoelde aanwezigheid van niet-toegelaten ggo's, die in
een derde land zijn toegelaten op grond van een risicobeoordeling die
1 In 2006 werden in 22 landen ggo-gewassen
geteeld op een oppervlakte van ruim 100
miljoen hectare. Ter vergelijking: de totale
oppervlakte cultuurgrond in Nederland is circa
1,9 miljoen hectare.
2 Report from the commission to the Council
and the European Parliament on the implementation
of Regulation (EC), No 1829/2003 of
the European Parliament and of the Council
on genetically modified food and feed. COM
(2006) 626 final.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 27 428, nr. 92 3
gelijkwaardig is aan de beoordeling die in de EU wordt toegepast. Nederland
is voorstander van een dergelijke drempelwaarde en zal de ruimte
voor een discussie daarover binnen de EU verkennen.
Op nationaal niveau is het toezicht op de Europese regelgeving voor ggo's
van belang. Dit toezicht is in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid
van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en de VROM-Inspectie.
Deze instanties benutten de mogelijkheden om niet-toegelaten ggo's op te
sporen. De VWA en VROM-Inspectie hebben afgelopen jaren een aantal
niet-toegelaten ggo's gevonden. Daarbij is steeds ingezet op het ongedaan
maken van de illegale situatie en het voorkomen van herhaling
daarvan, ongeacht of daarbij sprake was van een mogelijk risico voor de
veiligheid. Veiligheid is immers niet de enige waarde die in het geding is.
De keuzevrijheid van consument en producent is tevens van belang.
Zoals ik hierboven heb aangegeven bij de toelichting op het rapport van
het RIVM investeert de overheid in verbetering van bestaande en ontwikkeling
van nieuwe detectiemethodes. Verder financiert LNV de inzet van
het RIKILT om samen met counterparts uit China een database op te
zetten met gegevens over de veiligheidsbeoordeling en detectie van
ggo's. In de database wordt ook informatie opgenomen over ggo-variëteiten
die nog nergens ter wereld zijn toegelaten. De informatie uit die database
kan nuttig zijn voor risicomanagement, in geval van verontreinigingen
van voedingsmiddelen en diervoeders met ggo's, die elders wel
maar nog niet in de EU zijn toegelaten en voor risicomanagement in
gevallen van verontreiniging met nog nergens toegelaten ggo's.
In antwoord op een vraag uit het AO-diervoeder van 27 mei 2007 kan ik
melden dat verontreinigingen met ggo's niet expliciet zijn opgenomen in
«het beleidsdraaibroek diervoederveiligheid». Dit is ook niet nodig. De
aanpak van incidenten met verontreiniging met niet-toegelaten ggo's wijkt
in principe niet af van de aanpak van een verontreiniging met andere niet
gewenste stoffen.
Samenvattend: De controle op niet-toegelaten ggo's is lastig. Alle
EU-lidstaten hebben hiermee te maken en hebben zonder medewerking
van ggo-exporterende landen beperkte mogelijkheden om de problematiek
aan te pakken. Een eensgezinde internationale aanpak is daarom
gewenst. Nederland zal deze aanpak zoveel mogelijk bevorderen.
Dit neemt niet weg dat er ook op nationaal niveau mogelijkheden zijn om
het toezicht op niet-toegelaten ggo's te versterken, via met name onderzoek
naar nieuwe en betere detectiemethodes. Nederland investeert
hierin. De resultaten kunnen op termijn bijdragen aan een versterkt
toezicht. Verder zal Nederland binnen Europa de ruimte verkennen voor
een discussie over een drempelwaarde voor onbedoelde aanwezigheid
van niet-toegelaten ggo's die veilig zijn bevonden.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 27 428, nr. 92 4
Briefrapport 601787001/2007
Detectie van niet-toegelaten genetisch
gemodificeerde organismen
Knelpunten en kansen
D.C.M. Glandorf en B.L Loos
Contact:
B.L. Loos
Stoffen Expertisecentrum, RIVM
Birgit.loos@rivm.nl
2
Voorwoord
Dit briefrapport is geschreven in opdracht van het ministerie van VROM, Directie
SAS en het ministerie van LNV, Directie VD, en gefinancierd door het ministerie
van VROM. De auteurs danken de heer Laurensse (VWA) en mevrouw Kok (RIKILTInstituut
voor voedselveiligheid) voor het kritisch lezen van dit briefrapport.
3
1. Inleiding
Dit briefrapport gaat in op de mogelijkheden om genetisch gemodificeerde
organismen (ggo's) die niet tot de Europese markt zijn toegelaten op te sporen in
partijen met plantmateriaal of afgeleid materiaal (zoals meel) die in de EU worden
geïmporteerd. Als in de rest van het rapport wordt gesproken van plantmateriaal
wordt hiermee bedoeld plantmateriaal en afgeleid materiaal. Niet-toegelaten
ggo's hebben geen veiligheidsbeoordeling in de EU doorlopen en zijn daarom bij
import in de EU illegaal. Voor deze ggo's geldt dan ook een 0%-tolerantie: zij
mogen niet in geïmporteerde partijen voorkomen.
