1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/34
Uw kenmerk
Datum 15 januari 2009 2008Z10297 / 2080908580
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen van de leden Weekers en Aptroot over het
tunnelplan voor Weert om overlast van de IJzeren Rijn te voorkómen.
(Ingezonden 24 december 2008)
1.
Kunt u, naar aanleiding van uw brief van 18 december 2008 waarin u laat weten
het tunnelplan voor Weert om overlast van de IJzeren Rijn te voorkomen
(vanwege de meerkosten) niet verder te willen onderzoeken, de volledige
onderbouwing inclusief de volledige bij ProRail beschikbare cijfers aan de Kamer
voorleggen?
1.
De volledige analyse van ProRail was reeds gevoegd bij mijn brief aan Weert,
waarvan de Kamer een afschrift kreeg (Kamerstuk 27737, nr.32). Ik heb
overigens niet geschreven dat ik het plan van Weert "niet verder wil
onderzoeken", maar dat ik erop vertrouw dat de gemeente Weert in de komende
periode - voorafgaand aan het OTB-overleg - zich op basis van de analyse van
ProRail nader zal beraden over meer kansrijke opties.
2.
Is uw standpunt alleen bepaald door de berekeningen van ProRail of is er meer
informatie beschikbaar? Zo ja, kunt u die dan ook aan de Kamer voorleggen?
2.
Mijn suggesties zijn uitsluitend gebaseerd op de analyse van ProRail.
3.
Is het waar dat ProRail is uitgegaan van de bij de Arbitrage geconcludeerde
kostenraming van 536 miljoen? Welke inpassingsmaatregelen zitten daar wel en
welke zitten daar niet in en welke aanpassingen neemt België voor zijn rekening?
Waarom is bij die kostenraming niet gerekend met een tunnelvariant bij Weert?
3.
a
agina 1 van 3
---
Het bedrag van 536 mio betreft de actuele investeringsraming (exclusief BTW)
Datum
voor de modernisering en aanpassing van de IJzeren Rijn op Nederlands
grondgebied, inclusief de omleiding om Roermond en de tunnel onder De Meinweg Ons kenmerk
(de zogenaamde "tussenvariant"). De verdeling van die investering tussen België VenW/DGMo-2009/34
en Nederland is nog onderwerp van advies door de Commissie van Onafhankelijke
Deskundigen (COD); volgens recent bericht wordt dat advies in februari 2009
aangeboden aan de beide ministers.
De inpassingsmaatregelen die in het ProRail-ontwerp zitten zijn beschreven in de
analyse van ProRail die ik aan Weert heb toegezonden. Ook de reden waarom
daarbij niet is gerekend met een tunnelvariant bij Weert is daarin aangegeven.
Zie ook mijn antwoord op vraag 6.
4.
Bent u bereid bij de evaluatie van de Trans Europese Netwerken, die plaatsvindt
in 2009, bij de Europese Unie middelen te claimen voor een duurzame inpassing
van de IJzeren Rijn, waaronder een tunnel in Weert? Zo nee, waarom niet?
4.
België, Nederland en Duitsland zullen gezamenlijk het verkrijgen van een TEN-
subsidie nastreven voor de moderniseringswerken in de drie landen. Dergelijke
subsidies worden niet gespecificeerd per inpassingsmaatregel; dat blijft ter
bepaling door elk land zelf.
5.
Kent u de situatie ter plaatse? Zo ja, wat vindt u zelf van de situatie dat middels
geluidsschermen op een spoordijk de bebouwde kom van deze stad met een
"Berlijnse muur" wordt doorsneden? Zo nee, bent u bereid zich persoonlijk op de
hoogte te stellen van het feit dat geluidsschermen en het ombouwen van sporen
geen duurzame inpassing betekent van de IJzeren Rijn?
5.
Ik ken de huidige situatie ter plaatse, en ik hecht eraan dat adequate
inpassingsmaatregelen worden gerealiseerd. Uw kwalificatie van de toekomstige
situatie deel ik echter niet; daartoe moeten de plannen in meerdere varianten
eerst verder uitgewerkt worden door de gemeente en ProRail samen. Met een
oordeel over de nieuwe situatie wacht ik tot na de afronding van het komende
overleg met mijn Belgische ambtgenoot. Daarná kom ik - in het kader van de
voorbereiding van het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) - zeker nog te spreken met
Weert (en met de andere gemeenten) over de inpassing van de spoorlijn.
Zie ook mijn antwoord op vraag 1.
6.
Deelt u de opvatting dat de inpassing van de IJzeren Rijn op Nederlands
grondgebied aan duurzame maatstaven moet voldoen? Zo ja, wat is het daarvoor
benodigde budget en op welke wijze gaat u dat realiseren? Zo nee, waarom niet?
6.
Volgens de bindende uitspraak van het Arbitragetribunaal moet de inpassing van
de IJzeren Rijn voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. De inpassing zal
dus - op basis van het rond 2030 verwachte aantal van 72 extra goederentreinen
per etmaal in beide richtingen samen - op dezelfde wijze geschieden als andere
spoorlijnen in Nederland. Daarop is het actuele ontwerp van ProRail dan ook
Pagina 2 van 3
gebaseerd, en dat heeft geleid tot de genoemde investeringskosten raming van
Datum
536 mio (excl. BTW).
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/34
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat