European Union




ECA/09/04

Luxemburg, 2009/01/15

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 9/2008 - De doeltreffendheid van EU-steun op het gebied van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid voor Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne

Door de uitbreidingen van 2004 en 2007 grenst de EU direct aan Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne. De Commissie heeft deze landen aanzienlijke EU-middelen ter beschikking gesteld (166 miljoen euro in de periode 2000-2005) ter verbetering van hun capaciteit op het gebied van grenscontrole, beheer van het migratie-/asielvraagstuk, bestrijding van de georganiseerde misdaad, en rechterlijke macht en goed bestuur. De bijstand werd grotendeels verleend via internationale organisaties. De Commissie heeft de bijstand aan Wit-Rusland beperkt wegens een gebrek aan eerbiediging van de democratie en de mensenrechten.

De controle van de Rekenkamer had ten doel, vast te stellen hoe succesvol de EU-steun is geweest, om welke redenen mogelijk onder de maat is gepresteerd en na te gaan in hoeverre de Commissie beschikt over een proces om rekening te houden met de getrokken lessen bij voortzetting van de bijstand op dit gebied.

Met het merendeel van de gecontroleerde steun werden bevredigende resultaten bereikt, met name op het gebied van 'grensbeheer'. Zo heeft de missie van de Europese Unie voor bijstandverlening inzake grensbeheer aan Moldavië en Oekraïne (EUBAM) enorm bijgedragen tot de capaciteitsopbouw bij de Moldavische en Oekraïense grensbewakings- en douanediensten.

Daarentegen was de vooruitgang onbevredigend ten aanzien van 'migratie en asiel', een terrein waarop de EU als belangrijke doelstelling heeft, te helpen voorzien in opvangcentra die voldoen aan internationale humanitaire normen voor illegale migranten alsmede voor asielzoekers.

Ondanks verschillende successen is de vooruitgang in de bestrijding van de georganiseerde misdaad over het geheel genomen nog ontoereikend. De onderdelen strafbaarstelling en vervolging van de projecten ter bestrijding van mensenhandel lieten te wensen over. Een belangrijk kenmerk ervan is overlapping, aangezien veel donoren maar al te graag projecten op dit terrein financieren. Ten aanzien van drugscontrole vorderden de projecten op de terreinen van wetgeving en de politiële inlichtingendienst langzaam. Waar het gaat om het voorkomen van witwaspraktijken en financiering van terrorisme is het een grote uitdaging, te komen tot succesvolle vervolging.

Ten aanzien van goed bestuur en rechterlijke macht werden wisselende resultaten geboekt. Sommige projecten gaven over het geheel genomen bevredigende resultaten te zien. Met projecten voor corruptiebestrijding zijn tot op heden echter zeer bescheiden resultaten geboekt.

De ondermaatse prestaties hingen doorgaans samen met een combinatie van factoren die verband hielden met de Commissie, de internationale organisaties en de diverse autoriteiten van de drie landen. Externe factoren zoals de aanhoudende politieke instabiliteit in Oekraïne deden ook afbreuk aan de projectresultaten. Het naast elkaar bestaan van verschillende financieringsinstrumenten die hetzelfde doel dienen en het gebrek aan samenhang ertussen kwam een kwalitatief hoogstaande aanpak niet ten goede. In het algemeen was de coördinatie van de EU-steun met de andere donoren niet voldoende ontwikkeld. Ten slotte heeft de Commissie de mogelijkheden om lessen te trekken niet ten volle benut, en de opgedane ervaring werd maar al te vaak niet toegepast in pas opgestarte projecten.

Op basis van deze opmerkingen doet de Rekenkamer gedetailleerde aanbevelingen die de Commissie zouden kunnen helpen, te komen tot doeltreffender steunverlening aan Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne op het gebied van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid.

Speciaal verslag nr. 9/2008 http://eca.europa.eu/products/SR08_09
---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden gepubliceerd.