Het rapport beschrijft op welke manieren genetisch gemodificeerde organismen
zijn op te sporen, en welke informatie en welk vergelijkingsmateriaal minimaal
daarvoor nodig zijn (paragraaf 2). Vervolgens wordt, aan de hand van een aantal
recente incidenten, beschreven welke problemen zich voordoen bij de detectie van
ggo's en wanneer de beschreven detectiemethoden succesvol kunnen zijn
(paragraaf 3). Paragraaf 4 gaat in op de technische haalbaarheid om in de
toekomst niet-toegelaten ggo's op te sporen. De Conclusie (paragraaf 5) vat de
mogelijkheden en beperkingen kort samen.
2. Detectie van ggo's: hoe kan het en wat is ervoor nodig?
Er zijn globaal twee methoden om ggo's op te sporen. De eerste, algemene
methode is erop gericht vast te stellen óf een partij ggo's bevat. De tweede,
specifieke methode zoekt naar een specifiek ggo of naar de identiteit van een
aangetroffen ggo.
2.1. Twee manieren om ggo's op te sporen
Algemene detectiemethode
Om aan te tonen dat een partij plantmateriaal ggo's bevat, kan informatie
gebruikt worden over stukjes DNA (sequenties) die veel worden toegepast in ggo's,
en die niet van nature in (de onderzochte) planten voorkomen. Als zulke stukjes in
plantmateriaal worden aangetoond, is de kans groot dat de partij ggo's bevat.
4
Het is daarbij echter wel belangrijk om uit te sluiten dat het gevonden DNA
afkomstig is van verontreiniging van de partij. Zo kan een partij vervuild zijn met
bodembacteriën die van nature het aangetroffen gen bezitten.
Met deze algemene methode is alleen de aanwezigheid van ggo's aan te tonen,
zonder dat duidelijk wordt om welk(e) ggo (ggo's) het gaat.
Specifieke detectiemethode
Bij detectie op specifiek niveau gaat het erom de identiteit van een ggo vast te
stellen of de aanwezigheid van een specifiek ggo aan te tonen. Hiervoor is
minimaal informatie nodig over (een deel van) de exacte DNA-sequentie die in het
ggo is ingebracht en over de plaats in het planten-DNA waar de modificatie (de
insert) is aangebracht. Deze zogenaamd eventspecifieke informatie bevat daarom
een gensequentie waarin de combinatie zichtbaar is van de insert en het
aangrenzend planten-DNA.
2.3. Benodigd vergelijkingsmateriaal
Voor beide beschreven detectiemethoden is er altijd vergelijkingsmateriaal nodig
om de aanwezigheid van het ggo onomstotelijk aan te tonen. Enerzijds moet dit
vergelijkingsmateriaal bestaan uit plantmateriaal waarmee valt aan te tonen dat
het gevonden DNA niet in ongemodificeerd plantmateriaal wordt aangetroffen
(negatieve controle). Anderzijds moet er vergelijkingsmateriaal zijn om aan te
tonen dat het te detecteren DNA ook daadwerkelijk gevonden zal worden,
hiervoor is vergelijkingsmateriaal nodig waarvan vaststaat dat het de sequenties
bevat waarnaar gezocht wordt (positieve controle).
Bij de algemene methode om ggo's op te sporen (punt 1) kan het
vergelijkingsmateriaal voor negatieve controle afkomstig zijn van het nietgemodificeerde
gewas, of van plantmateriaal waarvan afdoende is vastgesteld dat
de te detecteren sequenties er niet in voorkomen. Voor positieve controle is bij
deze methode plantmateriaal bruikbaar dat gemodificeerd is met het te
detecteren stukje DNA, of plantmateriaal waar het stukje DNA apart aan is
toegevoegd (gespiked plantmateriaal). Hierbij moet wel per test worden
5
vastgesteld dat het specifieke stukje DNA herkend wordt en dus een positief
signaal geeft.
Bij het opsporen van een specifiek ggo of om de identiteit van een aangetroffen
ggo vast te stellen (punt 2), is voor negatieve controle vergelijkingsmateriaal nodig
van de niet-gemodificeerde ouderplant. Ook een andere variëteit van dezelfde
plantensoort is bruikbaar als daarvan is vastgesteld dat het te detecteren
genfragment er niet in zit. Voor positieve controle moet bij deze methode het
vergelijkingsmateriaal bestaan uit zuiver (identiteit) en officieel (herkomst)
materiaal van het specifieke ggo. Dit goed gekarakteriseerde materiaal wordt
'referentiemateriaal' genoemd.
