Puzzeltocht met woordenboek wint Aad Struijs Persprijs 2008 Publicatiedatum: 13-01-2009
Persbericht
Utrecht, 13 januari 2009
Voor zijn artikel Puzzeltocht met woordenboek, gepubliceerd in de Volkskrant van 12 april 2008, heeft reisredacteur Eric van den Berg de Aad Struijs Persprijs 2008 gewonnen. Plaatsvervangend juryvoorzitter Miranda Schoonderwoerd maakte dat vanmiddag bekend tijdens de prijsuitreiking op de vakdag van de Vakantiebeurs. De prijs bestaat uit een beeldje, gemaakt door de Brabantse kunstenaar Adry Hoeven, en een geldbedrag van ¤ 1500.
China voor beginners
Eric van den Berg neemt de lezer mee de taxi in, door Peking. Hoewel les één in de reisjournalistiek luidt: gebruik nooit een taxichauffeur als bron, maakt de auteur duidelijk dat het soms niet anders kan en dat zelfs een door de wol geverfde reisjournalist in Peking met de mond vol tanden kan komen te staan. Om vervolgens vast te stellen dat 'ook totaal onbegrip een band kan scheppen'. Het resultaat: een heerlijk verhaal met een glimlach over 'China voor beginners'. Dit verhaal heeft alles in zich wat je van een reisverhaal verwacht: een goede timing, een originele en goed uitgewerkte invalshoek, een levendige en zeer persoonlijke schrijfstijl en een vaardige manier om de bestemming bij de lezer thuis te brengen. Een verhaal dat wordt versterkt door de goede vormgeving en een video op de website.
Vijf genomineerden
Dit jaar is de Aad Struijs Persprijs voor de tweede keer uitgereikt. Er waren ruim zeventig inzendingen, gepubliceerd tussen oktober 2007 en september 2008. De jury heeft uit vijf genomineerde artikelen de winnende publicatie het hoogst beoordeeld. De overige genomineerden waren, in volgorde van meest behaalde punten: China, themanummer AD Reiswereld, vooral van de hand van Marije Vlaskamp, publicatie van het Algemeen Dagblad, In de voetsporen van Prins Bernhard van Annejet van der Zijl, verschenen in Hide & Chic, Tantes in Marokko van Marjolein van Rotterdam, gepubliceerd in Op Pad en Pinguïns voorrang van Wil Thijssen en Raymond Rutting, verschenen in de Volkskrant.
Over de Aad Struijs Persprijs
De Aad Struijs Persprijs is een onafhankelijke, Nederlandse vakprijs voor journalistieke toeristische producties. De prijs is ingesteld in 2006 op initiatief van TourPRess Holland, vereniging van toeristische journalisten en persvoorlichters. De prijs is vernoemd naar de in 2004 overleden toeristisch journalist en auteur Aad Struijs, die met zijn rubrieken in de Wegener dagbladen en zijn bestsellers als Het Toppunt van Nederland en Nederland voor Nop grote bekendheid en waardering verwierf. Met de Aad Struijs Persprijs willen initiatiefnemers en organisatoren blijvend de aandacht vestigen op het belang van hoogwaardige Nederlandstalige reisjournalistiek.