Platform Biologica
Whole Earth gaat markt op met "organic" ipv "biologisch"
15 januari 2009
Nederland is een nieuw biologisch merk rijker. Of, eigenlijk,
"organic". Vanaf januari 2009 brengt Whole Earth o.a. biologische
frisdranken, pindakaas en koekjes naar Nederlandse supermarkten. Wat
opvallend is aan het merk, is dat in de marketing en op de website
consequent de term "organic" wordt gebruikt in plaats van
"biologisch".
Whole Earth wordt verkrijgbaar bij onder andere Albert Heijn, Marqt en
Jumbo Supermarkten. Het merk begon 40 jaar geleden met een
klein restaurantje in Londen en introduceerde in 1974 s werelds
allereerste biologische pindakaas. Het basisidee: "echt lekkere
producten, gemaakt van de beste (organic) ingrediënten die op deze
aarde te vinden zijn." Biologica is blij met deze verbreding van het
aanbod binnen supermarkten.
Sexy
Er is al jaren een discussie gaande over de beste term om biologische
producten mee te verkopen, waarbij vooral marktaanbieders vaak zoeken
naar nieuwe termen. Op het laatste Bio-Congres van Biologica pleitte
Droes Prinsen van restaurantketen La Place nog voor de term "organic".
"Biologisch is een landbouwterm", zei Prinsen. "Maak daar net als in
de VS organic van: dat is veel sexyer."
Organic achterhaald?
In de praktijk heet het keurmerk voor biologische producten echter nog
steeds 'EKO-keurmerk', afgeleid van 'ecologisch' - in jaren-zeventig
spelling met k. In Engeland vindt men de term 'organic' juist alweer
achterhaald. De nieuwe directeur van de Soil Association - het Engels
equivalent van Biologica - pleitte er enkele maanden geleden voor om
de term 'organic' af te schaffen, omdat hij teveel mensen zou
afschrikken. In plaats daarvan zouden we de term 'sustainable' moeten
gebruiken. Ofwel 'duurzaam'. Hoeveel Nederlandse consumenten zouden
trouwens bij 'organic vlees' denken aan orgaanvlees?
Fris of niet
Het zijn vaak nieuwkomers in de biologische markt (een nieuwe
directeur bij de Soil Associaton, producenten die kortelings overstag
zijn) die bezwaren hebben tegen de oude termen. De vraag is dan of we
hier te maken hebben met de frisse blik van de nieuwkomer, of de oude
vooroordelen van de nieuwkomer. Misschien is het tijd om eens trots te
worden op de term "biologisch", en erop te vertrouwen dat nieuwe
consumenten dat woord steeds meer associeren met lekker, gezond, en
fris?
http://www.wholeearthfoods.com/