1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMO-2008/6041
Uw kenmerk
2080907800
Datum 15 januari 2009
Bijlage(n)
Onderwerp Kamervragen -
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Blom en Samsom hebben gesteld
over de weigering van NS een kaartautomaat te plaatsen in Breskens.
1. Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de NS weigert een kaartautomaat
te plaatsen bij het veerterrein in Breskens? (Omroep Zeeland, 11 december 2008)
1. Ja.
2. Bent u bekend met het feit dat treinreizigers, met name ouderen, die met het
veer uit Breskens in Vlissingen aankomen, te weinig tijd hebben om een kaartje
te kopen omdat de trein bij aankomst van het veer al bijna vertrekt?
2. Ja. Naar aanleiding van het genoemde bericht heb ik bij NS navraag gedaan
over de situatie. NS heeft mij het volgende gemeld.
"Graag schetst NS de context waarbinnen het gesprek over de plaatsing van de
kaartautomaat in Breskens heeft plaatsgevonden.
Uitgangspunt voor het beleid van NS ten aanzien van de plaatsing van
kaartautomaten is, dat kaartautomaten in principe alleen geplaatst worden op
stations waar een trein stopt. Hiervan is voor de duidelijkheid in Breskens
geen sprake.
Er is sinds enige tijd sprake van een krappe aansluiting van 7 minuten gezien
de OV adviestijd 9 minuten bedraagt tussen de aankomst van het veer uit
Breskens en het vertrek van de trein in Vlissingen. Deze situatie is ontstaan nadat
de bediening van het veer enige tijd geleden is overgenomen door Veolia en de
dienstregeling gewijzigd werd.
a
agina 1 van 2
---
Hierop is NS het gesprek aangegaan met betrokken partijen. In een dergelijk Datum
geval zijn er drie mogelijke oplossingsrichtingen: a) aanpassen van de -
vertrektijden van de trein, b) aanpassen van de vertrektijden van het veer. Indien Ons kenmerk
opties a en b niet uitvoerbaar zijn (hetgeen bleek in deze fase), wordt de VenW/DGMO-2008/6041
mogelijkheid c) tot het plaatsen van een kaartautomaat op het vertrekpunt van
het veer verkend. NS is bereid hiertoe zelfstandig over te gaan wanneer minimaal
1000 vervoerbewijzen per maand worden verkocht (zoals bijvoorbeeld het geval
is op Texel, waar dan ook een kaartautomaat is geplaatst), of wanneer een
andere partij (de gemeente) bereid is de kosten voor plaatsing, exploitatie en
onderhoud te dekken.
Vanuit Breskens stappen in de spits ongeveer 15 forensen en scholieren per uur1
(veelal met een abonnement) over op de trein. In de overige uren zijn dat
ongeveer 1 tot 5 personen, al dan niet met abonnement. Dit is voor NS niet
voldoende om zelfstandig een kaartautomaat te plaatsen. Wel is NS hier gaarne
toe bereid indien zij een financiële bijdrage van de gemeente ontvangt. Hiertoe
heeft NS dan ook een schriftelijk voorstel gedaan aan de gemeente, waarop tot
op heden geen reactie is ontvangen."
3. Deelt u de mening dat dit een onnodige belemmering oplevert voor
(trein-)reizigers die met het veer vanuit Breskens aankomen? Zo neen, waarom
niet?
3. Blijkbaar is de aansluiting krapper dan gewenst, waardoor het voor
treinreizigers lastig kan zijn om een kaartje te kopen. Dit kan voor een beperkt
aantal reizigers inderdaad een belemmering zijn.
4. Bent u bereid in overleg te treden met de NS over het plaatsen van een
kaartautomaat op het veerplein in Breskens of op het veer zelf om deze onnodige
vertraging en belemmering voor de reizigers op te lossen? Zo neen, waarom niet?
4. Ik wacht de uitkomst van het overleg tussen NS en gemeente af. Ik zal u
hierover nader berichten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
1 Inschattingen gemaakt door NS en Fast Ferry
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat