Personeelsadvertenties één grote eenheidsworst
AMSTERDAM, 20090112 -- Lege begrippen, uitgekauwde clichés en nietszeggende containerbegrippen... Personeelsadvertenties zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden; tijd om daar verandering in te brengen. Het eerste nummer van Vaagtaal! - een gratis nieuwsbrief over het schrijven van duidelijke teksten - gaat over de taal van personeelsadvertenties.
Vaagtaal! presenteert de eerste resultaten van een door tekstbureau tekstridder uitgevoerd onderzoek naar het taalgebruik van personeelsadvertenties. Uit dit onderzoek blijkt dat actief, resultaatgericht en flexibel de woorden zijn die het vaakst in personeelsadvertenties worden misbruikt.
Vaagtaal! is een initiatief van tekstridder (www.tekstridder.nl). Het doel van Vaagtaal! is schrijvers op een leerzame én leuke manier duidelijk te maken hoe teksten verbeterd kunnen worden en hoe teksten op lezers overkomen. Kortom, hoe schrijvers van vaagtaal overgaan op graagtaal.
Van vaagtaal naar graagtaal
Vaagtaal is het gebruik van woorden en uitdrukkingen die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Veel schrijvers van zakelijke teksten lijden aan vaagtaal en besmetten andere schrijvers via hun teksten; vaagtaal is namelijk een loa, een door lezen overdraagbare aandoening. Tekstsoorten die vaak vol staan met vaagtaal zijn beleidsbabbels, managementspeak, personeelspraat, ambtenaritis, nieuwsgeneuzel, onderwijslingo, zorggezemel en reclamegereutel.
Lezer willen geen vaagtaal, lezers willen graagtaal. Hoe bereikt u dat? Lees Vaagtaal! en kijk op www.vaagtaal.nl. Wilt u Vaagtaal! ontvangen? Stuur dan een e-mail naar nieuwsbrief@vaagtaal.nl en zet "aanmelden" in de onderwerpregel. Vaagtaal! verschijnt ongeveer zes keer per jaar.
Tekstridder