Unie KBO
Geef de reiziger de keuze om wel of niet te chippen
14-1 Het openbaar vervoer moet voor iedereen laagdrempelig zijn.
Dat is de conclusie die ROVER, de Consumentenbond, CSO en CG-Raad
hebben getrokken in de notitie Geef de reiziger de keuze. De
organisities hebben in deze notitie hun pleidooi om serieuzer na te
denken over papieren kaartjes naast de chipkaart, verder uitgewerkt.
Zij willen dat het openbaar vervoer voor alle groepen reizigers
laagdrempelig is. Het assortiment moet daarom ook eenvoudige papieren
kaartjes bevatten, voor degenen die met de chipkaart slecht uit de
voeten kunnen.
De organisaties verwachten dat er reizigers en situaties zullen zijn
die niet goed in het kader van de chipkaart passen. In het bredere
eindbeeld van de betreffende organisaties gebruikt een grote
meerderheid van de reizigers de OV-chipkaart (en is daar tevreden
over), maar blijft het daarnaast mogelijk, in gevallen waarin de
chipkaart geen passende oplossing biedt, om ook zonder chipkaart voor
het OV te betalen. Dat betekent dat papieren kaartsoorten nodig
blijven. Dit hoeft niet per se de strippenkaart te zijn, maar wel iets
anders dan de door vervoerbedrijven geplande wagenverkoopkaartjes (die
in gebruik duur zijn) en eventuele toeristenkaartjes.
Dit eindbeeld lijkt op de situatie zoals deze jaren na invoering van
de chipkaart bestaat in Hong Kong, Londen, Parijs, Washington,
enzovoort. Ook al zijn de chipkaart¬tarieven daar doorgaans het
gunstigst, een deel van de reizen wordt er nog altijd gemaakt met
papieren kaartjes die gewoon te koop zijn gebleven. Blijkbaar
onderkennen de autoriteiten in die steden dat er mensen en situaties
zijn die je met papieren kaartjes moet blijven bedienen. Dat is zelfs
zo in Hong Kong, waar 95% van de inwoners een chipkaart bezit, het
distributie¬netwerk veel fijnmaziger is dan het in Nederland op
afzienbare termijn zal worden en de gebruiksmogelijkheden van de
chipkaart buiten het openbaar vervoer veel groter zijn.
Papieren kaartjes zijn er in het pleidooi van de bovengenoemde
organisaties dus niet meer voor een meerderheid van de reizigers, maar
voor een aantal klantengroepen die met de chipkaart niet goed uit de
voeten kunnen, bijvoorbeeld omdat ze het openbaar vervoer maar een
enkele keer gebruiken. Daar zitten ook de nieuwe OV-klanten bij, die
trein, bus, tram en metro een keer willen uitproberen. Deze groepen
OV-gebruikers mogen niet worden veronachtzaamd. Het openbaar vervoer
is een vorm van publieke dienst-verlening die laag¬drempelig moet zijn
in alle opzichten, dus ook in de manier van reizen en betalen.