Socialistische Partij

Waternet moet excuses maken

13-01-2009 *

Na een oproep van de SP moet Waternet excuses maken richting gedupeerden van het nieuwe factureringssysteem van dit bedrijf. De Gemeentelijke Ombudsman had geconstateerd dat Waternet haar klanten niet goed behandelde. Onder druk van SP-raadslid Meta Meijer gaf wethouder Van Poelgeest aan dat Waternet deze fout dient te herstellen en excuses aan de gedupeerden dient te maken door middel van een bloemetje. Pakweg zeventig Amsterdammers hebben geklaagd dat zij verkeerde rekeningen kregen van Waternet nadat Waternet was overgegaan naar een nieuw factureringssysteem. Dit nieuwe computerprogramma bracht helaas een aantal kinderziektes met zich mee. Helaas voor deze zeventig Amsterdammers liep deze kwestie zo lang, dat zij uiteindelijk werden geconfronteerd met aanmaningen en deurwaarders. Ondanks dat zij belden, schreven, mailden, faxten over de onjuiste rekeningen en aan de andere kant van de lijn in het gelijk werden gesteld.

De Gemeentelijke Ombudsman becijferde dat het waarschijnlijk om veel meer dan zeventig klanten gaat. "Als er zeventig mensen klagen, is er waarschijnlijk sprake van het topje van de ijsberg", meent hij. De Ombudsman beoordeelde het gedrag van Waternet, veel klachten krijgen, maar toch de deurwaarder op pad sturen, als onbehoorlijk. En dat is het natuurlijk ook. Het zal je maar gebeuren dat je hebt aangegeven dat je onjuiste rekeningen krijgt, Waternet je telefonisch in het gelijk stelt, maar op een dag plotseling oog in oog staat met de deurwaarder.

Meijer: "Gelukkig komt hier nu een einde aan. Waternet heeft de knop gevonden waarmee het sturen van de deurwaarder gestopt kan worden. Bijvoorbeeld omdat vermoed wordt dat er niet iets mis is met de klant, maar met het bedrijf of de computer. Bovendien heeft het personeel nu goed met het nieuwe systeem leren omgaan. En tenslotte, op aandringen van de SP, krijgen gedupeerden van Waternet voortaan excuus en een bosje bloemen. Want dat is wel het minste wat het bedrijf kan doen. Nu maar hopen dat de klanten ze op water zetten."