Bewoners van Bussum maken meer gebruik van het digitaal loket
In het afgelopen jaar is het gebruik van het digitaal loket sterk
toegenomen. Vorig jaar vonden er 85,5% meer transacties plaats dan in
de eerste maanden na de opening van het digitaal loket. Vooral het
opvragen van uittreksels uit het bevolkingsregister, het melden van
een verhuizing binnen de gemeente en het aanvragen van een
kapvergunning werden digitaal opgevraagd. Begrijpelijk, want via het
digitaal loket op deze website kunt u vanuit uw luie stoel veel
diensten en producten snel en eenvoudig bestellen.
Op dit moment kunnen inwoners van Bussum voor de volgende zaken bij
het gemeenteloket terecht: vier soorten uittreksels uit de
gemeentelijke basisadministratie (GBA), een bewijs van in leven zijn
(attestatie de vita), milieurapportages met bodeminformatie,
kapvergunningen, aan- of afmelden van een hond, het opvragen van een
taxi-pas, het bestellen van een rolstoel, het doorgeven van het
verlies van een hondenpenning, het doorgeven van een verhuizing binnen
de gemeente en het indienen van een verzoek kwijtschelding
gemeentelijke belastingen.
Via verschillende eenvoudige invulschermen wordt u door de aanvraag
heen geleid, waarna u op een veilige manier kunt betalen met iDeal,
een internetkassa. Daarna zet u uw digitale handtekening. Dit doet u
via DigiD (digitale identiteit). Met dit landelijke systeem kan de
gemeente Bussum uw identiteit nagaan en misbruik voorkomen.
Gemeente Bussum