KPMG
Voordelen financiële Shared Services Centres nog onvoldoende benut
14|01|09 - Onderzoek onder 230 senior finance executives van grote
Europese organisaties die gebruik maken SSC's.
Bedrijven met een 'Shared Services Centre' (SSC) plukken hiervan nog
onvoldoende de verwachte voordelen. Van de bedrijven die over een SSC
beschikken, vinden één op de drie dat het nauwelijks toegevoegde
waarde heeft.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 230 senior finance executives
van grote Europese organisaties die gebruik maken SSC's. Ondanks het
feit dat SCC's de laatste tien jaar aan populariteit hebben gewonnen,
blijkt dat bijna 20% van de onderzochte bedrijven hun SCC's als
gebrekkig beoordeelt en dat bijna een derde het gevoel heeft dat ze de
beloofde voordelen (nog) niet hebben kunnen realiseren.
"Slechte processen en een gebrek aan standaardisatie blijken de
voordelen van een SSC in grote mate te beperken", constateert Maarten
van Delft Westerhof van KPMG Advisory. Van Delft Westerhof: "Bij de
meeste SSC's ligt de nadruk niet op het verbeteren van de
klanttevredenheid. Bovendien blijkt het SSC het personeel in het
algemeen onvoldoende ontplooiingsmogelijkheden te bieden. De bedrijven
verkijken zich dan ook veelal op de inspanningen die nodig zijn om een
SSC succesvol te maken.
Het lijkt er op dat veel organisaties de omvang van de veranderingen,
de inspanning van het management die vereist zijn een SSC op te zetten
en te onderhouden en het bij elkaar brengen van afwijkende processen
op een centrale locatie hebben onderschat. SSC's die wel goed
functioneren blijken zich te onderscheiden door de steun die zij van
het senior management krijgen waarbij zij de business case konden
waarmaken zonder aan kwaliteit in te leveren. Deze steun zorgt voor
een goede inbedding binnen het bedrijf, een constante focus op het
verbeteren van service en het bereiken van een hoge standaardisatie.
SSC's die gebrekkig functioneren blijken de steun vanuit het senior
management te ontberen, waardoor de invoering vertraging oploopt."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de uitstekend
functionerende SSCs zich onderscheiden door een constante focus op het
verbeteren van de service, prestatiemeting, een intensieve dialoog met
de klant en het toevoegen van activiteiten die meer waarde toevoegen
zoals management informatie, analyse en inkoop. Van Delft Westerhof:
"Door de introductie van een SSC zijn deze ondernemingen in staat
gebleken meer tijd te besteden aan hun kernactiviteiten. Het resultaat
hiervan is dat ze meer omzet konden genereren en meer tijd hadden om
zich te concentreren op écht belangrijke zaken zoals het verbeteren
van de winstgevendheid, kostenreductie en het verbeteren van de
liquiditeitspositie."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.