Universiteit Leiden

Tjalie Robinson, biografie van een Indo-schrijver

Schrijven zoals je praat. Dat was volgens Tjalie Robinson het geheim. In directe spreekstijl, maar zonder stoplappen of onderbrekingen. Hij gaf dit advies aan een leerling-verslaggever bij de krant Nieuwsgier in Jakarta. Tjalie Robinson zelf was daar journalist van naam met zijn wekelijkse columns. In deze `Piekerans van een straatslijper' riep hij de sfeer op van zijn zwerftochten over straat en beschreef hij gewone bijzondere mensen die hij daar tegenkwam.

Twee culturen
Schrijven zoals je praat, daarmee schop je het ver als Indische jongen in Indië en later in Nederland. Daar ontpopte de journalist zich tot schrijver onder het pseudoniem Vincent Mahieu, zoals Tjalie Robinson zijn pseudoniem was als journalist. Deze Indische jongen heette eigenlijk Jan Boon, zoon van een Hollandse vader en een Indische moeder, geboren in Nijmegen en opgegroeid in een lagere sociale laag van een KNIL-militair in Indië. Zelf noemde hij zich het liefst een verteller. Hij vertelde graag over zijn jeugd in Indië in de jaren twintig van de vorige eeuw. Over Indische jongens en meisjes, die vanwege hun genen in één lichaam twee culturen verenigen. Met het verhaal `Didi' uit de verhalenbundel Tjies (1958) sleepte Tjali Robinson als debutant direct een Nederlands/Vlaamse literaire prijs in de wacht.

In één klap bekend
De stad Amsterdam kende hem de novelleprijs toe. De bijbehorende oorkonde kreeg hij in het televisieprogramma Anders dan anderen. Daarin was hij de gast waarom de uitzending draaide, terwijl familie en vrienden hun zegje deden. Nederland wist in één klap wie Jan Boon was. Naar verluidt gebruikte hij zijn charmes om met het lot van de Indische gemeenschap de harten in de Hollandse huiskamers te raken. Dat kwam goed uit voor de spijtoptanten. Deze Indische Nederlanders hadden na de onafhankelijkheid van Indonesië gekozen voor het Indonesisch staatsburgerschap en wilden alsnog naar Nederland.

Anak Betawie
Tjalie Robinson was sportjournalist, columnist, schrijver, pleitbezorger van spijtoptanten, hoofdredacteur van zijn eigen tijdschrift TongTong, motor achter de Pasar Malam in Den Haag en oprichter van een Indische cultuurkring. Al die activiteiten dienden de Indische cultuur en het Indische bewustzijn. Maar dan niet de Indo in de clichérol. Hij noemde zich een anak Betawie, een kind van Batavia, en voelde de twee verterende vuren van de tropen in zich; die van het verderf en die van de roekeloze levensdrang. Hij stond voor de branie van de zelfbewuste trotse Indo, dichtbij de natuur, fysiek en mentaal gehard, niet bang voor een vechtpartij en liefhebber van de jacht. De titel van de verhalenbundel Tjies had hij ontleend aan de Tjies, het eerste wapen dat hij van zijn vader had gekregen toen hij naar de hbs in Batavia ging.

Dramatisch hoogtepunt
Robinsons kostje in Nederland leek gekocht met zijn tweede bundel Tjoek in 1960. Tjoek is een verbastering van Choke, een jachtgeweer met een versmalde loop waarmee het beter richten en doden is. Gevierd als schrijver, bemind door de Indische gemeenschap; 1960 was zijn finest moment. Een dramatisch hoogtepunt, want hetzelfde jaar luidde de ommekeer in. Dat laat de Leidse hoogleraar Sociale geschiedenis Willem Willems zien in `Tjalie Robinson, biografie van een Indo-schrijver'. Het drama van een multitalent, dat zich voor een keuze gesteld zag. Hij was schrijver in hart en nieren en onder alle omstandigheden, én hij was de stem van de Indische identiteit. Staan voor wie je bent, niet marchanderen; deze karaktertrek gaf de doorslag.

Bestaansrecht
Tjalie, zoals Willems hem bij voorkeur noemt, kreeg alom waardering voor zijn schrijfstijl. Maar zijn onderwerpen uit de macho Indo-wereld vielen toch niet helemaal in goede Nederlandse aarde. Kwam je aan de schrijver dan kwam je aan Tjalie en zijn Indische wortels, aan zijn bestaansrecht. Acceptatie van de schrijver kon niet bestaan zonder acceptatie van de cultuur waarin die was opgegroeid. De schrijver Vincent Mahieu verschoof naar de achtergrond ten gunste van de journalist Tjalie, met de achternaam Robinson van zijn Indische moeder. Een kwestie van focus. Tjalie Robinson was de stem van Indisch Nederland. Willems ziet een voorafspiegeling van het debat van de multiculturele samenleving. Tjalie hield het Indisch bewustzijn wakker, of schudde het zo nodig wakker in Nederland en daarbuiten.

Kiezen
De Indo-schrijver maakte het milieu van de Indo bijna zintuiglijk waarneembaar met levende taal en schrijven vanuit de ervaring zelf. De historicus sleept de lezer mee op avontuur met een even eigenzinnig als getalenteerd Indo-schrijver in een tijd waarin Indo's keuzes moesten maken. Wie kiest verraadt, wist Tjalie Robinson. De keuze voor de lezer is een stuk simpeler: waar te beginnen? Bij het verzamelde werk van Tjalie Robinson of bij de biografie van Willems, bij de literatuur of de geschiedenis.

Meer lezen, luisteren en kijken over Tjalie Robinson


+ Biograaf Willem Willems in een aflevering van het televisieprogramma Boeken

+ Historicus Willem Otterspeer: schrijven met je vuisten

(13 januari 2009/Mardet van Gennip)

13/1/2009