KPMG
Automobielsector investeert fors in innovatie
13|01|09 - Autofabrikanten zijn van plan om de investeringen in nieuwe
producten en technologieën op een hoog niveau te houden. Dat blijkt
uit internationaal KPMG-onderzoek.
Autofabrikanten gaan zich de komende nadrukkelijk richten op grote
investeringen in nieuwe modellen, producten en technologieën. De
sector wil daarmee voldoen aan de toenemende vraag van de consument
naar zuinige, betaalbare auto's.
Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder
200 bestuurders van autofabrikanten en autoleveranciers. Ruim 90% van
de bestuurders vindt dat zuinig brandstofverbruik de belangrijkste
beslissingsfactor is voor de consument bij de aankoop van een auto.
Nog eens 85% ziet het rijden op alternatieve brandstoffen als de
belangrijkste overweging van de consument en 83% beschouwt de
betaalbaarheid als de belangrijkste factor.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de fabrikanten van plan zijn om
de investeringen in nieuwe producten en technologieën op een hoog
niveau te houden. Ruim 90% verwacht dan ook dat de investeringen in
nieuwe modellen en producten de komende twee jaar zullen toenemen en
dat de investeringen in nieuwe technologieën zullen groeien. Gezien de
beperkte middelen die beschikbaar zijn voor investeringen, zullen de
bedrijven gedwongen worden op andere terreinen minder te investeren.
Zo denkt 55% minder te investeren in marketing en reclame en nog eens
52% verwacht minder uit te geven aan nieuwe fabrieken. De drie
belangrijkste tendensen die de bedrijven noemen zijn de productie van
zuinige auto's (29%), de productie van auto's die rijden op
alternatieve brandstoffen (23%) en milieuvriendelijke auto's (23%).
"Vergeleken met vorig jaar zijn de investeringen en de aandachtspunten
van de bedrijven duidelijk verschoven", constateert Johan Faber van
KPMG. Faber: "Vorig jaar bestond de ranglijst van de belangrijkste
productinnovaties uit hybride systemen, brandstofceltechnologie,
geavanceerde materialen en elektrische en accutechnologie. Dit jaar
hebben hybride systemen aan populariteit gewonnen. Ruim 90% noemt
hybride systemen als de belangrijkste product innovatie. Vorig jaar
was dit 79%. De tweede plaats wordt nu ingenomen door de elektrische
en accutechnologie, een bewijs dat fabrikanten nu een beter inzicht
hebben in winnende strategieën om sneller de markt te kunnen betreden
en dat de elektrische en accutechnologie een grote sprong voorwaarts
gemaakt heeft."
Fabrikanten en leveranciers verwachten de komende vijf jaar vooral
kosten te kunnen besparen op het productieproces en technologische
innovatie (70%), innovatie van productiematerialen (67%) en sourcing
via lagelonenlanden (59%). De bedrijven verwachten dat de
verbeteringen in productieprocessen en technologische verbeteringen
het meest voordelig zullen uitpakken voor fabrikanten (68%), tier one-
(69%) en tier two-leveranciers (77%).
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.