In alle gevallen worden standaard technische controles meegenomen om aan te
tonen dat de testen technisch goed worden uitgevoerd en de resultaten uit de
testen dus betrouwbaar zijn.
2.4. Beschikbaarheid van informatie en vergelijkingsmateriaal
De beschikbaarheid van informatie over en vergelijkingsmateriaal van ggo's is
afhankelijk van de toegepaste detectiemethode.
Voor de algemene detectiemethode zijn zowel informatie als
vergelijkingsmateriaal betrekkelijk gemakkelijk te krijgen. Informatie over
sequenties die veel worden gebruikt in de huidige (eerste) generatie ggo's is voor
iedereen voorhanden. Ook vergelijkingsmateriaal is voor deze ggo's relatief
eenvoudig te verkrijgen, omdat er meerdere ggo's op de EU-markt zijn waarin
deze veelgebruikte stukjes DNA aanwezig zijn (positieve controle). Let wel: dit
betekent dat altijd gecontroleerd moet worden of partijen niet verontreinigd zijn
met organismen die de gedetecteerde sequentie van nature bezitten of besmet zijn
met een toegelaten ggo.
Voor het opsporen van specifieke ggo's zijn daarentegen informatie en
referentiemateriaal veel lastiger verkrijgbaar. Informatie over de exacte sequentie
die in een ggo is gebracht is in principe alleen bekend voor ggo's die tot de EUmarkt
zijn toegelaten, of die in de procedure voor EU-markttoelating zitten. Ook
referentiemateriaal voor deze ggo's kan lastig te vinden zijn. Voor tot de EU-markt
toegelaten ggo's beschikt het Europese Joint Research Centre (JRC) over
6
referentiemateriaal. Voor niet-toegelaten ggo's zal het referentiemateriaal van
derden (bijvoorbeeld bedrijven) moeten komen. Dit materiaal zal echter niet altijd
aan de kwaliteitseisen voor referentiemateriaal voldoen. Bovendien hebben
derden er niet altijd belang bij om dit materiaal te verstrekken, aangezien
hiermee een methode kan worden ontwikkeld om de niet in de EU toegelaten
ggo's op te sporen.
3. Incidenten met niet-toegelaten ggo's
Een aantal recente incidenten met niet-toegelaten ggo's is illustratief voor de
problemen die zich kunnen voordoen met detectie. Bij de beschrijving van de
incidenten wordt duidelijk hoe de niet toegelaten ggo's aan het licht zijn
gekomen, en welke informatie en welk vergelijkingsmateriaal nodig waren om ze
op te sporen.
3.1. Bt10-maïs
In maart 2005 rapporteerde het biotechnologie bedrijf Syngenta (via de
autoriteiten van de Verenigde Staten) dat kleine hoeveelheden van een niettoegelaten
genetisch gemodificeerde maïs (Bt10) per ongeluk vermengd waren
met andere maïspartijen. De oorzaak van deze vermenging was een verwisseling
van twee maïslijnen (Bt10 en Bt11) tijdens het veredelingsproces bij Syngenta.
Bt10 lijkt wat betreft de ingebrachte genen sterk op Bt11, ze zijn gemodificeerd
met min of meer hetzelfde genconstruct. De lijn Bt11 was op het moment van de
melding al in de Europese Unie (EU) toegelaten voor import, als veevoeder en als
levensmiddel. Bt10 was een experimentele lijn die niet in de EU of elders was
toegelaten en daarmee nog niet onderworpen was aan een
veiligheidsbeoordeling. Bt10 bleek al in kleine hoeveelheden sinds 2001 in de EU
geïmporteerd te worden via de importkanalen van de 'zusterlijn' Bt11.
Het was moeilijk om de aanwezigheid van Bt10 in partijen maïs aan te tonen. Met
de algemene detectiemethode kan Bt10 niet onderscheiden worden van Bt11. Er
waren dan ook een detectiemethode en referentiemateriaal specifiek voor Bt10
nodig. Deze waren in maart 2005 niet voorhanden. Syngenta werd daarom
7
verzocht om zo snel mogelijk een Bt10-specifieke detectiemethode met daarbij
behorend referentiemateriaal beschikbaar te stellen voor alle EU lidstaten.
Bij gebrek aan een Bt10-specifieke detectiemethode raadde het JRC aan om in de
tussentijd gebruik te maken van een tweestapsdetectiemethode (zie bijlage). Het
was namelijk bekend dat Bt10 dezelfde gensequenties bevatte als Bt11. Daarnaast
was voor Bt11 wel een specifieke detectiemethode voorhanden, omdat Bt11 al tot
de EU-markt was toegelaten.
