TenneT


Toelichting tarievenbesluit 2009 TenneT

16-01-2009 Tarievenbesluit 2009 biedt te weinig ruimte voor noodzakelijke investeringen

Reguleringskader knelt in een veranderende energiemarkt

Eind 2008 is TenneT tegen het Methodebesluit voor de 4e reguleringsperiode 2008-2010 (NMa/Energiekamer) in beroep gegaan omdat dit besluit te eenzijdig gericht is op kostenreductie en te weinig op het stimuleren van investeringen in het transportnet. Ook maakt TenneT bezwaar tegen de vaststelling van de tarieven 2009 door NMa/Energiekamer (gepubliceerd op 31 december 2008) die mede uit het Methodebesluit voortvloeien. De tarieven voortkomend uit het Methodebesluit geven TenneT onvoldoende ruimte haar wettelijke taken naar behoren uit te voeren. De komende periode steekt TenneT vele honderden miljoenen in het verbeteren en uitbreiden van het Nederlandse transportnet en de integratie van het beheer van de 110- en 150 kV transportnetten. Deze investeringen zijn noodzakelijk om in de toekomst aan de stijgende vraag naar transportcapaciteit te kunnen blijven voldoen en gelijktijdig de Nederlandse standaard van leveringszekerheid te blijven waarborgen.

Op 26 september 2008 heeft de NMa/Energiekamer op haar website het Methodebesluit voor de 4e reguleringsperiode van TenneT gepubliceerd. De in het Methodebesluit opgenomen reguleringssystematiek is nagenoeg gelijk aan die van de vorige reguleringsperiode. De wijzigingen ten opzichte van de vorige reguleringsperiode betreffen enkel wijzigingen die veroorzaakt zijn door de beheeroverdracht van de HS-netten en een actualisatie van de onderliggende gegevens, parameters en inzichten die zijn gehanteerd bij het besluit van 5 september 2006. Met betrekking tot de vaststelling van de gegevens inzake de HS-netten wil TenneT opmerken dat de NMa/Energiekamer is uitgegaan van de opgaven zoals die door de regionale netbeheerders zijn gedaan. De regionale netbeheerders hebben dus zelf de hoogte van de gestandaardiseerde activawaarde (GAW) en de operationele kosten van de hoogspanningsnetten (110- en 150 kV ) vastgesteld. Daarbij zijn de indirecte operationele kosten buiten beschouwing gelaten.

De reguleringssystematiek, zoals deze opgenomen is in het Methodebesluit, is zeer eenzijdig gericht op kostenreductie en houdt onvoldoende rekening met huidige en toekomstige ontwikkelingen in de elektriciteitsmarkt. TenneT dient er zeker van te kunnen zijn dat de kosten van noodzakelijke investeringen worden gedekt en dat de reguleringssystematiek meer gericht is op het stimuleren van investeringen in plaats van het leggen van de primaire focus op kostenreductie.
Het investeringsklimaat zou voor TenneT aanzienlijk verbeteren als investeringen slechts eenmaal, vooraf, worden beoordeeld op doelmatigheid.
Ook is het van belang dat de wetgever TenneT vooraf zekerheid geeft als het gaat om het terugverdienen van grote, aanmerkelijke investeringen. Hierdoor kan TenneT de markt maximaal faciliteren en de leveringszekerheid blijvend garanderen.

Tarievenbesluit 2009
Het tarievenbesluit is ten opzichte van vorige jaren inhoudelijk op een aantal punten gewijzigd. In deze bijlage worden de wijzigingen toegelicht voor zowel eindverbruikers als regionale netbeheerders.

