Consumentenbond


---

13 januari 2009

AH-klavertje met kleur eerste goede stap

Binnenkort hanteert Albert Heijn twee varianten van het `Gezonde Keuze Klavertje'. Gezonde producten (voorkeurscategorie) krijgen een groene ring om het klavertje, middenwegproducten een oranje ring. De Consumentenbond juicht de invoering van de kleurcodering toe. Toch blijft de bond voorstander van één overkoepelend systeem, waarbij het in één oogopslag duidelijk is of een product veel of weinig verzadigd vet, suiker en zout bevat. Het verkeerslichtsysteem is daarbij favoriet, zo blijkt uit onderzoek onder consumenten.

Met de introductie van de kleuren volgt Albert Heijn het advies van de Gezondheidsraad (december 2008). De Consumentenbond is blij met die stap, maar wijst er wel op dat er nu nog steeds twee stempel-systemen (klavertje en `Ik kies bewust') naast elkaar bestaan. Dat is en blijft voor consumenten verwarrend. Bovendien is het de vraag of de oranje kleurcodering wel spoort met de inmiddels ingeburgerde term `gezonde keuze klavertje'. En om het systeem helemaal compleet te maken zouden minder gezonde en ongezonde voedingsmiddelen (categorie uitzondering) een rode ring moeten krijgen.

Verkeerslichtsysteem

Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de consument écht te helpen bij het maken van de gezonde keuze pleit de Consumentenbond al jaren voor één overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem. Daarbij krijgen álle producten op de voorkant van de verpakking `verkeerslichten' waarmee wordt aangegeven of een product veel of weinig verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en vezels bevat. Alleen dan kan de consument die dat wil ook echt een goed geïnformeerde en weloverwogen keuze maken.

Het verkeerslichtsysteem zoals de Consumentenbond het wil.
---