De voorgestelde tweestapsdetectiemethode voor Bt10 bestond daarom uit een
eerste stap waarin met een algemene detectiemethode zowel Bt10 als Bt11 kon
worden aangetoond. In de vervolgstap werd gebruikgemaakt van de Bt11-
specifieke methode. Een negatief signaal bij deze stap duidde op de afwezigheid
van Bt11 en daarmee op de aanwezigheid van Bt10. Deze methode was echter niet
ideaal, omdat deze Bt10 niet in één stap, met een enkel positief signaal,
aantoonde en dat het daardoor nog steeds niet duidelijk werd of Bt10 in het
mengsel zat. Belangrijk punt hierbij is dat een mengsel van Bt11 en Bt10 ook
positief zou reageren. De methode was daarnaast een kwalitatieve methode en
geen kwantitatieve methode, dit betekent dat wel vastgesteld kon worden dat er
Bt10 in een partij aanwezig was, maar niet vastgesteld kon worden hoeveel Bt10
in een partij aanwezig was. Ook waren er problemen met het ontbreken van
referentiemateriaal.
Pas later leverde Syngenta een Bt10-specifieke methode in een stap aan. Het JRC
heeft deze gecontroleerd (gevalideerd) en aan alle lidstaten ter beschikking
gesteld. Deze methode is gebaseerd op het aantonen van (een deel van) een extra
gen in Bt10 dat niet aanwezig is in Bt11, namelijk het ampicillineresistentiegen
(zie bijlage). Dit antibioticumresistentiegen geldt dus als een onderscheidende
sequentie. Met deze Bt10-specifieke methode kunnen de autoriteiten ladingen
maïs controleren. De methode gaf in eerste instantie ook vals-positieve uitslagen.
Daarom is een extra enzymatische stap toegevoegd waarmee onderscheid te
maken viel tussen de vals-positieve en de werkelijk positieve monsters.
In april 2005 is door de EU een noodbeschikking afgekondigd voor Bt10. Deze
beschikking hield in dat schepen met maïs (bierbostel en maïsglutenvoermeel)
vanuit de VS hun lading in de EU niet mochten lossen tenzij door middel van
certificaten was aangetoond dat de schepen geen Bt10 bevatten. Deze
8
importbeperking heeft geduurd totdat duidelijk was dat geen Bt10 meer in de EU
werd geïmporteerd. Het verbod is in maart 2007 opgeheven.
Samenvattend:
- De ggo's zijn aan het licht gekomen door een melding door het bedrijf zelf.
- De melding was aanvankelijk niet te verifiëren omdat een specifieke
detectiemethode en referentiemateriaal ontbraken.
- Omdat de niet-toegelaten maïslijn Bt10 sterk lijkt op de toegelaten lijn Bt11,
was Bt10 alleen op te sporen met behulp van een goede, kwantitatieve en
Bt10-specifieke (event-specifieke) methode. Deze is door de fabrikant in dit
geval pas in een later stadium aangeleverd.
3.2. LLRICE601
In augustus 2006 heeft het bedrijf Bayer, via de autoriteiten van de VS, de EU
geïnformeerd over de aanwezigheid van kleine hoeveelheden genetisch
gemodificeerde rijst (LLRICE601) in monsters van langkorrelige rijst uit de VS.
LLRICE 601 was op dat moment niet in de EU en in de VS toegelaten. Deze lijn was
wel in de VS in veldproeven getest, maar tot dan toe nooit aangevraagd voor
commerciële doeleinden.
LLRICE601 heeft dezelfde ingebrachte eigenschappen (gensequenties) als
LLRICE62. Deze variant is in de VS goedgekeurd voor markttoelating, en doorloopt
in de EU nog de aanvraagprocedure bij de European Food Safety Authority. De
Europese lidstaten beschikten over kennis van de gebruikte gensequenties in
LLRICE601, maar niet van de plaats van insertie. Hierdoor was het niet mogelijk
om een event-specifieke methode te ontwikkelen voor LLRICE601. Bayer is direct
verzocht deze methode aan te leveren, in combinatie met referentiemateriaal van
de rijstvariëteit. Na aanlevering hiervan door Bayer, werd de LLRICE601-specifieke
methode in september 2006 door het JRC gevalideerd (zie bijlage).
Analoog aan de procedure rondom Bt10, heeft de EU eind augustus 2006 een
noodbeschikking afgegeven. Hierin werd bepaald dat de VS geen langkorrelige
rijst in de EU mochten importeren tenzij door middel van certificaten was
aangetoond dat de schepen geen LLRICE601 bevatten. Deze importbeperking is
9
nog steeds van kracht totdat duidelijk is dat er geen met LLRICE601
verontreinigde rijstpartijen meer in de EU worden geïmporteerd.
