1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
Aan Plesmanweg 1-6
de voorzitter van de Tweede Kamer 2594 JG Den Haag
Postbus 20901
der Staten-Generaal 2500 EX Den Haag
Binnenhof 4 T 070 351 61 71
2513 AA DEN HAAG F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/32
Uw kenmerk
2008Z09248 / 2080907620
Datum 13 januari 2009
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roemer heeft gesteld over de grote
problemen met de Beneluxtrein.
1. Bent u op de hoogte van de grote problemen die zich nog steeds voordoen met
de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel?1 Zo ja, van welke problemen bent
u exact op de hoogte?
1. Ja, ik ben op de hoogte van de problemen. Het gaat met name om de lage
punctualiteit van de Beneluxlijn en de uitval van treinen vanwege technische
problemen. Zoals ik u al eerder heb laten weten ligt de oorzaak van de problemen
in het feit dat op de Beneluxlijn met materieel wordt gereden dat aan het einde
van haar levensduur zit. NMBS en NS Hispeed, die de Beneluxlijn exploiteren zijn
er vanuit gegaan dat de Beneluxlijn enkele jaren zou rijden totdat de HSL-Zuid in
gebruik wordt genomen. Doordat de HSL-Zuid later in gebruik wordt genomen
dan verwacht moet het materieel op de Beneluxlijn ook langer mee. En dat levert
helaas veel technische problemen op.
2. Kunt u een overzicht geven van de exacte cijfers ten aanzien van de
punctualiteit van de Beneluxtrein over het jaar 2008, een specificatie per maand?
2. Voor de punctualiteitscijfers van de Benelux geldt de internationale norm van
vijf minuten. Dit betekent dat een trein na een vertraging van meer dan vijf
minuten telt als dispunctueel. NS Hispeed heeft mij het volgende overzicht van de
punctualiteit per maand richting Brussel en richting Amsterdam overlegd. Het
betreft daarbij de punctualiteit op het traject tussen Amsterdam Centraal en
Roosendaal.
1 Eigen inventarisatie van de dienstregeling van de Beneluxtrein
a
Pagina 1 van 5
Maand
Richting Brussel Richting Datum
Amsterdam
Januari 83,0% 76,0% Ons kenmerk
Februari 80,2% 77,6% VENW/DGMo-2009/32
Maart 83,5% 71,2%
April 87,3% 80,0%
Mei 83,1% 73,2%
Juni 84,6% 70,3%
Juli 84,9% 73,7%
Augustus 83,1% 78,5%
September 81,4% 62,3%
Oktober 74,3% 51,9%
November 74,1% 64,9%
3. Bent u nog steeds van mening dat het aantal keren dat de Beneluxtrein uitvalt
of vertraagd is, volstrekt onacceptabel is, zoals u vorige maand in een debat
aangaf?
3. Zoals ik heb aangegeven in het algemeen overleg over de HSL-Zuid van 20
november 2008 en het algemeen overleg sociale veiligheid van 10 december 2008
zijn de lage punctualiteitscijfers van de Beneluxtrein onacceptabel. Ook NS
Hispeed vindt de prestaties onacceptabel en doet alles in haar macht om
verbetering tot stand te brengen.
4. Kunt u aangeven of de punctualiteit van de Beneluxtrein is verbeterd sinds u
die uitspraak hebt gedaan? Wat is de exacte oorzaak van een eventuele
verbetering of verslechtering van de punctualiteit? Indien de punctualiteit niet is
verbeterd, welke overtreffende trap van onacceptabel wenst u dan te gebruiken
om de problemen te benoemen?
4. Uit de cijfers zoals door NS Hispeed zijn overlegd blijkt dat de punctualiteit van
de Beneluxlijn nog niet is verbeterd. NS Hispeed stelt alles in het werk om de
punctualiteit omhoog te brengen. Voor een overzicht van de door NS Hispeed
genomen maatregelen verwijs ik u naar mijn antwoord op vraag 5. Mijn oordeel
en dat van NS Hispeed over de slechte punctualiteit op de Beneluxlijn is sinds 20
november niet veranderd. Vanuit het oogpunt van de reiziger zijn deze prestaties
niet acceptabel.
5. Heeft u inmiddels contact met de NS en met HSA gehad over de problemen?
Zo ja, wat is er uit deze gesprekken gekomen? Welke concrete maatregelen zijn
er inmiddels genomen om het aantal vertragingen en de treinuitval terug te
dringen?
5. Gesprekken met HSA zijn niet aan de orde. De Beneluxtrein wordt gereden
door NS Hispeed en niet door HSA. Al lange tijd voer ik overleg met NS Hispeed
over de Beneluxlijn. Dit heeft onder andere geleid tot de afspraak dat de
Beneluxtreinen blijven rijden totdat de HSL Zuid in gebruik wordt genomen.
Pagina 2 van 5
NS Hispeed heeft de volgende concrete maatregelen genomen om de
Datum
vertragingen en treinuitval terug te dringen:
· NS Hispeed heeft nieuwe TRAXX locomotieven ingezet. Aangezien het Ons kenmerk
materieel op de Beneluxlijn aan het einde van haar levensduur is, worden VENW/DGMo-2009/32
er een aantal nieuwe locomotieven van de HSA ingezet op de Beneluxlijn.
Dit is echter nog niet de oplossing gebleken die NS Hispeed ervan
verwachtte. Er zijn een aantal kinderziektes bij nieuwe TRAXX
locomotieven geweest die inmiddels zijn opgelost. NS Hispeed geeft aan
te verwachten dat dit in de toekomst een positief effect heeft op de
punctualiteit.
· Extra investeringen van de kant van NS Hispeed in het onderhoud van de
stuurrijtuigen en de rijtuigen.
· Inzet van extra personeel op de onderhoudswerkplekken om de processen
te verbeteren en meer ad hoc-herstelwerkzaamheden te kunnen
uitvoeren.
· Toename van de beschikbaarheid van het aantal locomotieven en
stuurrijtuigen wat teruggezien wordt in de betrouwbaarheid van de
uitvoering.
· Met de ingang van de nieuwe dienstregeling is er een aanpassing gedaan
om te zorgen voor een meer soepele doorstroming op het baanvlak voor
de IC Brussel.
· Naast deze aanpassing is gekozen voor een integrale afhandeling van een
vertraagde treindienst, wat het treinverkeer op de corridor optimaliseert.
Er is sprake van minder onderlinge hinder en daardoor meer
voorspelbaarheid. Deze integrale afhandeling heeft geleid tot een sterke
afname van het aantal ongeplande stops van de IC Brussel en andere
treinseries. Dit betekent dat de punctualiteit van alle betrokken treinseries
is verbeterd.
· Voor de toekomst worden nog verbeteringen verwacht als gevolg van de
installatie van een nieuwe softwareversie in de TRAXX locomotieven, na
het doorlopen van de toelatingsprocedure in België.
6. Wanneer denkt u dat het mogelijk is om de problemen rondom de uitval en
punctualiteit sterk terug te dringen? Kunt u uw antwoord toelichten en daarbij
betrekken welke rol u hierin wenst te spelen en exact aangeven welke wettelijke
mogelijkheden u hebt om hier een actieve rol in te spelen?
6. Uit mijn antwoord op vraag 5 blijkt dat NS Hispeed de nodige maatregelen treft
om de punctualiteit te verbeteren. Wanneer de genomen en nog te nemen
maatregelen effect hebben zal het aantal vertragingen afnemen. Mijn rol hierbij is
een informele. Op het grensoverschrijdende traject van de IC Brussel heb ik geen
formele bevoegdheden. Dit in verband met de liberalisering van
grensoverschrijdend spoorvervoer op Europees niveau. Aangezien ik sta voor het
belang van de reiziger, nationaal en internationaal, let ik nauwlettend op de
Beneluxlijn en help ik waar ik kan.
Pagina 3 van 5
7. Bent u bereid om een sanctie te gaan opleggen indien de problemen met de
Datum
Beneluxtrein niet op korte termijn worden opgelost? Zo neen, waarom niet? Zo ja,
aan welke sanctie denkt u hierbij en op welke termijn? Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/32
7. Zoals uit mijn vraag op vraag 6 blijkt, zijn mijn formele bevoegdheden beperkt.
Sancties zijn dan ook niet aan de orde.
8. Hoe zwaar wegen de punctualiteitcijfers van de Beneluxtrein mee in de totale
punctualiteitcijfers van de NS waarop de NS afrekenbaar is? Kunt u in uw
antwoord duidelijk maken hoeveel treinen er jaarlijks in totaal worden geteld bij
het vaststellen van de algehele punctualiteitcijfers en in hoeveel gevallen dit de
Beneluxtrein betreft?
8. Het deel van de Beneluxlijn tussen Amsterdam Centraal Roosendaal grens
valt binnen het hoofdrailnet. Uit informatie van NS blijkt dat de Beneluxlijn voor
afgerond 2% mee weegt in de totale punctualiteitscijfers. De punctualiteitscijfers
zijn gebaseerd op het aantal aankomsten. Op het hoofdrailnet zijn er in totaal
jaarlijks 3,3 miljoen aankomsten. NS geeft aan dat het aandeel van de Benelux
hierin 1,968% (afgerond 2%) is. Dat zijn 64.944 aankomsten.
9. Gaan NS Internationaal en HSA de tarieven van de HSL op zeer korte termijn
bekend maken, nu de HSL inmiddels met passagiers heeft gereden? Wanneer
verwacht u dat de eerste HSL gaat rijden en hoe gaat u de NS en HSA eraan
houden dat zij uiterlijk drie maanden voor deze datum hun tarieven
bekendmaken?
9. NS Internationaal, dat overigens nu onder het overkoepelende merk NS
Hispeed valt, heeft hierin geen rol. Het is de HSA die de tarieven op de HSL-Zuid
bepaalt en zoals zij heeft aangegeven zal zij dat zo'n 3 maanden voor de start van
het hogesnelheidsvervoer bekendmaken. Voor het tijdelijk vervoer tussen
Amsterdam, Schiphol en Rotterdam met 160 km/uur dat zo mogelijk eerder van
start zal gaan heeft HSA inmiddels haar tarieven bekend gemaakt. De concessie
voor dit vervoer en de adviezen van de consumentenorganisaties erover zijn op
18 december 2008 aan uw Kamer verzonden.
Tijdens het AO van 20 november 2008 kwam een artikel uit De Telegraaf ter
sprake. Hierin stond dat er onbedoeld passagiers zouden hebben meegereden in
de test trein op het HSL-Zuid traject. Ik heb uw kamer toegezegd dat ik u
hierover nader zou informeren. HSA heeft mij laten weten dat er van onbedoelde
HSL-reizigers geen sprake kan zijn geweest. Aan de hand van uitgebreide
gesprekken met het betrokken treinpersoneel en de technische achtergrond van
de testritten, heeft HSA mij duidelijk gemaakt dat zij uitsluiten dat reizigers per
abuis hebben meegereden.
Pagina 4 van 5
10. Kunt u duidelijk aangeven in hoeverre er genoeg materieel beschikbaar is om
Datum
de Beneluxtrein te laten rijden zodra de HSL gaat rijden?
Ons kenmerk
10. Zoals gezegd heb ik met NS Hispeed afgesproken dat de Beneluxtrein blijft VENW/DGMo-2009/32
rijden totdat de HSL in gebruik is genomen. Het is de verantwoordelijkheid van
NS Hispeed en HSA om ervoor te zorgen dat zij voldoende materieel hebben om
hun vervoerdiensten uit te voeren. Het is bekend dat de rijtuigen die nu op de
Beneluxlijn worden ingezet, straks op de HSL gaan rijden. Of NS Hispeed kan
beschikken over andere rijtuigen die vervolgens op de Beneluxlijn kunnen worden
ingezet is mij niet bekend. Ik wijs u er op dat NS Hispeed ervan uitgaat dat de
Beneluxlijn verdwijnt als de HSL diensten starten omdat de vraag naar de
Beneluxlijn dan afneemt. Ik ben met mijn Belgische ambtsgenoot in gesprek om
de mogelijkheden te onderzoeken voor een alternatieve verbinding voor met
name de reizigers uit de grensregio.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 5 van 5
Ministerie van Verkeer en Waterstaat