Uniforme tarieven HS-netten
Op 1 januari 2008 is in het kader van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) het beheer van de hoogspanningsnetten (110/150 kV) aan TenneT overgedragen. Het betreft hier de 110- en 150 kV hoogspanningsnetten (HS-netten) van Enexis, Liander en Delta. Dit houdt in dat de tarieven voor deze netten ook door TenneT gefactureerd worden. Aangezien in 2008 een overgangsbesluit van kracht was, worden in 2009 voor het eerst de tarieven voor de hoogspanningsnetten voor TenneT vastgesteld. Enexis, Liander, Delta en het 150 kV-net van TenneT (TZH) hanteerden voorheen elk een voor hun regio uniek HS-tarief. In de Tarievencode is echter bepaald dat elke verbruiker op één bepaald netvlak (dus ook het hoogspanningsnet) dat wordt beheerd door één netbeheerder uniforme tarieven moet krijgen. Oftewel: geen discriminatie tussen verbruikers aangesloten op het HS net. Derhalve zijn voor TenneT ook uniforme tarieven vastgesteld voor de verbruikers aangesloten op het HS net.

Tarievenstijging voor HS-eindverbruikers
De eindverbruikers (niet zijnde netbeheerders) van de hoogspanningsnetten krijgen te maken met een grote stijging van de transportafhankelijke tarieven (kWgecontracteerd per jaar en kWmax per maand/week). Volgens de NMa/Energiekamer heeft dit jaar voor het eerst, ten behoeve van de vaststelling van de HS-transporttarieven 2009, een indirecte weging plaatsgevonden tussen de kosten die toerekenbaar zijn aan de HS-eindverbruikers en de regionale netbeheerders. Dit heeft vervolgens geresulteerd in een tariefstijging voor de categorie HS-eindverbruikers. Door de beheeroverdracht zouden de tarieven voor de eindverbruikers voor het jaar 2009 ten opzichte van het gewogen gemiddelde HS-tarief in 2008 met 22,8% dienen te stijgen. De NMa/Energiekamer heeft echter besloten om deze tariefsverhoging geleidelijk door te voeren. Het gevolg is dat deze stijging in drie jaar tijd gerealiseerd wordt (3 jaar x 7,6%). De tariefsstijging voor de eindverbruikers aangesloten op het HS net ten opzichte van het gemiddelde HS-tarief in 2008 bedraagt derhalve voor 2009 7,6%. Door deze verhoging geleidelijk door te voeren, zullen de tariefinkomsten voor TenneT uit eindverbruikers aangesloten op het HS net lager zijn.

Ontwikkeling tarieven netbeheerders HS-netten
Doordat de tariefinkomsten voor TenneT uit eindverbruikers lager zijn, kan TenneT de kosten voor het uitvoeren van haar wettelijke taken niet meer dekken uit de tarieven. Om TenneT wel volledig te vergoeden voor de te maken kosten voortkomend uit de taken genoemd in de Elektriciteitswet, heeft de NMa/Energiekamer bepaald dat het noodzakelijk is dat de HS transporttarieven voor de netbeheerders (3 jaar x 1,2%) verhoogd worden. Deze stijging betreft 1,2% voor het jaar 2009 voor de netbeheerders. Deze stijging is geringer dan de bovengenoemde stijging van 7,6%, daar de netbeheerders veel meer volume afnemen. De NMa/Energiekamer vindt deze stijging bij de regionale netbeheerders gerechtvaardigd, omdat er door de beheeroverdracht bij de netbeheerders minder kosten in rekening worden gebracht, zonder dat de tariefinkomsten van deze netbeheerders is aangepast.

Ontwikkeling tarieven EHS-netten
De transporttarieven van het extra hoogspanningsnet zijn voor de jaren 2008 en 2009 niet zonder meer te vergelijken. Dit omdat de tariefdrager kWmax per jaar niet meer opgenomen is, wat gevolgen heeft voor de tarieven van de tariefdragers kWgecontracteerd per jaar en kWmax per maand/week. Indien toch een vergelijking uitgevoerd wordt op de twee bestaande tariefdragers (na verwijdering van de tariefdrager kWmax per jaar) dan blijkt dat de tarieven van kWgecontracteerd in 2009 11% dalen en de tarieven van kWmax per maand/week 3% stijgen.