Deze importbeperking is inmiddels uitgebreid. Alle Amerikaanse rijst van een
bepaalde soort mag pas worden ingevoerd als de EU-lidstaten zelf hebben
aangetoond dat de rijst ggo-vrij is. De verplichting om op basis van certificaten uit
de VS rijst te importeren is dus aangescherpt. Overigens is als gevolg van dit
incident een aanvraag tot markttoelating van LLRICE601 in de VS ingediend
(verzoek tot deregulering). De lijn is inmiddels goedgekeurd in de VS.
Samenvattend:
- De aanwezigheid van de niet in de EU toegelaten rijstlijn LLRICE601 is bekend
geworden doordat het bedrijf hierop zelf heeft geattendeerd.
- De melding was aanvankelijk niet te verifiëren omdat er geen specifieke
detectiemethode en referentiemateriaal voor LLRICE601 voorhanden waren.
- Omdat er op dat moment nog geen ggo-variëteiten voor rijst in de EU waren
toegelaten, hadden de autoriteiten wel met behulp van een algemene
detectiemethode voor ggo's kunnen aantonen dat de partij genetisch
gemodificeerde rijst bevatte. Hiervoor hadden zij gebruik kunnen maken van
informatie over een rijstvariant waarvoor een toelatingsprocedure in de EU
liep. Elke aangetroffen ggo, mits niet afkomstig uit vervuiling van de partij met
een toegelaten ggo van een andere plantensoort, was dan illegaal geweest.
3.3. Chinese rijst
In september 2006 maakten Greenpeace en Friends of the Earth melding van
contaminatie van Chinese rijstproducten met genetisch gemodificeerde rijst die
niet is toegelaten tot de EU-markt. Het zou gaan om producten die rijststicks en
vermicelli bevatten. De milieuorganisaties hadden deze aangetroffen in Frankrijk,
Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het zou verder gaan om rijst met een Btgen.
Nog steeds is onduidelijk welke detectiemethode is toegepast om aan te tonen dat
de rijst niet is toegelaten. Uit rapporten gepubliceerd door de milieuorganisaties
valt op te maken dat zij in 2005 'verdachte' rijstmonsters hebben verzameld bij
10
onder andere lokale zaadbedrijven, boeren, en andere instellingen of bedrijven in
de provincie Hubei. Deze monsters zijn daarna getest op stukjes DNA waarvan
bekend was dat die veel in ggo's werden gebruikt (algemene methode). Daarnaast
zijn de rijstmonsters, voor ondersteunend bewijs, getest op de productie van twee
Bt-eiwitten. Van deze eiwitten is bekend dat ze gevonden worden in ggo's die Btgenen
bevatten en tot expressie brengen (zie bijlage). Een aantal monsters bleek
op basis van deze testen genetisch gemodificeerd te zijn.
De identiteit van de illegale Chinese rijst waarvan de milieuorganisaties melding
hadden gemaakt, was wekenlang onduidelijk. In oktober 2006 maakte de Chinese
overheid echter bekend dat het ging om Bt63-rijst. De gedachte aan Bt63 is
vermoedelijk ontstaan omdat de milieuorganisatie de Universiteit van Wuhan, die
deze rijst had ontwikkeld, als plaats van herkomst had aangewezen.
Eveneens in oktober 2006 publiceerde een Duitse onderzoeksgroep een
detectiemethode specifiek voor het construct in Bt63 (zie bijlage). Deze groep
heeft zich naar eigen zeggen bij de ontwikkeling van de detectiemethode
gebaseerd op testresultaten van de milieuorganisatie uit 2005 (waarin Bt-eiwitten
waren aangetoond), en op kennis over Chinese genetisch gemodificeerde
rijstlijnen die in de precommerciële fase zitten. Als positief vergelijkingsmateriaal
is gebruikgemaakt van materiaal dat de milieuorganisatie heeft verzameld van
twee precommerciële rijstsoorten. Het JRC is bezig deze detectiemethode voor
Bt63-rijst te valideren en heeft de beschikking over referentiemateriaal. Niet
duidelijk is uit welke bron dit referentiemateriaal afkomstig is.
De huidige stand van zaken is dat de Europese Commissie tevreden is met de
maatregelen die China neemt om export van rijstproducten met niet-toegelaten
ggo's te voorkomen en geen reden ziet om extra maatregelen voor de EU af te
kondigen.
Samenvattend:
- De aanwezigheid van de gemodificeerde rijstproducten is in eerste instantie
aannemelijk gemaakt door milieuorganisaties op basis van de algemene
detectiemethode voor ggo's. Onduidelijk is hoeveel voorkennis de
milieuorganisaties hadden over de exacte identiteit van de rijst bij het
ontwikkelen van de detectiemethode. Zij maakten gebruik van tips van
11
Chinese boeren over de mogelijke aanwezigheid van genetisch gemodificeerde
rijst. Later is verder gezocht naar de identiteit van de rijst.
