TNS NIPO publicaties
6 januari 2009
Nederlanders storten zich op online verzekeringsbranche
Circa twee miljoen Nederlandse huishoudens hebben het afgelopen jaar
een verzekering afgesloten. Daarbij begeven ze zich vaak op internet
om zich te oriënteren op een verzekering. In 2008 hebben 2,9 miljoen
huishoudens informatie of een offerte aangevraagd op het gebied van
schade-, levens-, of ziektekostenverzekeringen. Ruim twee (2,3)
miljoen huishoudens maakten daarbij gebruik van internet. Wat
potentiële klanten erg bevalt, is het idee dat je zelf de controle
hebt over de informatie die je inwint. Ook bestaat het beeld dat
online verzekeren goedkoper is. Dit blijkt uit recent onderzoek van de
sector Business & Finance van TNS NIPO.
Eén op de drie regelt schadeverzekeringen online
Van de huishoudens die een schadeverzekering afsluiten, doen twee van
de drie dat via traditionele methodes als de verzekeringsagent, de
telefoon, of de bank. Een derde van de huishoudens regelt de
schadeverzekeringen online. Op gebied van online schadeverzekeringen
sluit de consument veelal verzekeringen af bij de bekende
verzekeraars: Centraal Beheer (15%), Univé (13%) en Postbank (9%)
gevolgd door FBTO (8%) en OHRA (7%).
Leeftijd nauwelijks van invloed
Leeftijd lijkt nauwelijks een rol te spelen als het gaat om het
afsluiten van online schadeverzekeringen. Jongeren sluiten wel in
grotere mate online verzekeringen af, maar dat komt omdat zij vaak nog
geen verzekeringen hebben lopen. Wordt gekeken naar de verhouding
online afsluiten t.o.v. regulier afsluiten, dan blijven in elke
leeftijdsgroep circa twee op de drie huishoudens via de traditionele
manier een verzekering afsluiten; een derde doet dit nog steeds
online.
Dit trekt de klant over de streep
Adriaan Eecen, onderzoeksdirecteur bij de sector Business & Finance
van TNS NIPO: &slquo;Meest doorslaggevend bij het kiezen van een
maatschappij blijft toch de bekendheid van een verzekeraar. Immers, de
consument reageert vaak in de trant van "bekend is betrouwbaar". Wordt
dit gecombineerd met een scherpe premie, dan zal de consument voor
deze verzekeraar kiezen. Dit betekent dat alle initiatieven om nieuwe
internetverzekeraars te lanceren, gepaard moeten gaan met een
omvangrijke reclamecampagne. En dan nog moet een nieuwe online
verzekeraar opboksen tegen de bekende namen van de direct-writers,
waar ook online verzekerd kan worden.'
C0981 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende het eerste halfjaar van 2008 en in oktober 2008. Hierbij
zijn 4281 huishoudens ondervraagd. Vervolgens is er een
vervolgonderzoek gehouden onder 123 huishoudens die online een
verzekering hebben afgesloten.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020
522 59 22).
TNS NIPO