Grootschalig offensief tegen drugsoverlast 'BorderlineS' officieel van start
Op woensdag 14 januari starten de in totaal 50 mannen en vrouwen van
het nieuwe team BorderlineS officieel met hun grootschalig offensief
tegen drugsoverlast. Uit alle geledingen van de politieorganisatie in
Zuid-Limburg en de Koninklijke Marechaussee is een team met een sterke
drive op de been gebracht om een vuist te maken tegenover de
drugsrunners en -dealers die Maastricht en omstreken al jarenlang
onveilig maken.
BorderlineS is de opvolger van het project Nomen dat zich vooral
concentreerde op het A2-traject tussen Maastricht en de Belgische
grens. De capriolen die de runners daar uithalen met ongeveer alle
automobilisten met buitenlandse kentekens, tarten elke beschrijving.
Zelfs auto's van gezinnen met jonge kinderen op de achterbank worden
klemgereden en agressief benaderd. Argeloze toeristen en andere
buitenlandse bezoekers staan op dit deel van de A2 regelmatig
doodsangsten uit.
In het kader van Nomen is hiertegen krachtig opgetreden:
54 actiedagen / 920 runners gecontroleerd / 120 aanhoudingen / 83
auto's en geld inbeslaggenomen / > 3000 PVs' / 42 drugspanden
ontmanteld.
Maar een bevredigend lange termijneffect bleef desondanks uit. De
runners en dealers bleven komen, resp. werden meteen vervangen. De
organisaties die hier achter zitten, blijken hun lucratieve zaakjes
goed voor elkaar te hebben. Ook de stroom drugstoeristen die zelfs
vanuit Zuid-Frankrijk de weg naar Maastricht weet te vinden, blijft
onverminderd groot.
In reactie op het politieoptreden passen de in Maastricht en omgeving
actieve runners en dealers hun werkwijze, werkterrein en zelfs
werktijden voortdurend aan om hun bloeiende handel overeind te kunnen
houden. Het BorderlineS-team speelt daarop in door maximaal flexibel
met deze doelgroep mee te bewegen.
BorderlineS legt in eerste instantie de nadruk op de drugsoverlast in
en om Maastricht. Ook relevante zaken elders in de regio worden
opgepakt, maar het zwaartepunt ligt op Maastricht, dat tot diep in
Zuid-Frankrijk drugstoeristen blijkt aan te trekken. In eerste aanleg
heeft het ministerie EUR 900.000 ter beschikking gesteld. Dit bedrag
hoopt de regionale driehoek ook voor de twee daaropvolgende jaren te
krijgen: de volledige uitrol van deze aanpak naar de regio en
vervolgens naar de Euregio Maas-Rijn.
Het nieuwe team omvat 35 mensen, met daarnaast nog eens 16 FTE's van
de Joint Hit Teams (JHT's) Zuid-Oost (Maastricht) en Oost (Kerkrade).
De Koninklijke Marechaussee levert de helft van het operationele
BorderlineS-team inclusief een teamchef. De KMar opereert op basis van
gelijkwaardigheid in dit team. Zo is de teamchef van de KMar ook
teamchef van de politiemensen.
Daarnaast is als onderdeel van het project het Flexteam in
voorbereiding, een gezamenlijk team van leidinggevenden van politie,
gemeente en die disciplines die nodig zijn om een bepaalde klus te
klaren. Zo wordt na de sluiting van een pand doorgepakt richting
eigenaar/verhuurder. In het kader van de bestuurlijke aanpak kan het
pand dan mogelijk definitief worden gesloten, op basis van de Wet
Algemeen Bestuursrecht.
De JHT's houden intussen hun eigen taken en doelstellingen, maar
zullen - onder leiding van dezelfde projectleider - met het
BorderlineS-team de samenwerking zoeken waar nodig en gewenst. Dat
geldt dus ook voor de Franse gendarme, de Belgische collega en straks
ook weer een Luxemburger die deel uitmaken van het JHT-Zuid-Oost en de
Duitse collega in het JHT-Oost. Zij werken van hieruit in hun
nationale computersystemen. En dat blijkt uitstekend te werken. Als in
Maastricht Franse drugstoeristen worden verhoord en de gendarme komt
er even bij, bekennen de verdachten á la minute. Ze ervaren dan echt
de lange arm van de Franse justitie.