- De door de milieuorganisaties gehanteerde algemene methode om ggo-rijst
aan te tonen had ook door de overheden toegepast kunnen worden om de
ggo's te detecteren in partijen rijst, onder toepassing van de juiste controles
zoals het uitsluiten van besmetting uit andere bronnen.
3.4. Virusresistente papaja's
In januari 2005 meldde Duitsland dat Duitse voedselautoriteiten bij controles
genetisch gemodificeerde papaja uit Hawaï hadden aangetroffen. Duitsland heeft
dit ook via de geëigende kanalen kenbaar gemaakt binnen de EU.
Genetisch gemodificeerde papaja is niet toegelaten tot de Europese markt. In de
Verenigde Staten daarentegen zijn virusresistente papaja's uit Hawaï tot de markt
toegelaten. Dit zijn papaja's die door genetische modificatie resistent gemaakt zijn
tegen het papajaringspotvirus.
De Duitse autoriteiten hebben de genetisch gemodificeerde vruchten opgespoord
met een specifieke methode om het genconstruct dat leidt tot virusresistentie aan
te tonen (zie bijlage). Na de vondst van genetisch gemodificeerde papaja's heeft
Duitsland maatregelen genomen om alle papaja's uit Hawaï bij import te
controleren. Ook een andere lidstaat waar deze papaja's zijn gevonden heeft
dergelijke maatregelen genomen. Het JRC en de Duitse autoriteiten hebben een
detectiemethode voor de genetisch gemodificeerde papaja beschikbaar gesteld.
Positief controlemateriaal is via Duitsland te verkrijgen.
De Europese Commissie vond het niet noodzakelijk maatregelen te treffen in
aanvulling op de maatregelen die door de twee lidstaten zijn genomen om de
import van deze genetisch gemodificeerde papaja uit Hawaï te stoppen.
Samenvattend:
- De illegale import van genetisch gemodificeerde papaja is door een Europese
lidstaat geconstateerd en gemeld aan de EU.
- De lidstaat had zelf de detectiemethode ontwikkeld. Deze was gebaseerd op
detectie van een specifieke sequentie in de virusresistente papaja gebaseerd op
12
de in de VS toegelaten papaja. Het is niet duidelijk of, en zo ja, welke
vergelijkingsmaterialen hier zijn gebruikt.
- De papaja-ggo had met elke algemene opsporingsmethode aangetoond
kunnen worden, aangezien er nog geen enkele ggo-variëteit van papaja's is
toegelaten op de EU-markt.
4. Mogelijkheden om niet-toegelaten ggo's op te sporen
De beschreven incidenten tonen aan dat de opsporing van niet-toegelaten ggo's
technisch mogelijk is, maar wel moeilijker naarmate er van een gewas zowel
binnen als buiten de EU meer genetisch gemodificeerde variëteiten tot de markt
zijn toegelaten. Ook wanneer een genetisch gemodificeerd variëteit in een
mengsel voorkomt, is het lastiger deze op te sporen. Om te bepalen wat de
mogelijkheden zijn om niet-toegelaten ggo's op te sporen, zijn daarom drie
groepen te onderscheiden.
4.1. Gewassen waarvoor nog geen ggo's in de EU zijn toegelaten
Het opsporen van ggo's in gewassen die nog niet voor toelating op de EU-markt
zijn goedgekeurd, levert de minste problemen op. Omdat er nog geen ggo's voor
deze gewassen zijn toegelaten, is elk aangetroffen ggo per definitie niet
toegelaten tot de EU-markt. Het kan dan ook voldoende zijn om aan te tonen dat
een gevonden DNA-sequentie niet van nature in het gewas voorkomt (de
algemene methode). Op deze wijze konden de ggo's in rijst en papaja worden
aangetoond. Ook voor andere niet tot de EU toegelaten gewassen zoals courgette
en tomaat geldt dat de algemene detectiemethode voldoende kan zijn.
Uiteraard moet bij de algemene methode altijd worden uitgesloten dat een
aangetroffen stukje DNA afkomstig is van verontreiniging uit een andere bron. Zo
kan het zijn dat het gevonden stukje DNA van nature voorkomt in een organisme
waarmee de ingevoerde partij is verontreinigd. Ook kan er sprake zijn van een
besmetting met een toegelaten ggo-variëteit van een ander gewas. Let wel, aan
detectie zijn hoge kosten verbonden, onder andere door de grote hoeveelheid
13
monsters die moeten worden genomen en de analyses die moeten worden
uitgevoerd om een redelijke dekkingsgraad te krijgen van alle import.
Technisch is het dus mogelijk om van gewassen waarvan nog geen ggo-variëteiten
op de EU-markt zijn toegelaten aan te tonen dat ze genetisch gemodificeerd zijn.
Toch is het de vraag of de testresultaten voldoende zekerheid bieden voor de
juridische bewijslast. Als juridisch bewijs zou de algemene methode namelijk
tekort kunnen schieten omdat die geen informatie geeft over de identiteit van het
aangetoonde, niet-toegelaten ggo.
Bovendien moet, zoals aangegeven, worden uitgesloten dat het om vervuiling
gaat, of om besmetting met een toegelaten ggo-variëteit van een andere soort. In
de praktijk zal dit steeds lastiger worden, naarmate er meer toegelaten ggo's
komen. In dat geval zal men voor de bewijslast terug moeten vallen op
eventspecifieke methoden om de aanwezigheid van niet-toegelaten ggo's
onomstotelijk (positief) aan te tonen. Die eventspecifieke methoden zijn niet altijd
voorhanden.
Met de algemene opsporingsmethode kan in principe op meerdere DNAsequenties
tegelijkertijd getest worden. Dergelijke screeningsmethoden moeten
nog wel (verder) ontwikkeld worden. Dit is kostbaar en tijdrovend.
4.2. Gewassen waarvoor al wel ggo's in de EU zijn toegelaten
Voor gewassen waarvan al variëteiten tot de EU zijn toegelaten (zoals maïs, soja,
katoen), is het complexer om nog niet tot de EU-markt toegelaten ggo's te
detecteren. Het incident met de maïslijn Bt10 is hiervoor illustratief. Deze niettoegelaten
lijn was bij controles niet gevonden, mede vanwege de gelijkenis met
de wel toegelaten lijn Bt11. Toch is het niet onmogelijk in deze partijen niettoegelaten
ggo's op te sporen. Autoriteiten kunnen de vindkans vergroten door bij
controles gerichte keuzes te maken.
De kans om niet-toegelaten ggo's te vinden is groter wanneer de controle gericht
is op (combinaties) van DNA-sequenties die niet aanwezig zijn in ggo's die al zijn
toegelaten tot de EU-markt. Om te bepalen om welke combinaties van DNAsequenties
het gaat, kunnen de autoriteiten gebruikmaken van kennis over
toegelaten ggo's in regio's buiten de EU, van waaruit veel in de EU wordt
14
geïmporteerd. Het is vast te stellen welke genetisch gemodificeerde variëteiten in
deze regio's zijn toegelaten voor commerciële teelt, die nog niet in de EU zijn
toegelaten. Als er niet-toegelaten ggo's in de EU worden geïmporteerd, is de kans
het grootst dat deze worden aangetroffen in partijen uit deze gewas/regiocombinaties.
Let wel, aan detectie zijn hoge kosten verbonden onder andere door
de grote hoeveelheid monsters die moeten worden genomen en de analyses die
moeten worden uitgevoerd om een redelijke dekkingsgraad te krijgen van alle
import.
Voor de verdere juridische bewijslast kan het noodzakelijk zijn om te bepalen om
welk specifiek ggo het gaat. In dat geval zijn meer testen nodig om de identiteit
van het niet-toegelaten ggo te bepalen. Ook is het dan nodig over het juiste
referentiemateriaal te beschikken.
Ook in gewassen waarvoor wel al ggo's zijn toegelaten tot de EU-markt is het in
principe mogelijk meerdere niet-toegelaten ggo's tegelijkertijd op te sporen.
Hiervoor zijn wel nieuwe, efficiëntere detectiemethoden nodig. Het is een
kostbaar en tijdrovend proces om deze te ontwikkelen.
4.3. Mengsels van partijen
Een speciale categorie vormt de opsporing van niet-toegelaten ggo's in mengsels
van partijen van verschillende herkomst, zoals mengvoeders, mengsels van
sojaschroot en van zaden in scheepsladingen. In de meeste ladingen is sprake van
dit soort mengsels. Alleen partijen zaaizaad bestaan doorgaans uit een zuivere
variëteit.
Wanneer een mengsel bestaat uit in de EU niet en wel toegelaten ggo's, voldoet
de algemene methode om ggo's op te sporen niet. Het label zegt in dat geval
namelijk dat er ggo's in de partij aanwezig zijn en de detectiemethode bevestigt
dat. De niet-toegelaten ggo's in het mengsel komen dan niet aan het licht. Dit is
gebeurd in het geval van de maïs uit de VS, waarin de toegelaten lijn Bt11 was
vermengd met de niet-toegelaten lijn Bt10.
Ook als er bij de detectie gebruik wordt gemaakt van (combinaties) van sequenties
die niet voorkomen in tot de EU toegelaten ggo's, zal het lastig zijn om in
15
mengsels de identiteit vast te stellen van ieder van de niet-toegelaten ggo's. Bij
mengsels zal het daarom moeilijker zijn de juridische bewijslast rond te krijgen.
