Amsterdam RAI

HORECAONDERNEMERS POSITIEF OVER 2009, ONDANKS RECESSIE

Amsterdam, 7 januari 2009: Horecaondernemers hebben volop vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Horecava heeft uitgevoerd onder ruim 2300 horecaondernemers. 94% geeft aan vertrouwen te hebben in zijn bedrijfsresultaten voor het komend jaar. 58% verwacht zelf beter te presteren dan de concurrent. Opvallend is dat 80% van mening is dat innovatie helpt om de crisis het hoofd te bieden. Maar liefst 91% verwacht het komend jaar vernieuwingen door te voeren. Deze innovaties moeten vooral helpen om de omzet te verhogen. Horecava 2009, van maandag 12 tot en met donderdag 15 januari in Amsterdam RAI, zet dit jaar extra in op innovatie. Reden om na te gaan welk effect de kredietcrisis heeft op de innovatieplannen van ondernemers.

Op vrijwel alle onderdelen zijn vernieuwingen te verwachten. Interieur en aankleding springen eruit met 42%, de andere onderdelen zoals food & beverage, apparatuur, dienstverlening en personeel worden allemaal door 30% van de respondenten genoemd. Een kwart is van plan de buitenruimte aan te pakken. Ongetwijfeld is daar het rookverbod debet aan. Ruim de helft vernieuwt om de omzet te verhogen. Maar ook de concurrentie voor blijven (44%), de kosten verlagen (33%) en het motiveren van personeel (32%) worden veelvuldig genoemd.

Verdeeldheid over rookverbod
Het rookverbod is al maanden het onderwerp van hevige discussies. Ook de meningen zijn sterk verdeeld, al zijn positieve reacties in de meerderheid. 52% is voor het rookverbod, 36% is tegen. Ook over de invloed van het rookverbod op de bedrijfsresultaten zijn de meningen sterk verdeeld. Gemiddeld denkt 62% dat het rookverbod geen of zelfs een positieve invloed zal hebben. Een uitzondering zijn de café's / bars die aanmerkelijk negatiever zijn: 76% denkt dat het rookverbod de omzet negatief zal beïnvloeden.

Gasten willen beleving en gemak
Horecava 2009 kent een nieuwe wereld genaamd 'INNOVEER!'. Hier staan trends uit het eerder gehouden Horecava Trendonderzoek centraal. Aan ondernemers is gevraagd welk van deze trends hun gasten dit jaar belangrijk vinden. Volgens hen zullen gasten in 2009 vooral op zoek gaan naar beleving, een bijzondere ervaring. Ook hoog scoort de behoefte van hun gasten aan meer gemak en snelheid.

Het Horecava-onderzoek is uitgevoerd door de onderzoeksafdeling van Amsterdam RAI (lid van MOA) onder professionals bij horecabedrijven, 93% heeft een leidinggevende functie. Tijdens de Horecava is op maandag 12 januari veel aandacht voor de omzetontwikkelingen. Zo presenteert Koninklijke Horeca Nederland tijdens de officiële opening op maandag 12 januari de meest recente cijfers van de horecabranche en Food Service Nederland de cijfers voor buitenshuisconsumptie, n.a.v. haar congres op 13 januari. Meer informatie: www.horecava.nl.

Noot voor de redactie (

Amsterdam RAI