De integrale aanpak met zowel strafrechtelijke als bestuursrechtelijke
trajecten is het hoofdkenmerk van BorderlineS. Er ligt een convenant
met een groot aantal partijen die gaan helpen de drugsoverlast terug
te dringen, zoals de gemeenten, de Belastingdienst, Douane,
Rijksdienst voor het Wegverkeer, bureau Bibob, de Fiod en Siod.
Belangrijk is dat de samenwerking en de uitwerking daarvan juridisch
goed zijn dichtgetimmerd. De betrokken diensten gaan optimaal
gebruikmaken van elkaars bevoegdheden en mogelijkheden; technisch,
tactisch en juridisch. Daartoe zal de juiste informatie snel op de
goede plek moeten komen. Deze ketenaanpak moet sterk aan het
uiteindelijke resultaat gaan bijdragen.
Het maakt in dit verband namelijk niet uit of een voertuig van
drugsrunners door de politie en het OM of bijvoorbeeld door de
belastingdienst of de Rijksdienst voor het Wegverkeer van de weg wordt
gehaald. Verder zijn er goede afspraken gemaakt met de politiekorpsen
van onder meer Rotterdam, Utrecht en Gouda, waar veel drugsrunners
vandaan komen.
Het doel is runners, dealers en hun overlast in stad en streek te
stoppen. Limburg-Zuid wil deze lieden treffen waar en hoe dat maar
mogelijk is en hen geen centimeter ruimte meer geven. Verder zullen
drugstoeristen op alle mogelijke manieren worden ontmoedigd om hier
naartoe te komen. Daartoe wordt de planning van acties onder meer
afgestemd op de betaaldata van de uitkeringen in België en Frankrijk.
Ook wordt gedacht aan op de doelgroep gerichte
communicatie-activiteiten in Frankrijk, België en Luxemburg. De
Politie Limburg-Zuid is zich bewust van haar verantwoordelijkheid naar
de buurlanden. Daarom zoekt het BorderlineS-team nadrukkelijk de
samenwerking met de buurgemeenten in België. Ook daar wordt intussen
gewerkt aan de oprichting van speciale teams en projecten die
aansluiten op de BorderlineS-aanpak. Het nieuwe, massale offensief
tegen drugsoverlast in Zuid-Limburg maakt het buitenland in elk geval
duidelijk dat Nederland wel degelijk actie onderneemt om de
drugshandel te bestrijden.
Automatische kentekenherkenning (ANPR) is voor BorderlineS een
belangrijk middel. Met behulp van de informatie die dit oplevert,
worden de controles en acties voorbereid en gericht uitgevoerd om
maximale rendementen te garanderen. Aldus kan het BorderlineS-team
resultaatgericht worden aangestuurd en de beschikbare menskracht
optimaal worden ingezet. Het team gaat zelf geen onderzoeken doen die
langer dan één maand duren. De verzamelde informatie zal door de
"Infostraat" van de Politie Limburg-Zuid worden geanalyseerd en
veredeld. Vervolgens zullen alle vergaarde gegevens doorgespeeld
worden naar de districts-, regionale, bovenregionale of nationale
recherche. Het doel daarvan is de organisaties die achter de runners
en dealers schuilgaan, goed in beeld te brengen en te ontmantelen.
Om de succeskans verder te vergroten heeft BordelineS de hulp van
wetenschappers ingeroepen die het project kritisch volgen, het team
adviseren en de teamleden beter leren omgaan met de culturen waar
runners en dealers veelal uit voortkomen. Namens het ministerie van
BZK zal het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV)
de ontwikkelingen en resultaten in Zuid-Limburg op de voet volgen.
De afgelopen maanden is proefgedraaid en op 15 december jl. is het
drugsmeldpunt in de lucht gebracht, waarop burgers hun waarnemingen
van drugshandel kunnen doorgeven. Voor de officiële start van
BorderlineS stuurt minister Ter Horst woensdag 14 januari een
topambtenaar naar Maastricht. De 900.000 euro die Ter Horst voor het
eerste jaar van BorderlineS heeft uitgetrokken, zijn bestemd voor
apparatuur en menskracht. De apparatuur betreft vooral de automatische
kentekenherkenning (ANPR) en de database daarachter.'
14-01-2009, Maastricht
Politie Limburg-Zuid