Vrije Universiteit Amsterdam

Vroegtijdige gezinsinterventie door de overheid in een liberale staat


* Startdatum: 14-01-2009


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Vroegtijdige gezinsinterventie door de overheid in een liberale staat


* Plaats: Aula


* Spreker: M.J.G.H. Boermans


* Promotor: prof.dr. D.J. de Ruyter


* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek


* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs


* Evenementtype: Promotie

Het proefschrift van Nannie Boermans handelt over gedwongen overheidsingrijpen in gezinnen waar zich problemen voordoen die niet ernstig genoeg zijn om onder de huidige wetgeving een kinderbeschermingsmaatregel op te leggen. Zij laat zien waarom de overheid ouders eerder dan nu gebeurt hulp zou moeten (kunnen) opleggen.

Nederland is een liberale samenleving. Een liberale overheid geeft haar burgers zoveel mogelijk vrijheid, bemoeit zich zo weinig mogelijk met privé zaken en moet zich neutraal opstellen. Ze moet haar burgers - inclusief kinderen - echter ook beschermen tegen onrecht. Het is onwenselijk dat kinderen het slachtoffer worden van een al te terughoudende overheid.

Boermans geeft een aantal argumenten vóór vroegtijdige gezinsinterventie. Ten eerste het schadebeginsel: de overheid mag ingrijpen wanneer burgers elkaar schaden. Ouders die het welzijn van hun kind aantasten verliezen het recht op non-interventie. Ook mag de overheid ingrijpen om publieke goederen, zoals veiligheid, democratie en de rechtstaat te beschermen. Hiervoor moeten kinderen bepaalde attitudes en gewoontes aanleren. De overheid mag deze burgerschapsopvoeding veiligstellen.

De eerste taak van de overheid is het faciliteren van ouders. Pas wanneer ouders tekort schieten, moet de overheid ingrijpen. We hoeven echter niet te wachten tot de ontwikkeling van kinderen geschaad is (schade in pedagogische zin). Ingrijpen mag al wanneer de welzijnsrechten aangetast worden (schade in rechtsfilosofische zin). De welzijnsrechten van kinderen behelzen namelijk meer dan het recht niet mishandeld, verwaarloosd of misbruikt te worden. Deze opvatting geeft de overheid meer ruimte tot ingrijpen in de opvoeding dan zij zich tot nu heeft toegeëigend.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam