TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

6 januari 2009

Nederlanders storten zich op online verzekeringsbranche

Circa twee miljoen Nederlandse huishoudens hebben het afgelopen jaar een verzekering afgesloten. Daarbij begeven ze zich vaak op internet om zich te oriënteren op een verzekering. In 2008 hebben 2,9 miljoen huishoudens informatie of een offerte aangevraagd op het gebied van schade-, levens-, of ziektekostenverzekeringen. Ruim twee (2,3) miljoen huishoudens maakten daarbij gebruik van internet. Wat potentiële klanten erg bevalt, is het idee dat je zelf de controle hebt over de informatie die je inwint. Ook bestaat het beeld dat online verzekeren goedkoper is. Dit blijkt uit recent onderzoek van de sector Business & Finance van TNS NIPO.

Eén op de drie regelt schadeverzekeringen online Van de huishoudens die een schadeverzekering afsluiten, doen twee van de drie dat via traditionele methodes als de verzekeringsagent, de telefoon, of de bank. Een derde van de huishoudens regelt de schadeverzekeringen online. Op gebied van online schadeverzekeringen sluit de consument veelal verzekeringen af bij de bekende verzekeraars: Centraal Beheer (15%), Univé (13%) en Postbank (9%) gevolgd door FBTO (8%) en OHRA (7%).

Leeftijd nauwelijks van invloed
Leeftijd lijkt nauwelijks een rol te spelen als het gaat om het afsluiten van online schadeverzekeringen. Jongeren sluiten wel in grotere mate online verzekeringen af, maar dat komt omdat zij vaak nog geen verzekeringen hebben lopen. Wordt gekeken naar de verhouding online afsluiten t.o.v. regulier afsluiten, dan blijven in elke leeftijdsgroep circa twee op de drie huishoudens via de traditionele manier een verzekering afsluiten; een derde doet dit nog steeds online.

Dit trekt de klant over de streep
Adriaan Eecen, onderzoeksdirecteur bij de sector Business & Finance van TNS NIPO: &slquo;Meest doorslaggevend bij het kiezen van een maatschappij blijft toch de bekendheid van een verzekeraar. Immers, de consument reageert vaak in de trant van "bekend is betrouwbaar". Wordt dit gecombineerd met een scherpe premie, dan zal de consument voor deze verzekeraar kiezen. Dit betekent dat alle initiatieven om nieuwe internetverzekeraars te lanceren, gepaard moeten gaan met een omvangrijke reclamecampagne. En dan nog moet een nieuwe online verzekeraar opboksen tegen de bekende namen van de direct-writers, waar ook online verzekerd kan worden.'

C0981 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende het eerste halfjaar van 2008 en in oktober 2008. Hierbij zijn 4281 huishoudens ondervraagd. Vervolgens is er een vervolgonderzoek gehouden onder 123 huishoudens die online een verzekering hebben afgesloten.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020 522 59 22).