KPMG


Automobielsector investeert fors in innovatie

13|01|09 - Autofabrikanten zijn van plan om de investeringen in nieuwe producten en technologieën op een hoog niveau te houden. Dat blijkt uit internationaal KPMG-onderzoek.

Autofabrikanten gaan zich de komende nadrukkelijk richten op grote investeringen in nieuwe modellen, producten en technologieën. De sector wil daarmee voldoen aan de toenemende vraag van de consument naar zuinige, betaalbare auto's.

Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder 200 bestuurders van autofabrikanten en autoleveranciers. Ruim 90% van de bestuurders vindt dat zuinig brandstofverbruik de belangrijkste beslissingsfactor is voor de consument bij de aankoop van een auto. Nog eens 85% ziet het rijden op alternatieve brandstoffen als de belangrijkste overweging van de consument en 83% beschouwt de betaalbaarheid als de belangrijkste factor.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de fabrikanten van plan zijn om de investeringen in nieuwe producten en technologieën op een hoog niveau te houden. Ruim 90% verwacht dan ook dat de investeringen in nieuwe modellen en producten de komende twee jaar zullen toenemen en dat de investeringen in nieuwe technologieën zullen groeien. Gezien de beperkte middelen die beschikbaar zijn voor investeringen, zullen de bedrijven gedwongen worden op andere terreinen minder te investeren. Zo denkt 55% minder te investeren in marketing en reclame en nog eens 52% verwacht minder uit te geven aan nieuwe fabrieken. De drie belangrijkste tendensen die de bedrijven noemen zijn de productie van zuinige auto's (29%), de productie van auto's die rijden op alternatieve brandstoffen (23%) en milieuvriendelijke auto's (23%).

"Vergeleken met vorig jaar zijn de investeringen en de aandachtspunten van de bedrijven duidelijk verschoven", constateert Johan Faber van KPMG. Faber: "Vorig jaar bestond de ranglijst van de belangrijkste productinnovaties uit hybride systemen, brandstofceltechnologie, geavanceerde materialen en elektrische en accutechnologie. Dit jaar hebben hybride systemen aan populariteit gewonnen. Ruim 90% noemt hybride systemen als de belangrijkste product innovatie. Vorig jaar was dit 79%. De tweede plaats wordt nu ingenomen door de elektrische en accutechnologie, een bewijs dat fabrikanten nu een beter inzicht hebben in winnende strategieën om sneller de markt te kunnen betreden en dat de elektrische en accutechnologie een grote sprong voorwaarts gemaakt heeft."

Fabrikanten en leveranciers verwachten de komende vijf jaar vooral kosten te kunnen besparen op het productieproces en technologische innovatie (70%), innovatie van productiematerialen (67%) en sourcing via lagelonenlanden (59%). De bedrijven verwachten dat de verbeteringen in productieprocessen en technologische verbeteringen het meest voordelig zullen uitpakken voor fabrikanten (68%), tier one- (69%) en tier two-leveranciers (77%).
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.