Universiteit verzekert continuïteit in streven naar diversiteit
'Wij willen ook voor allochtone studenten een aantrekkelijke universiteit zijn', zegt prof.dr. Rietje van Dam, vice rector. Daarom draagt de Universiteit Leiden zowel in 2009 als in 2010 ¤ 75.000 bij aan de verdere ontwikkeling van de diversiteit van de studentenpopulatie. Dit wordt op 14 januari bekend gemaakt op de slotbijeenkomst van de eerste fase van het Diversiteitsproject.
Bijeenkomst in het kader van het diversiteitsbeleid in 2006.
Onder allochtone studenten wordt verstaan: studenten waarvan tenminste één ouder in het buitenland is geboren (definitie CBS). Bij de Universiteit Leiden is het percentage allochtone studenten 27,5: 11,33 westerse en 16,17 niet-westerse.
Diversity is de studentenvereniging voor studenten met verschillende achtergrond.
Niets mag afleiden
Het streven naar diversiteit van de Universiteit Leiden richt zich op het stimuleren van ál het beschikbare talent, ongeacht de maatschappelijke achtergrond van degene die dat talent meebrengt. In concreto betekent dat: bevordering van instroom en doorstroom van allochtone studenten. Een deel van deze studenten wordt gehinderd door de voor hen onbekende vanzelfsprekendheden die in de Nederlandse cultuur zijn ingebakken. Om een voorbeeld te noemen: allochtone studenten storten zich vaak voor meer dan 100% in hun studie. Ze werken keihard en beschouwen nevenwerkzaamheden en het lidmaatschap van een studentenvereniging als zaken die afleiden. En als ze lid van een studentenvereniging zouden willen worden, is er geen die bij hen past. Hinder kan ook al in de aanloop naar de universiteit optreden. Daarom zijn contacten gelegd met zogenoemde gemengde scholen.
Boekje voor ouders
In 2006 startte de universiteit met subsidie van het ministerie van Onderwijs het Diversiteitsproject. Verschillende activiteiten werden opgezet. Zo is de SMART-vragenlijst, gericht op studiecompetenties, verder verfijnd en uitgewerkt. Er werd een carrièreplanner ontwikkeld die bij rechten - met geneeskunde de populairste studie bij allochtone studenten - in gebruik is genomen. Hiermee kunnen studenten uitvinden wat ze precies moeten doen om straks succesvol aan de slag te kunnen op de arbeidsmarkt, binnen én buiten hun studie. Bij rechten is ook een boekje voor ouders van allochtone studenten uitgebracht waarin wordt uitgelegd waarom hard studeren alléén niet volstaat. Twee jaar geleden is er ook een nieuwe studentenvereniging bijgekomen die zich richt op studenten met verschillende achtergronden, Diversity geheten. Voor medewerkers is een cursus Interculturele communicatie ontwikkeld.
'Verplicht aan onze stand'
Op 14 januari vindt in het Kamerlingh Onnes Gebouw de slotbijeenkomst plaats van het in 2006 gestarte Diversiteitsproject, dat feitelijk de eerste fase van de stimuleringsactiviteiten beslaat. In 2011 is er een tweede subsidieronde van het ministerie van Onderwijs maar de Universiteit Leiden wil daar niet op wachten en heeft besloten het streven naar Diversiteit zowel in 2009 als in 2010 te steunen met ¤ 75.000,-. 'Dat zijn we aan onze stand verplicht', zegt prof.dr. Rietje van Dam, vice-rector. 'In ons instellingsplan, waarvan een nieuwe versie in de maak is, schrijven we dat we talent willen ontwikkelen. We willen ons daarbij laten inspireren vanuit wetenschap en samenleving. Nederlands wordt steeds meer een kenniseconomie. Daar past een hoogopgeleide bevolking bij en dus moet je jongeren voor wie de toegang tot en de doorstroom in het wetenschappelijk onderwijs wat lastiger is, stimuleren en ondersteunen. De grondslag hiervan zijn niet alleen economische maar ook sociale en culturele waarden.'
Postieve evaluaties
Harde resultaten van het Diversiteitsproject in de zin van een hogere instroom of minder uitval zijn nog niet te melden. Wel zijn de evaluaties van de diverse onderdelen positief. Drs. Sabina Beijne, coördinator Studie- en studentenondersteuning bij de universiteit: 'Studenten vinden de activiteiten die we hebben ontplooid zinvol, ze voelen zich meer gezien.'
De activiteiten die in het kader van het project opgestart zijn, worden nu opgenomen in het reguliere pakket van Studie- en studentenondersteuning. Met de bijdrage van de universiteit worden dit en volgend jaar weer nieuwe opgestart. 'We willen onder meer een onderzoek doen naar de motieven voor de studiekeuze en de doorstroom vanuit het hbo naar onze masters bevorderen, bijvoorbeeld via een buddysysteem en taalondersteuning bieden aan studenten voor wie Nederlands de tweede taal is.' Logo van de studentenvereniging Diversity,
Universiteit Leiden