ECA/09/04
Luxemburg, 2009/01/15
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 9/2008 - De doeltreffendheid van EU-steun op het gebied van
vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid voor Wit-Rusland, Moldavië en
Oekraïne
Door de uitbreidingen van 2004 en 2007 grenst de EU direct aan
Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne. De Commissie heeft deze landen
aanzienlijke EU-middelen ter beschikking gesteld (166 miljoen euro in
de periode 2000-2005) ter verbetering van hun capaciteit op het gebied
van grenscontrole, beheer van het migratie-/asielvraagstuk,
bestrijding van de georganiseerde misdaad, en rechterlijke macht en
goed bestuur. De bijstand werd grotendeels verleend via internationale
organisaties. De Commissie heeft de bijstand aan Wit-Rusland beperkt
wegens een gebrek aan eerbiediging van de democratie en de
mensenrechten.
De controle van de Rekenkamer had ten doel, vast te stellen hoe
succesvol de EU-steun is geweest, om welke redenen mogelijk onder de
maat is gepresteerd en na te gaan in hoeverre de Commissie beschikt
over een proces om rekening te houden met de getrokken lessen bij
voortzetting van de bijstand op dit gebied.
Met het merendeel van de gecontroleerde steun werden bevredigende
resultaten bereikt, met name op het gebied van 'grensbeheer'. Zo heeft
de missie van de Europese Unie voor bijstandverlening inzake
grensbeheer aan Moldavië en Oekraïne (EUBAM) enorm bijgedragen tot de
capaciteitsopbouw bij de Moldavische en Oekraïense grensbewakings- en
douanediensten.
Daarentegen was de vooruitgang onbevredigend ten aanzien van 'migratie
en asiel', een terrein waarop de EU als belangrijke doelstelling
heeft, te helpen voorzien in opvangcentra die voldoen aan
internationale humanitaire normen voor illegale migranten alsmede voor
asielzoekers.
Ondanks verschillende successen is de vooruitgang in de bestrijding
van de georganiseerde misdaad over het geheel genomen nog
ontoereikend. De onderdelen strafbaarstelling en vervolging van de
projecten ter bestrijding van mensenhandel lieten te wensen over. Een
belangrijk kenmerk ervan is overlapping, aangezien veel donoren maar
al te graag projecten op dit terrein financieren. Ten aanzien van
drugscontrole vorderden de projecten op de terreinen van wetgeving en
de politiële inlichtingendienst langzaam. Waar het gaat om het
voorkomen van witwaspraktijken en financiering van terrorisme is het
een grote uitdaging, te komen tot succesvolle vervolging.
Ten aanzien van goed bestuur en rechterlijke macht werden wisselende
resultaten geboekt. Sommige projecten gaven over het geheel genomen
bevredigende resultaten te zien. Met projecten voor
corruptiebestrijding zijn tot op heden echter zeer bescheiden
resultaten geboekt.
De ondermaatse prestaties hingen doorgaans samen met een combinatie
van factoren die verband hielden met de Commissie, de internationale
organisaties en de diverse autoriteiten van de drie landen. Externe
factoren zoals de aanhoudende politieke instabiliteit in Oekraïne
deden ook afbreuk aan de projectresultaten. Het naast elkaar bestaan
van verschillende financieringsinstrumenten die hetzelfde doel dienen
en het gebrek aan samenhang ertussen kwam een kwalitatief hoogstaande
aanpak niet ten goede. In het algemeen was de coördinatie van de
EU-steun met de andere donoren niet voldoende ontwikkeld. Ten slotte
heeft de Commissie de mogelijkheden om lessen te trekken niet ten
volle benut, en de opgedane ervaring werd maar al te vaak niet
toegepast in pas opgestarte projecten.
Op basis van deze opmerkingen doet de Rekenkamer gedetailleerde
aanbevelingen die de Commissie zouden kunnen helpen, te komen tot
doeltreffender steunverlening aan Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne op
het gebied van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid.
Speciaal verslag nr. 9/2008
http://eca.europa.eu/products/SR08_09
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden
gepubliceerd.
European Union