Systeemdienstentarief
Het tarief voor systeemdiensten 2009 is ten opzichte van het tarief van 2008 met 11% gestegen. Deze stijging is onder meer het gevolg van het feit dat de opbrengsten van de balanshandhaving in 2006 en 2007 aanzienlijk lager zijn geweest (ca. EUR 20 miljoen) dan in voorgaande jaren. TenneT kan dus minder 'teruggeven' aan de verbruikers, omdat het systeem van balanshandhaving steeds beter werkt. Daarnaast hebben de kosten voor additionele systeemtaken (b.v. investeringen in systemen en processen t.b.v. de ontwikkeling van de Noordwest-Europese markt) en de kosten voor inkoop van Energie en Vermogen geleid tot deze tariefstijging.

Gevolgen voor verrekening tarieven 2009:

Geen tariefdrager Kwmax per jaar
In voorgaande jaren betaalden netbeheerders het tarief kWmax per jaar. De NMa/Energiekamer heeft in twee verschillende bezwaarprocedures besloten dat bij netbeheerders geen andere tariefdrager in rekening gebracht mag worden dan bij verbruikers. Dit houdt in dat, evenals bij verbruikers, netbeheerders gefactureerd moeten worden op basis van de tariefdragers kWgecontracteerd per jaar en kWmax per maand of per week (afhankelijk van de bedrijfstijd). Omdat TenneT niet over de gegevens met betrekking tot bovengenoemde tariefdragers voor netbeheerders beschikt, heeft TenneT hierover inmiddels contact met de betreffende netbeheerders.

Vastrecht
Voor het eerst in dit tarievenbesluit is het aantal overdrachtspunten naar regionale netbeheerders opgenomen. Dit houdt in dat de netbeheerders vanaf 2009 ook het jaarlijkse vastrecht (transportonafhankelijk verbruikstarief, TOVT) betalen. Ook zal TenneT vanaf 2009 aan alle aangeslotenen het vastrecht conform de tarievencode (3.1.3b) in rekening brengen. Dit houdt in dat het vastrecht per aansluiting en per energierichting in rekening wordt gebracht.

Toekomst
In de afgelopen jaren heeft het Nederlandse elektriciteitslandschap zich snel ontwikkeld. Er zijn onder andere veel nieuwbouwplannen voor productie-eenheden. Met deze plannen is de vraag naar capaciteit op het transportnet van TenneT in relatief korte tijd snel toegenomen. Daarop heeft TenneT onder meer geanticipeerd door grote langjarige infrastructurele projecten zoals Noord-West 380 kV en Zuid-West 380 kV op te starten die in de toekomst in deze vraag zullen voorzien. Daarnaast is er in het Westland, en wordt er voor heel Nederland, een marktmechanisme voor congestiemanagement ontwikkeld dat bij tijdelijke congestie de beperkte transportcapaciteit verdeelt over de aanvragers. Dit systeem realiseert een efficiënter en doelmatiger gebruik van de transportcapaciteit op het net. Verder is TenneT al in 2005 begonnen met het project Randstad 380kV gericht op het waarborgen van de leveringszekerheid in Nederland.

Met onder andere voornoemde oplossingen en de netinvesteringen alsmede de gerealiseerde kabel naar Noorwegen (NorNed) werkt TenneT aan een betrouwbare transportvoorziening voor de toekomst. De sterke buitenlandverbindingen dragen bij aan de verbetering van marktwerking in Noordwest-Europa en biedt de Nederlandse elektriciteitsverbruikers een goed gelijk speelveld. Zo zien we dat de NorNed-kabel en de marktkoppeling tussen Nederland, België en Frankrijk (TLC) resulteert in stabielere en convergerende marktprijzen. Hierdoor neemt de welvaart in Nederland toe door een toenemende marktwerking in de groothandelsmarkt.

In de komende jaren zullen de tarieven voor transport- en systeemdiensten als gevolg van bovengenoemde investeringsprogramma's van TenneT verder stijgen.

Lees ook: Tarieven 2009 door Energiekamer nog niet bekend gemaakt (19-12-2009)