Vrije Universiteit Amsterdam
Vroegtijdige gezinsinterventie door de overheid in een liberale staat
* Startdatum: 14-01-2009
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Vroegtijdige gezinsinterventie door de overheid in een
liberale staat
* Plaats: Aula
* Spreker: M.J.G.H. Boermans
* Promotor: prof.dr. D.J. de Ruyter
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Promotie
Het proefschrift van Nannie Boermans handelt over gedwongen
overheidsingrijpen in gezinnen waar zich problemen voordoen die niet
ernstig genoeg zijn om onder de huidige wetgeving een
kinderbeschermingsmaatregel op te leggen. Zij laat zien waarom de
overheid ouders eerder dan nu gebeurt hulp zou moeten (kunnen)
opleggen.
Nederland is een liberale samenleving. Een liberale overheid geeft
haar burgers zoveel mogelijk vrijheid, bemoeit zich zo weinig mogelijk
met privé zaken en moet zich neutraal opstellen. Ze moet haar burgers
- inclusief kinderen - echter ook beschermen tegen onrecht. Het is
onwenselijk dat kinderen het slachtoffer worden van een al te
terughoudende overheid.
Boermans geeft een aantal argumenten vóór vroegtijdige
gezinsinterventie. Ten eerste het schadebeginsel: de overheid mag
ingrijpen wanneer burgers elkaar schaden. Ouders die het welzijn van
hun kind aantasten verliezen het recht op non-interventie. Ook mag de
overheid ingrijpen om publieke goederen, zoals veiligheid, democratie
en de rechtstaat te beschermen. Hiervoor moeten kinderen bepaalde
attitudes en gewoontes aanleren. De overheid mag deze
burgerschapsopvoeding veiligstellen.
De eerste taak van de overheid is het faciliteren van ouders. Pas
wanneer ouders tekort schieten, moet de overheid ingrijpen. We hoeven
echter niet te wachten tot de ontwikkeling van kinderen geschaad is
(schade in pedagogische zin). Ingrijpen mag al wanneer de
welzijnsrechten aangetast worden (schade in rechtsfilosofische zin).
De welzijnsrechten van kinderen behelzen namelijk meer dan het recht
niet mishandeld, verwaarloosd of misbruikt te worden. Deze opvatting
geeft de overheid meer ruimte tot ingrijpen in de opvoeding dan zij
zich tot nu heeft toegeëigend.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam