Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Atelier Ossip in gemeenstemuseum Den Haag
31 januari t/m 13 april 2009
Gemeentemuseum Den Haag
De Haagse kunstenaar Ossip (1952) bouwt in de projectenzaal van het
Gemeentemuseum Den Haag zijn eigen atelier na. Bezoekers worden
geconfronteerd met zijn 'lievelingsobjecten' en met kunstwerken
waarmee hij zich laat omringen tijdens zijn werkproces. Het resultaat is
een theatrale opstelling met een bombardement aan intrigerende beelden
die vanaf het eerste moment direct fascineren. De toeschouwer ontkomt
niet aan de beklemmende intensiteit van deze beelden.
De bezoeker loopt door deze installatie met hangende en staande figuren
en wordt letterlijk en figuurlijk op een verkeerd been gezet. Foto's
op zetstukken hangen met kettingen aan het plafond zoals een man in pak
met ouderwetse bolhoed met onder hem twee damesschoenen. Andere figuren
staan op een verhoging op de grond of hangen aan de wand. Drie naakte
dames op een oude strijkplank zijn met elkaar verbonden door een touw en
zijn allen met een ijzerdraadconstructie vastgemaakt aan het
strijkijzer. Anderen staan op een krukje, een boek of een lampenkap.
Ossip gebruikt oude (portret)foto's, afkomstig uit medische boeken of
vergeelde tijdschriften en kranten met name uit het begin van de
twintigste eeuw. Het gaat hem niet om de context van de foto maar om het
beeld zelf. De afbeeldingen wekken bevreemding op doordat ze vaak mensen
laten zien met lichamelijke afwijkingen, maar ook doordat ze uit hun
oude, historische context zijn gehaald, zoals de foto's van klassieke
schoonheden. Vervolgens vergroot en bewerkt hij de beelden waardoor ze
in het heden geplaatst worden. Het oorspronkelijke beeld is nog steeds
zichtbaar maar krijgt een betekenisverandering. De verloren
ruimtelijkheid geeft hij terug door het spannen van touwtjes of
ijzerdraad of door toevoeging van een dierlijk bot of een lapje stof.
Accenten worden gelegd en krachtige beelden ontstaan. Op deze manier
schept hij een totaal andere wereld waarin de bezoeker zijn eigen
betekenis aan deze nieuwe beelden kan geven. Ossip werkt associatief; de
op de werken geplaatste teksten kunnen een relatie hebben maar ook weer
totaal niet. Zijn onorthodoxe werkwijze is niet gebaseerd op een
ideologie of een kunsthistorische stijl. Elke vorm van hoogdravendheid
wil hij vermijden; kunst moet voor zichzelf spreken. Het werk van Ossip
is intrigerend, vaak beklemmend, daagt uit en geeft genoeg stof tot
nadenken.
Het atelier van Ossip maakt onderdeel uit van een serie
tentoonstellingen in de Projectenzaal, waarbij kunstenaars met hun werk
reageren op deze bijzondere Berlage-ruimte.
Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt er een uitgebreide, rijk
geĂŻllustreerde publicatie met een overzicht van het werk van Ossip.
Ingezonden persbericht