Consumentenbond
---
13 januari 2009
AH-klavertje met kleur eerste goede stap
Binnenkort hanteert Albert Heijn twee varianten van het `Gezonde Keuze
Klavertje'. Gezonde producten (voorkeurscategorie) krijgen een groene
ring om het klavertje, middenwegproducten een oranje ring. De
Consumentenbond juicht de invoering van de kleurcodering toe. Toch
blijft de bond voorstander van één overkoepelend systeem, waarbij het
in één oogopslag duidelijk is of een product veel of weinig verzadigd
vet, suiker en zout bevat. Het verkeerslichtsysteem is daarbij
favoriet, zo blijkt uit onderzoek onder consumenten.
Met de introductie van de kleuren volgt Albert Heijn het advies van de
Gezondheidsraad (december 2008). De Consumentenbond is blij met die
stap, maar wijst er wel op dat er nu nog steeds twee stempel-systemen
(klavertje en `Ik kies bewust') naast elkaar bestaan. Dat is en blijft
voor consumenten verwarrend. Bovendien is het de vraag of de oranje
kleurcodering wel spoort met de inmiddels ingeburgerde term `gezonde
keuze klavertje'. En om het systeem helemaal compleet te maken zouden
minder gezonde en ongezonde voedingsmiddelen (categorie uitzondering)
een rode ring moeten krijgen.
Verkeerslichtsysteem
Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de consument écht
te helpen bij het maken van de gezonde keuze pleit de Consumentenbond
al jaren voor één overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem.
Daarbij krijgen álle producten op de voorkant van de verpakking
`verkeerslichten' waarmee wordt aangegeven of een product veel of
weinig verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en vezels bevat. Alleen
dan kan de consument die dat wil ook echt een goed geïnformeerde en
weloverwogen keuze maken.
Het verkeerslichtsysteem zoals de Consumentenbond het wil.
---