Omdat mengsels van partijen realiteit zijn, wordt er op dit moment gewerkt aan
het ontwikkelen van zogenaamde multimethoden waarbij in een enkele analyse
aangetoond kan worden of er ggo's in de partij aanwezig zijn en zo ja, of ze wel of
niet zijn toegelaten in de EU. Ook de ontwikkeling van deze methoden is kostbaar
en tijdrovend.
5. Conclusie
Opsporen is technisch mogelijk.
Het is in principe technisch mogelijk om niet-toegelaten ggo's aan te tonen in
partijen plantmateriaal of van planten afgeleid materiaal. Het is eenvoudiger om
een niet-toegelaten ggo te detecteren als er nog geen ggo-variëteiten van het
betreffende gewas in de EU zijn toegelaten. Wanneer er wel ggo-variëteiten van
een gewas tot de EU-markt zijn toegelaten, zeker wanneer deze in mengsels
worden ingevoerd, is opsporing complexer, maar niet onmogelijk.
Het opsporen van ggo's is een kostbare en tijdrovende zaak.
In alle gevallen kost opsporing van niet-toegelaten ggo's veel tijd en zijn er hoge
kosten aan verbonden. Dit heeft te maken met de complexiteit van de
opsporingsmethoden die ontwikkeld moeten worden. De hoge kosten zijn
bovendien verbonden aan de grote hoeveelheid monsters die moeten worden
genomen en de analyses die moeten worden uitgevoerd om een redelijke
dekkingsgraad te krijgen van alle import.
De juridische bewijslast kan lastig zijn.
Het is de vraag of de resultaten verkregen met de algemene methode voldoende
zekerheid bieden voor de juridische bewijslast. Uiteraard moet bij elke analyse
worden aangetoond dat de gevonden ggo's niet afkomstig zijn van
16
verontreiniging van de partij of van kruisbesmetting met toegelaten ggo's van
andere gewassen.
Daarnaast kan echter met de beschreven algemene methoden niet direct de
identiteit van het niet-toegelaten ggo worden vastgesteld. Voor de juridische
bewijslast kan het noodzakelijk blijken om de exacte identiteit van een niettoegelaten
ggo vast te stellen. In dat geval moeten er specifieke sequentieinformatie
en referentiemateriaal voorhanden zijn. Dit zal in de praktijk zeer lastig
tot onmogelijk zijn.
17
Bijlage: Detectiemethoden en sequenties gedetecteerd in niet-toegelaten ggo's
Naam GMO Detectie methode Sequenties gedetecteerd Referentiemateriaal
Referentie
Bt10
Eerste
methode
Stap 1: constructspecifieke methode (Bt10 en
Bt11),
Stap 2: eventspecifieke methode: test op
afwezigheid Bt11 met Bt11-specifieke
methode.
Stap 1:
Overgang tussen twee sequenties aanwezig in zowel Bt10 als
Bt11 (onbekend welke);
Stap 2:
Bt11-specifieke methode, gebaseerd op sequentie van insertplantovergang
in Bt11
Afkomstig van
JRC
http://gmo-crl.jrc.it/
Bt10
Tweede
methode,
gevalideerd
Constructspecifieke methode Specifiek deel van insertie in Bt10 (onbekend welk deel
precies), inclusief deel van ampicillineresistentiegen
Afkomstig van
JRC
http://gmo-crl.jrc.it/
LLRICE601 Constructspecifieke methode Combinatie van 35S-promoter- en bar-gen Afkomstig van
JRC
http://gmo-crl.jrc.it/
Chinese rijst
2005
Algemene detectiemethode om veel in ggo
gebruikte sequenties aan te tonen
(en eiwitten die tot expressie worden
gebracht in Chinese rijst)
35S- en NOS-sequenties
(eiwittesten op CrY1Ab en Cry1Ac)
Onduidelijk http://www.greenpeace.org/i
nternational/press/reports/ill
egalchinaGERICE,
http://greenpeace.org/intern
ationla/news/scandalgreenpeace-
exposes-il
http://www.greenpeace.org/raw
/content/internationla/press/rep
orts/RiceatRiskTestresults.pd
Chinese rijst
2006
Bt63
Constructspecifieke methode Combinatie van NOS terminator en overgang tussen cr1A(b)
en cry1A(c) gen
Afkomstig van
JRC
Made et al., 2006 Eur. Food
Res. Technol. 224: 271-278
Papaja Constructspecifieke methode Combinatie van 35S-promotersequentie en deel van de
sequenties coderend voor virale manteleiwitten.
Afkomstig uit
Duitsland
http://gmo-crl.jrc.it/
18
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit