Vrije Universiteit Amsterdam

Verhalen en Prestaties


* Startdatum: 15-01-2009


* Tijd: 15.45


* Locatie: Aula


* Titel: Verhalen en Prestaties. Een onderzoek naar het gedrag van woningbouwcorporaties


* Plaats: Aula


* Spreker: H.M. Koolma


* Promotor: prof.dr. F. Fleurke


* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Het investeringsbeleid van woningcorporaties blijkt weinig verband te hebben met kenmerken van hun werkgebied, zoals de inkomensverdeling onder de bevolking en de verwachte vraag naar woningen. Naarmate woningcorporaties groter zijn, zijn vooral hun kosten hoger. Grotere corporaties presteren niet beter met de verhuur van woningen. Zij bouwen wel meer koopwoningen en verkopen meer huurwoningen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Rik Koolma.

Hij maakt in een analyse duidelijk dat corporaties zich wel meer als marktorganisaties zijn gaan profileren, maar de tucht van de markt missen. Ze staan tamelijk onverschillig tegenover risico's, kosten en resultaten van strategische beslissingen.

Er zijn grote verschillen in de mate waarin corporaties hun doelgroepen bedienen. Corporaties die dit meer dan doen andere corporaties hebben grotere aantallen sloop in hun plannen opgenomen. De woningen die teruggebouwd worden zijn vooral koopwoningen en te duur voor lagere inkomensgroepen.

Woningcorporaties zijn organisaties die vanuit hun traditie verankerd zijn in de lokale gemeenschap. Als gevolg van schaalvergroting en professionalisering van het toezicht is de betekenis van deze verankering afgenomen.

Om inzicht in het gedrag te verkrijgen heeft Koolma de gehele populatie van de woningcorporaties met uitvoerige statistische analyses doorgemeten. Hiervoor gebruikte hij verantwoordingsdocumenten van woningcorporaties.
Zijn analyses leveren uitkomsten op die niet stroken met gangbare verhalen over de prestaties van woningcorporaties. Met behulp van fundamentele theorie over de werking van organisaties als systemen van menselijke samenwerking en interactie zocht hij naar verklaringen. De studie van Koolma leverde inzichten op die van belang kunnen zijn voor andere vakgebieden. Fusies, marktwerking, en professioneel toezicht gaan ook daar gepaard met veel onverwachte en onbedoelde effecten.


© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam