European Union




ECA/09/03

Luxemburg, 2009/01/14

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 10/2008 - Ontwikkelingshulp van de EG aan de gezondheidsdiensten in Afrika bezuiden de Sahara

De controle had tot doel, na te gaan hoe doeltreffend de EG-steun heeft bijgedragen tot de verbetering van de gezondheidsdiensten in Afrika bezuiden de Sahara in het licht van de gedane toezeggingen van de EG wat de armoedebestrijding en de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling betreft. Tijdens de controle werd onderzocht of de financiële en personele middelen die aan de gezondheidszorg zijn toegewezen, recht doen aan de beleidstoezeggingen van de EG en of de Commissie de tenuitvoerlegging van deze steun heeft versneld. Ook werd door middel van de controle geëvalueerd hoe doeltreffend de Commissie gebruik heeft gemaakt van diverse instrumenten ter ondersteuning van de gezondheidszorg, met name begrotingssteun, projecten en het Wereldfonds ter bestrijding van aids, tuberculose en malaria (Wereldfonds).

Over het geheel genomen is de EG-financiering van de gezondheidszorg in verhouding tot haar totale ontwikkelingshulp niet gegroeid sinds 2000, ondanks de toezeggingen van de Commissie in de vorm van de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling en de gezondheidscrisis in Afrika bezuiden de Sahara. De Commissie heeft aanzienlijke middelen bijgedragen om een impuls te geven aan het Wereldfonds, maar heeft niet evenveel aandacht besteed aan de versterking van de gezondheidsstelsels, hoewel dit haar prioriteit had moeten zijn. De Commissie beschikte niet over voldoende expertise op gezondheidsgebied om de doeltreffende besteding van de financiering van de gezondheidszorg te optimaliseren.

De Commissie heeft vaart gezet achter de door haarzelf beheerde bijstand op het gebied van gezondheidszorg. Hoewel het Wereldfonds grote financiële middelen heeft gemobiliseerd, lag het betalingspercentage hiervan lager dan voor de Europese ontwikkelingsfondsen (EOF). De voorspelbaarheid van de financiering van alle instrumenten kan nog worden verbeterd om de landen beter in staat te stellen de voor hun gezondheidszorg beschikbare middelen beter te budgetteren.

De Commissie heeft weinig gebruik gemaakt van sectorale begrotingssteun om de gezondheidszorg rechtstreeks te ondersteunen, hoewel dit instrument een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan de verbetering van gezondheidsdiensten. Zij heeft een veel ruimer gebruik gemaakt van algemene begrotingssteun, maar dit instrument is minder direct gekoppeld aan de gezondheidszorg, en de Commissie heeft hiervan geen al te doeltreffend gebruik gemaakt. Over het geheel genomen zijn de projecten redelijk doeltreffend gebleken, hoewel de duurzaamheid ervan vaak een probleem is. De Commissie speelde een centrale rol bij de instelling van het Wereldfonds, dat reeds een aanzienlijke output heeft opgeleverd, maar met meer betrokkenheid van de Commissie bij de activiteiten van het Wereldfonds in de begunstigde landen had dit instrument doeltreffender kunnen zijn.

De Commissie heeft onvoldoende aandacht besteed aan het waarborgen van een coherent gecombineerd gebruik van de diverse instrumenten. Bij het kiezen van de te gebruiken instrumenten zou zij ook meer rekening kunnen houden met de situatie in de individuele landen, en met name met de vraag of zij een duidelijk omschreven beleid op het gebied van gezondheidszorg kennen. Gelet op het belang van dit beleid voor de doeltreffendheid van elk instrument is het nodig dat de Commissie meer bijdraagt tot de ontwikkeling ervan, en waarborgt dat haar steunmaatregelen hierin zijn geïntegreerd.

De voornaamste aanbevelingen van het verslag luiden dat de Commissie het volgende zou moeten doen:

* overwegen haar steun aan de gezondheidszorg tijdens de evaluatie halverwege de looptijd van het tiende EOF te intensiveren om haar inzet voor de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling op het gebied van de volksgezondheid kracht bij te zetten;
* nagaan hoe haar bijstand aan de gezondheidszorg wordt verdeeld om te waarborgen dat deze in de eerste plaats wordt gericht op haar beleidsprioriteit van ondersteuning van gezondheidsstelsels;
* waarborgen dat elke Delegatie over adequate expertise op gezondheidsgebied beschikt, binnen de Delegatie ofwel door gebruikmaking van de middelen van andere partners;
* meer gebruik maken van sectorale begrotingssteun en haar algemene begrotingssteun meer richten op de verbetering van sociale dienstverlening;

* gebruik blijven maken van projecten, met name ter ondersteuning van beleidsontwikkeling en capaciteitsopbouw, proefprojecten en bijstand aan armere regio's;

* nauwer met het Wereldfonds samenwerken in begunstigde landen;
* duidelijker richtsnoeren vaststellen over de vraag wanneer elk instrument moet worden gebruikt en hoe de instrumenten het best kunnen worden gecombineerd;

* grotere inspanningen doen om bij te dragen tot de ontwikkeling van een welbepaald gezondheidszorgbeleid in de begunstigde landen.

Speciaal verslag nr. 10/2008 http://eca.europa.eu/products/SR08_10
---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden gepubliceerd.