4. Verloskundige zorg in Midden-Zeeland
Verloskundige zorg in Midden-Zeeland
Kamerstuk, 14 januari 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/TSZ-2906806
14 januari 2009
Geachte voorzitter,
Het ziekenhuis Walcheren en de Oosterscheldeziekenhuizen hebben medio
2008 bij de Nederlandse Mededigingsautoriteit (NMa) een fusieaanvraag
ingediend. De NMa heeft de fusieaanvraag momenteel in behandeling en
zal in de komende maanden met een besluit komen.
De fusieplannen gaan uit van een concentratie van belangrijke
onderdelen van de ziekenhuiszorg, te weten de acute en complexe zorg,
in Goes. Dit voornemen laat de bevolking van Walcheren niet onberoerd.
Naast het `verdwijnen' van het ziekenhuizen in zijn volle omvang en de
hiermee samenhangende emoties wordt in het bijzonder gewezen op het
ongunstige effect op de verloskundige zorg in de regio als de
concentratievoornemens van de klinische kindergeneeskunde en de
tweedelijns verloskunde in Goes. De Oosterschelde regio heeft met
5.821 vrouwen van 15 tot en met 39 jaar per verloskundige in de eerste
lijn een lage dichtheid. De lage verloskundigendichtheid in Zeeland
wordt door relatief veel klinisch werkzame verloskundigen
gecompenseerd. De rol van het ziekenhuis is in deze regio dan ook
belangrijk op dit punt. Indien door fusievorming de kindergeneeskunde
en gynaecologie wordt geconcentreerd in Goes, betekent dat voor
sommige delen van Zeeland (Kop van Walcheren) een verlies aan
bereikbaarheid. De inwoners in die gebieden zullen langer moeten
reizen om die zorg te kunnen krijgen.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft medio vorig jaar op
verzoek van de Stichting Oosterscheldeziekenhuizen en het Ziekenhuis
Walcheren geadviseerd over de continuïteit en kwaliteit van de
klinische obstetrie en gynaecologie. De ziekenhuizen waren ondanks de
intensieve pogingen niet in staat voldoende waarnemers en gynaecologen
aan te trekken. Als gevolg van het vertrek van drie van de acht
gynaecologen en het niet tijdig kunnen invullen van de vacatures is in
beide ziekenhuizen een zeer onwenselijke situatie ontstaan voor wat
betreft de tweedelijns obstetrische en daaraan gerelateerde
gynaecologische zorg. Door dit (tijdelijke) tekort aan gynaecologen
waren beide ziekenhuizen volgens de IGZ niet meer in staat om
afzonderlijk kwalitatief verantwoord 7 x 24 uur tweedelijns
obstetrische en gynaecologische zorg aan te bieden. Door de
tweedelijns obstetrische en gynaecologische zorg te concentreren op
één locatie zullen de ziekenhuizen hiertoe wel in staat zijn en wordt
voorkomen dat deze zorg (al dan niet tijdelijk) niet meer beschikbaar
is in Midden en Noord Zeeland. Behalve dat daarmee een basisfunctie
zou verdwijnen uit deze regio, zou dit volgens de IGZ ook ingrijpende
gevolgen kunnen hebben voor zowel bepaalde tweedelijns functies als
voor bepaalde eerstelijns functies, zoals de eerstelijns verloskunde.
Zoals ik ook in de notitie `Kiezen voor kwaliteit en bereikbaarheid
van zorg' heb aangegeven, is de kwaliteit van zorg leidend. De
kwaliteitsrisico's die verbonden zijn aan het beschikbaar houden van
de functies klinische gynaecologie en obstetrie in Vlissingen zijn te
groot. Het beschikbaar houden van de functies op beide locaties zou
kunnen leiden tot het wegvallen van een kwalitatieve aanbod van deze
zorg in de hele regio Midden en Noord Zeeland. Dit is uiteraard een
zeer onwenselijke situatie. Om die reden heb ik me aangesloten bij de
overwegingen van de IGZ.
Ik signaleer het optredende verlies aan bereikbaarheid. Ik zal mij
blijven inspannen om de bereikbaarheid binnen de wettelijke normtijd
van 45 minuten te houden. Ik zal daarom zo spoedig mogelijk een extra
ambulancestandplaats realiseren op Walcheren om zo de minder geworden
bereikbaarheid in de regio op te vangen.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport