Platform Biologica


Whole Earth gaat markt op met "organic" ipv "biologisch" 15 januari 2009

Nederland is een nieuw biologisch merk rijker. Of, eigenlijk, "organic". Vanaf januari 2009 brengt Whole Earth o.a. biologische frisdranken, pindakaas en koekjes naar Nederlandse supermarkten. Wat opvallend is aan het merk, is dat in de marketing en op de website consequent de term "organic" wordt gebruikt in plaats van "biologisch".

Whole Earth wordt verkrijgbaar bij onder andere Albert Heijn, Marqt en Jumbo Supermarkten. Het merk begon 40 jaar geleden met een klein restaurantje in Londen en introduceerde in 1974 s werelds allereerste biologische pindakaas. Het basisidee: "echt lekkere producten, gemaakt van de beste (organic) ingrediënten die op deze aarde te vinden zijn." Biologica is blij met deze verbreding van het aanbod binnen supermarkten.

Sexy
Er is al jaren een discussie gaande over de beste term om biologische producten mee te verkopen, waarbij vooral marktaanbieders vaak zoeken naar nieuwe termen. Op het laatste Bio-Congres van Biologica pleitte Droes Prinsen van restaurantketen La Place nog voor de term "organic". "Biologisch is een landbouwterm", zei Prinsen. "Maak daar net als in de VS organic van: dat is veel sexyer."

Organic achterhaald?
In de praktijk heet het keurmerk voor biologische producten echter nog steeds 'EKO-keurmerk', afgeleid van 'ecologisch' - in jaren-zeventig spelling met k. In Engeland vindt men de term 'organic' juist alweer achterhaald. De nieuwe directeur van de Soil Association - het Engels equivalent van Biologica - pleitte er enkele maanden geleden voor om de term 'organic' af te schaffen, omdat hij teveel mensen zou afschrikken. In plaats daarvan zouden we de term 'sustainable' moeten gebruiken. Ofwel 'duurzaam'. Hoeveel Nederlandse consumenten zouden trouwens bij 'organic vlees' denken aan orgaanvlees?

Fris of niet
Het zijn vaak nieuwkomers in de biologische markt (een nieuwe directeur bij de Soil Associaton, producenten die kortelings overstag zijn) die bezwaren hebben tegen de oude termen. De vraag is dan of we hier te maken hebben met de frisse blik van de nieuwkomer, of de oude vooroordelen van de nieuwkomer. Misschien is het tijd om eens trots te worden op de term "biologisch", en erop te vertrouwen dat nieuwe consumenten dat woord steeds meer associeren met lekker, gezond, en fris?

http://www.wholeearthfoods.com/