Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 januari 2009 5
Ons kenmerk Uw kenmerk
SDG/NW2008/1642/73747 -
Onderwerp
Aanbieden rapporten Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl: Tussenrapportage,
Dienstverleningsplan 2009, Handhavingsplan 2009, en Activiteitenplan en Begroting 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij bieden wij u, mede namens de ministers van Financiën, van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, van Justitie en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de tweede
Tussenrapportage aan over voortgang van de ontwikkeling van de Kustwacht Nederland
Nieuwe Stijl (bijlage 1). Dit in overeenstemming met de toezegging tijdens het Algemeen
Overleg van 15 maart 20061 en het Algemeen Overleg van 17 januari 20082. Met deze
rapportage stellen wij u op de hoogte van de huidige stand van zaken en noemen wij de
ontwikkelingen die in gang zijn gezet.
Tevens bied ik, de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, u het Activiteitenplan en
Begroting (APB) 2009, het Dienstverleningsplan 2009 en het Handhavingsplan 2009 van
de Kustwacht Nederland aan (bijlagen 3 t/m 5). De Ministerraad heeft op
19 december 2008 ingestemd met de bovengenoemde plannen. In bijlage 2 wordt een
korte toelichting gegeven op het karakter van genoemde plannen.
1 Functioneren Kustwacht Nederland, Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 30 060 en 30 490, nr. 7.
2 Kustwacht In Nederland, Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 30 490, nr. 4.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
SDG/NW2008/1642/73747
Het afgelopen jaar zijn wederom goede stappen gezet en is het transitieproces naar een
Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl nog verder vorm en inhoud gegeven. In 2009 zal het
functioneren van de Kustwacht Nieuwe Stijl worden geëvalueerd.
We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
DE MINISTER VAN DEFENSIE,
E. van Middelkoop
---
SDG/NW2008/1642/73747
Bijlage 1. Tweede Tussenrapportage Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl
1. Inleiding
In november 2006 heeft de Ministerraad het `Besluit instelling Kustwacht' vastgesteld. De
Kustwacht was tot dat moment een samenwerkingsverband van zes Ministeries. Vanaf 1
januari 2007 is de Kustwacht één organisatie met eigen taken, bevoegdheden en
verantwoordelijkheden.
Met het Instellingsbesluit wordt door de betrokken ministers de uitvoering van een deel
van het beleid en de wet- en regelgeving bij de Kustwacht belegd met als doel een
effectieve en efficiënte uitvoering van een aantal overheidstaken op de Noordzee.
Achtergronden van deze omvorming zijn de rapporten van de Algemene Rekenkamer
(ARK) van 1998 en 2005, de Evaluatie Kustwacht 2003 (Directoraat Generaal
Goederenvervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) en de Kamermotie Van
Hijum en Van der Ham (Kamerstukken II, 2004/05 29 800 XII, nr. 19). Hierin wordt
gevraagd het beheer van de Kustwacht onder te brengen bij één departement en de
capaciteit af te stemmen op een gedegen analyse van de risico's op de Noordzee.
Voorts sluit de omvorming van de Kustwacht aan bij de ambities van het kabinet voor de
verbetering van de kwaliteit van het openbaar bestuur en bij het Integraal Beheerplan
Noordzee 2015.
De Kustwacht Nederland Nieuwe stijl is een goed voorbeeld van "de Andere Overheid",
waarbij de overheid een krachtig instrument in handen krijgt om effectief en efficiënt op te
treden. De Kustwacht wordt daarbij, zichtbaar voor de samenleving, op een beleidsmatige
en zakelijke manier aangestuurd.
2. Stand van zaken
Om de huidige stand van zaken met betrekking tot de omvorming naar een Kustwacht
Nederland Nieuwe Stijl weer te geven, is uitgegaan van het besluit van de Ministerraad
over de Kustwacht. Hieruit vloeit een tweetal speerpunten voort, welke de basis vormt
voor deze tussenrapportage:
· Versterking van de aansturing. De van de Kustwacht verlangde output wordt
transparanter en het wordt scherper inzichtelijk gemaakt dat deze ook wordt geleverd;
· Vergroten van de effectiviteit van de Kustwacht.
2.1 Aansturing van de Kustwacht
Het eerder genoemde besluit van de Ministerraad over de Kustwacht is verwerkt tot het
`Besluit instelling Kustwacht' dat in november 2006 is gepubliceerd. Met dit besluit is de
nieuwe Kustwacht per 1 januari 2007 van start gegaan. De Kustwacht is daarbij niet
langer een samenwerkingsverband, maar één organisatie met eigen taken, bevoegdheden
en verantwoordelijkheden. Dit heeft grote gevolgen voor de werkwijze van de Kustwacht
én de daarbij betrokken ministeries.
De aansturing van de Kustwacht is versterkt. De minister van Verkeer en Waterstaat is
coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden en als zodanig coördineert hij de
voorbereiding van de besluitvorming in de Ministerraad over de opdrachtformulering voor
de Kustwacht. De verantwoordelijkheid voor het beheer en de taakuitvoering van de
---
SDG/NW2008/1642/73747
Kustwacht is nu belegd in één hand, bij de minister van Defensie. De directeur Kustwacht
draagt de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de uitvoering van een heldere en haalbare
opdracht, die hij jaarlijks van de Ministerraad krijgt. De opdracht is gebaseerd op beleid en
wordt voorbereid door de Raad voor de Kustwacht.
In de Raad voor de Kustwacht zijn alle opdrachtgevende departementen
vertegenwoordigd en de Raad heeft tot taak de minister van Verkeer en Waterstaat bij te
staan. De Raad doet dit door het stellen van beleidsprioriteiten in het Handhavingsplan en
het Dienstverleningsplan en door, indien nodig, op te treden als besluitvormend orgaan
ten aanzien van knelpunten die bij de uitvoering van kustwachttaken zijn ontstaan.
Niet veranderd is de beleidsverantwoordelijkheid van de vakdepartementen.
Daarnaast is er een `Kustwachtdriemanschap', bestaande uit:
· De Hoofdingenieur-directeur van de dienst Noordzee van Rijkswaterstaat, door de
Raad voor de Kustwacht aangewezen als gedelegeerd opdrachtgever op het gebied
van dienstverleningstaken;
· De voorzitter van de Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee, door de Raad
aangewezen als gedelegeerd opdrachtgever voor de handhavingstaken;
· De directeur Kustwacht, als opdrachtnemer verantwoordelijk voor de uitvoering van
de kustwachttaken.
Het `Kustwachtdriemanschap' ziet toe op de uitvoering van de opdracht van de
ministerraad.
De Raad voor de Kustwacht heeft eind 2007 het Sturingsmodel Kustwacht vastgesteld. In
het Sturingsmodel wordt nader omschreven op welke wijze de in het instellingsbesluit
omschreven aansturing van de Kustwacht plaatsvindt en waarin het financieel
spelregelkader voor de kosten van de Kustwacht is opgenomen. Het Sturingsmodel stelt
de kaders waarbinnen en op welke manier de Kustwacht wordt aangestuurd, zodanig dat
zowel voor de Kustwacht zelf, als voor de opdrachtgevers, leveranciers en beheerder een
werkzame en beheersbare situatie ontstaat.
Inmiddels wordt volgens het Sturingsmodel en de daarin beschreven planning & control
cyclus gewerkt. Met deze P&C cyclus als uitgangspunt zijn voor 2008 het
Dienstverleningsplan en Handhavingsplan opgesteld. Op basis van deze plannen heeft de
directeur Kustwacht het Activiteiten Plan en Begroting (APB) 2008 kunnen opstellen. In
het APB worden de taken op outputsturing vastgelegd en zijn prestatie-indicatoren
(PIN's) opgenomen. De plannen voor 2008 zijn in december 2007 vastgesteld door de
Ministerraad.
Op basis van de in het APB opgenomen PIN's legt de directeur Kustwacht viermaandelijks
verantwoording af aan de Raad voor de Kustwacht.
Met vrijwel alle deelnemende departementen heeft de directeur Kustwacht inmiddels
Operationele Overeenkomsten afgesloten. In deze Overeenkomsten worden op een
zakelijke manier afspraken gemaakt over de input van mensen en middelen die de
opdrachtgevende departementen aan de directeur Kustwacht beschikbaar stellen voor het
uitvoeren van de activiteiten zoals beschreven in het APB.
---
SDG/NW2008/1642/73747
In 2009 wordt in opdracht van de Raad voor de Kustwacht een evaluatie van het
Sturingsmodel uitgevoerd, waarbij op basis van de opgedane praktijkervaring het
Sturingsmodel verder kan worden verbeterd.
Hoewel alle belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd, is daarmee de conversie naar de
nieuwe Kustwacht nog niet voltooid en zal de komende jaren nog aandacht aan de
implementatie van deze sturingsinstrumenten moeten worden besteed.
2.2 Vergroten van de effectiviteit van de Kustwacht
2.2.1 Effectief gebruik van mensen en middelen
Met wisselende combinaties van opstappers en luchtwaarnemers van verschillende in
kustwachtverband opererende diensten worden momenteel controles uitgevoerd. Dit
heeft geleid tot een zichtbare efficiencywinst. Zo is de verhouding tussen het aantal
vaaruren en het aantal uitgevoerde controles bijvoorbeeld bij de douane/grens controles
met ruim 25% verbeterd.
De komende periode zullen toezichts- en opsporingsbevoegdheden ter zake van
kustwachttaken verruimd worden door de in kustwachtverband betrokken handhavers de
status van Kustwachtopsporingsambtenaar (hierna KOA) te verlenen. Het is de bedoeling
dat de KOA bij vaststelling dan wel redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit te
allen tijde proces-verbaal zal kunnen opmaken. Hiervoor zal de navolgende - tweeledige -
aanpak gevolgd worden.
Op de korte termijn is gekozen voor een pragmatische aanpak, zodat opstappers,
luchtwaarnemers evenals de personen die de handhavingdesk bezetten zo snel mogelijk
opsporingsbevoegd worden ten aanzien van veel voorkomende strafbare feiten op de
Noordzee. Het Openbaar Ministerie (OM) zal daartoe een aanwijzing opstellen, waarin
met naam genoemde ambtenaren door de hoofdofficier van het Functioneel Parket
worden aangewezen om, in het geval van een redelijk vermoeden van een strafbaar feit,
onderzoek te verrichten en proces-verbaal op te maken. De toezichts- en
controlebevoegdheden kunnen echter niet door het OM worden aangewezen. De in
kustwachtverband betrokken ministeries zijn dienaangaande zelf verantwoordelijk voor de
overdracht van de aan hen wettelijk toegewezen taken van toezicht.
Momenteel hebben alle betrokken opsporingsambtenaren bij de kustwachttaken
opsporingsbevoegdheden. Omdat in kustwachtverband gewerkt wordt met specifieke
kustwachttaken waarvoor een ieder bevoegd moet worden is het op de langere termijn
nodig om de opsporingsbevoegdheden onder één noemer te brengen, te weten in de
KOA. Op grond van een ministerieel Besluit (AMvB KOA) zullen personen aangewezen
worden voor het verrichten van opsporingswerkzaamheden ten behoeven van de
kustwachttaken. De voornoemde AMvB regelt louter de opsporingsbevoegdheden,
derhalve dienen voor toezichts- en controlebevoegdheden de betrokken ministeries de
eigen toezichtswet- en regelgeving aan te passen, zodat die personen die in het Besluit
KOA staan vermeld worden aangewezen als bevoegd toezichthouders.
---
SDG/NW2008/1642/73747
Nadat de opleidingseisen nader zijn geformuleerd, kan in 2009 worden gestart met de
daarvoor benodigde opleidingen.
Op het moment dat alle opstappers en luchtwaarnemers van de handhavingdiensten en
het personeel van de Handhavingsdesk breed bevoegd zijn op een beperkt aantal
overtredingen van de andere diensten, betekent dit dat het rendement van alle diensten
sterk toeneemt. Dit zal zeker verdere efficiencywinst opleveren in de wijze waarop de
Kustwacht handhaaft.
Sinds deze zomer is de Maritieme Kamer van de Koninklijke Marechaussee geplaatst bij
het Korps Landelijke Politiediensten/Unit Noordzee waardoor de samenwerking verder
geïntensiveerd wordt en het uitwissen van informatie tussen beide diensten
vergemakkelijkt wordt.
2.2.2 Informatiegestuurd optreden (IGO)
De Kustwacht moet hét informatiecentrum voor de handhaving op zee worden van
waaruit informatiegestuurd wordt opgetreden.
De Raad voor de Kustwacht heeft in 2008 het Informatieplan Kustwacht vastgesteld.
In het informatieplan worden de benodigde informatiebehoeften, informatieproducten en
de werkwijze van het informatiecentrum van de Kustwacht en de gerelateerde diensten in
kaart gebracht. Tevens wordt aangegeven aan welke middelen en relaties op het gebied
van gegevensuitwisseling tussen de betrokken diensten behoefte is.
Systemen zoals radar, Automatic Identification System (AIS), Vessel Monitoring System
(VMS), satellietbeelden en Long Range Identification and Tracking (LRIT) vormen de
middelen om de informatiepositie te versterken en een actueel beeld van de situatie op de
Noordzee te genereren.
De handhavingsdesk, met een 24 uurs-bezetting door handhavers van verschillende
departementen, heeft zich als een belangrijk onderdeel van IGO in de praktijk bewezen.
De handhavingsdesk maakt deel uit van het Coördinatie en Communicatiecentrum (CCC)
op het Kustwachtcentrum in Den Helder. De medewerker van de handhavingsdesk
analyseert het actuele beeld en koppelt dit aan de handhavingactiviteiten van de
Kustwacht. Meest in het oog springend zijn de resultaten op het gebied van de verplichte
tankerroutering in de Noordzee en handhaving van de verkeersregels in en nabij
verkeersscheidingsstelsels waarbij in 2007 voor ruim 500.000 euro aan boetes is opgelegd
aan ruim 190 schepen. Het aantal overtredingen in 2007 is met 66 % afgenomen ten
opzichte van de pilot periode' in 2006. Een resultaat dat zou kunnen worden
gekwalificeerd als een effect/outcome van gerichte handhaving op de tankerroutering.
Minstens zo belangrijk maar minder zichtbaar zijn de vele dagelijkse informatie-
uitwisselingen met de landzijde van de handhavingdiensten. Zo is er in 2008 (in de periode
t/m 7 september) 1244 keer contact geweest tussen de Handhavingsdesk op het
Kustwachtcentrum en verschillende handhavingsdiensten op land geweest en hebben
deze contacten geresulteerd in 269 fysieke controles op land.
---
SDG/NW2008/1642/73747
2.2.3 Verwerving middelen
Financiën
In de zomer van 2007 hebben alle departementen een éénmalige budgetoverheveling
(met deels structurele doorwerking) uitgevoerd om de volwassen start van de Kustwacht
Nieuwe Stijl mogelijk te maken. Op basis hiervan kon het Kustwachtcentrum worden
versterkt met 7 nieuwe medewerkers en kon geïnvesteerd worden in het vergroten van de
radardekking.
Schepen
De Ministerraad heeft besloten om de (vier) schepen voor de Kustwacht onder te brengen
bij de Rijksrederij. De daarmee samenhangende overdracht van middelen wordt voorzien
per 1 januari 2009. In de tussentijd staan de schepen wel onvoorwaardelijk ter beschikking
van de Kustwacht.
Vliegtuigen
Eind 2007 is het oude Kustwachtvliegtuig vervangen door twee nieuwe toestellen
waardoor de beschikbaarheid is vergroot. In deze situatie moet er nu altijd een
operationeel toestel beschikbaar zijn voor de Kustwachttaken. De twee nieuwe3
Kustwachtvliegtuigen zijn juli 2008 door het ministerie van Verkeer en Waterstaat
overgedragen aan het ministerie van Defensie. De vliegtuigen zijn op vliegveld Schiphol
geplaatst en zijn civiel geregistreerd.
De twee nieuwe vliegtuigen stellen de Kustwacht nog beter in staat om de
Kustwachttaken uit te voeren. Met de allernieuwste technische apparatuur kan de
Kustwacht Search and Rescue-acties beter uitvoeren en meer ondersteuning bieden bij
incidenten en handhavingstaken. De vliegtuigen kunnen met infraroodcamera's
bijvoorbeeld 's nachts schepen herkennen, olie detecteren en drenkelingen opsporen.
De twee nieuwe vliegtuigen zijn het afgelopen jaar verminderd inzetbaar geweest
vanwege technische problemen. Desondanks is de inzetbaarheid ten opzichte van de
situatie van voor 2007 waarbij er met één Kustwachtvliegtuig werd gevlogen,
toegenomen. Er wordt op dit moment hard gewerkt om de beschikbaarheid verder te
vergroten.
Op dit moment zijn de vliegtuigen op een "3-uur-notice" inzetbaar. Het streven is om het
aantal vliegtuigbemanningen van vier naar zeven uit te breiden. Hiermee wordt gewerkt
aan een inzetbaarheid van het vliegtuig binnen 1 uur na alarmering gedurende 365 dagen
per jaar.
3 Het betreft 2 bestaande Dorniers 228-212 die zijn aangekocht en tot op het kale casco `gestript'. Daarna zijn
ze met nieuwe motoren, instrumenten, bedrading en andere specifieke uitrusting volledig opnieuw opgebouwd
tot vliegtuigen die optimaal zijn afgestemd op de taken van de Kustwacht.
---
SDG/NW2008/1642/73747
Een punt van aandacht is het realiseren van voldoende vliegers. Onder de huidige
marktomstandigheden gebeurt het regelmatig dat door Defensie opgeleide vliegers de
overstap naar de burgerluchtvaart maken. Het blijkt erg lastig om het gewenste aantal
piloten voor de Kustwachtvliegtuigen (14) binnen te halen en binnen te houden.
3. Evaluatie
Ter ondersteuning van het veranderproces is een evaluatieplan opgesteld en door de Raad
voor de Kustwacht vastgesteld op 23 april 2007. Tevens heeft de Raad voor de Kustwacht
ingestemd met het voorstel om tussentijdse metingen uit te voeren om het veranderproces
te evalueren en, waar nodig, bij te sturen. De eerste tussentijdse meting was een
nulmeting (T0) die in 2007 is uitgevoerd. Op basis van het evaluatieplan en de in de
nulmeting geconstateerde knelpunten is een prioriteitenlijst opgesteld met daarin de
noodzakelijke veranderacties die nodig zijn om de Kustwacht Nieuwe Stijl te realiseren.
Deze veranderacties zijn uitgezet in een planningschema. De tweede tussenmeting (T1) is
medio 2008 uitgevoerd. Doel van de T1 meting is om vast te stellen in hoeverre de in de
prioriteitenlijst opgenomen veranderacties zijn uitgevoerd, het veranderproces op schema
ligt en op welke punten dient te worden bijgestuurd in het veranderproces.
Naar aanleiding van de uitgevoerde T1 meting zal de komende tijd het accent gelegd
worden op:
· de verdere uitvoering van de veranderacties;
· het implementeren van de Kustwachtopsporingsambtenaar;
· verder investeren in de interdepartementale samenwerking.
In het 3e kwartaal van 2009 zal, in opdracht van de Raad voor de Kustwacht, een
eindevaluatie (T2) uitgevoerd worden. Daarnaast heeft het college van de Algemene
Rekenkamer aangegeven dat het voornemens is om eind 2009 een terugblikonderzoek te
verrichten naar het functioneren van de Nederlandse Kustwacht.
4. Internationale samenwerking
Tijdens het Algemeen Overleg van 17 januari 20084 is toegezegd dat in deze
Tussenrapportage uitgebreider zal worden ingegaan op de samenwerking met de
(kustwacht)autoriteiten van Duitsland en België.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Kustwachten in Europa zijn zeer
verschillend. Op het gebied van Search and Rescue (SAR) echter is er eenduidigheid
conform de richtlijnen van de International Maritime Organisation (IMO). Het
Nederlandse Kustwachtcentrum heeft als Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) directe
en snelle contacten met de andere Europese Rescue Coordination Centres waaronder die
van Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Met Duitsland heeft de Kustwacht
daarnaast een aparte overeenkomst aangaande de Emergency Towing Vessels van beide
4 Kustwacht In Nederland, Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 30 490, nr. 4.
---
SDG/NW2008/1642/73747
landen over wederzijdse assistentie. Het voorgaande laat onverlet de samenwerking van
de Kustwacht met andere Europese organisaties.
In november 2007 is de Nederlandse Kustwacht formeel lid geworden van de North
Atlantic Coast Guard Forum. Dit Forum bestaat nu uit 20 aan de Atlantische Oceaan en de
Baltische Zee grenzende landen waaronder de Verenigde Staten, Rusland en Canada. Het
Forum heeft ten doel op vrijwillige en vrijblijvende basis informatie te delen, ervaringen uit
te wisselen en oefeningen te houden. Het Forum kent een aantal onderliggende
expertgroepen.
5. Slot
Het afgelopen jaar zijn wederom verschillende stappen gezet om de aansturing van de
Kustwacht verder te verbeteren:
· De Kustwacht werkt volgens het door de Raad voor de Kustwacht vastgestelde
Sturingsmodel Kustwacht;
· De Raad voor de Kustwacht heeft het Informatieplan Kustwacht vastgesteld;
· In de zomer van 2007 hebben alle departementen budget naar Defensie
overgeheveld, op basis waarvan het Kustwachtcentrum is versterkt met 7 nieuwe
medewerkers en geïnvesteerd is in het vergroten van de radardekking;
· Eind 2007 is het oude Kustwachtvliegtuig vervangen door twee nieuwe toestellen,
waardoor de beschikbaarheid is vergroot;
· Voor 2008 zijn het Dienstverleningsplan en Handhavingsplan opgesteld op basis
waarvan de directeur Kustwacht het Activiteiten Plan en Begroting (APB) 2008 heeft
kunnen opstellen. In het APB worden de taken op outputsturing vastgelegd en zijn
prestatie-indicatoren (PIN's) opgenomen.
· Met vrijwel alle deelnemende departementen heeft de directeur Kustwacht inmiddels
Operationele Overeenkomsten afgesloten.
Voorts wordt structureel gewerkt aan de verbetering van de effectiviteit van de
Kustwacht, waarbij de eerste verbeteringen in termen van efficiencywinst ook zichtbaar
beginnen te worden.
Met de verdere uitvoering van de nog resterende veranderacties, het implementeren van
de Kustwachtopsporingsambtenaar en het verder investeren in de interdepartementale
samenwerking hebben wij er alle vertrouwen in dat de Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl
in 2009 naar de gewenste situatie toe zal groeien.
---
SDG/NW2008/1642/73747
Overzicht Kustwachttaken en productiecijfers
De Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl levert een bijdrage aan:
Een verantwoord gebruik van de Noordzee;
De veiligheid op zee, zowel op het gebied van dienstverlening als van handhaving;
Het toezien op de naleving van (inter-)nationale wetgeving en verplichtingen.
Voor de uitoefening van haar taken kan de Kustwacht beschikken over de volgende
middelen:
· Twee patrouillevliegtuigen
· Een sleepboot
· Twee surveillancevaartuigen van de Douane5
· Een surveillancevaartuig van het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit6
· Diverse vaartuigen van Rijkswaterstaat7
· Diverse vaartuigen van de Koninklijke Marechaussee
· Schepen en een helikopter van de Koninklijke Marine
· Diverse vaartuigen en een helikopter van de het Korps landelijke politiediensten
(KLPD)
· Een helikopter van de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie
(NOGEPA)
· Vaartuigen van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM)
· Een reddingboot van de firma BST Dintelsas (Hellegat)
· Op basis van afspraken met de Duitse Küstenwache kan een beroep worden gedaan
op Duitse noodsleepcapaciteit en (olie)bestrijding. Met de UK & Noord Ierland is een
overeenkomst voor visserij-inspecties afgesloten
Op basis van de afgesloten operationele overeenkomsten kan de Directeur Kustwacht
voor de uitvoering van de Kustwachttaken beschikken over ter beschikking gesteld
personeel van de Algemene Inspectiedienst (AID), Belastingdienst/Douane,
Defensie/Koninklijke Marechaussee, Binnenlandse Zaken/KLPD en Rijkswaterstaat.
Hieronder volgt een overzicht van de verschillende Kustwachttaken op de beleidsterreinen
dienstverlening en handhaving. Ook wordt een aantal productiecijfers van de Kustwacht
in 2007 en 2008 gepresenteerd.
5 vaartuigen zullen worden ondergebracht in de Rijksrederij
6 vaartuig zal worden ondergebracht in de Rijksrederij
7 vaartuigen zullen worden ondergebracht in de Rijksrederij
10
---
BELEIDSTERREIN RESULTAATGEBIED KUSTWACHTTAAK PRODUCTIE 2007 PRODUCTIE 2008 (t/m 2 november)
DIENSTVERLENING Optreden bij 1. Nood-, Spoed en 3139 meldingen 2997 meldingen
incidenten en Veiligheidsverkeer
calamiteiten 2. Opsporing en Redding (SAR) - KWC betrokken bij 1641 incidenten - KWC betrokken bij 1657 incidenten
- 358 Radio Medische Adviezen gegeven - 298 Radio Medische Adviezen gegeven
- 104 medische evacuaties uitgevoerd - 78 medische evacuaties uitgevoerd
- 2749 varende en vliegende eenheden - 2856 varende en vliegende eenheden
ingezet ingezet
3. Rampen- en - KWC betrokken bij 46 incidenten - KWC betrokken bij 66 incidenten
Incidentenbestrijding - 66 eenheden ingezet - 97 eenheden ingezet
- 89 meldingen van drifters - 102 meldingen van drifters
- 41 meldingen van verloren ankers en - 33 meldingen van verloren ankers en
kettingen kettingen
- 77 explosieven op het Belgisch en - 141 explosieven op het Belgisch en
Nederlands plat geruimd Nederlands plat geruimd
- 18 explosieven op het Engels plat geruimd - 9 explosieven op het Engels plat geruimd
4. Maritieme hulpverlening
Nautisch beheer 5. Verkeersdiensten Advisering bij 6 nieuwe olie en gas platformen Advisering bij 10 nieuwe olie en gas platformen
en verschillende offshore windturbineparken en offshore windturbineparken
6. Vaarwegmarkering In opdracht van DKW worden onderhouden: In opdracht van DKW worden onderhouden:
- 21 Lichtopstanden/vuurtorens - 21 Lichtopstanden/vuurtorens
- 1 Lichtplatform - 1 Lichtplatform
- 107 Lichtboeien - 107 Lichtboeien
- 28 Onverlichte objecten (Tonnen/Sparren) - 28 Onverlichte objecten (Tonnen/Sparren)
Beschikbaarheid meer dan 99,7 % Beschikbaarheid meer dan 99,8 %
7. Zeeverkeersonderzoek
---
---
BELEIDSTERREIN RESULTAATGEBIED KUSTWACHTTAAK PRODUCTIE 2007 PRODUCTIE 2008 (t/m 2 november)
HANDHAVING Algemene 8. Algemene politietaak - 812 dossiers behandeld - 782 dossiers behandeld (tm 15 november)
handhaving - 215 processen verbaal - 183 processen verbaal(t/m 15 november)
- 161 parate executies - 219 parate executies (t/m 15 november)
9. Douanetoezicht 805 douanecontroles uitgevoerd 958 douanecontroles uitgevoerd
10. Grensbewaking - 428 controles van vaartuigen uitgevoerd - 451 controles van vaartuigen uitgevoerd
- 1757 personen gecontroleerd
Verkeer en veiligheid 11. Handhaving wetgeving m.b.t. - 88 overtredingen tankerroutering - 87 overtredingen tankerroutering
scheepvaartverkeer waargenomen waargenomen
- 210 overtredingen - 170 overtredingen verkeersscheidingsstelsel
verkeersscheidingsstelsel waargenomen waargenomen
12. Handhaving wetgeving m.b.t. - 147 bemanningscontroles visserijschepen - 117 bemanningscontroles visserijschepen
uitrusting schepen - 138 certificaatcontroles visserijschepen - 93 certificaatcontroles visserijschepen
Milieu 13. Handhaving milieuwetgeving
Visserij 14. Handhaving visserijwetgeving 611 controles uitgevoerd 369 controles uitgevoerd
Offshore 15. Handhaving mijnwetgeving 9 onaangekondigde inspecties uitgevoerd 2 onaangekondigde inspecties uitgevoerd
12
SDG/NW2008/1642/73747
Bijlage 2. Toelichting Dienstverleningsplan 2009, Handhavingsplan 2009, en
Activiteitenplan en Begroting 2009
De Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl is per 1 januari 2007 van start gegaan. Verkeer en
Waterstaat is het coördinerend ministerie voor de Kustwacht en als zodanig coördineert zij
de voorbereiding van de besluitvorming over het Handhavingsplan, het
Dienstverleningsplan en het Activiteitenplan en Begroting. Volgens het Instellingsbesluit
voor de Kustwacht van november 2006 stelt de Ministerraad de volgende documenten
van de Kustwacht vast:
- Activiteitenplan en Begroting (APB): plan waarin is vastgelegd welke producten in het
kader van de Kustwachttaken in het komende jaar worden geleverd, welke middelen
daarmee zijn gemoeid en welke prioriteitsvolgorde bij de uitvoering wordt gehanteerd.
Een overzichtsbegroting maakt hiervan deel uit. De Directeur Kustwacht stelt het APB
op. Het APB geeft aan op welke wijze de Directeur Kustwacht uitvoering geeft aan de
opgedragen taken. In dit plan zijn de beleidsbehoeften uit het Dienstverleningsplan en
Handhavingsplan zo optimaal mogelijk afgestemd op het beschikbare materieel,
personeel en financiële middelen.
- Dienstverleningsplan: plan waarin de gewenste output van de Kustwacht op het
gebied van dienstverlening is geformuleerd voor het komende jaar. Het plan is
opgesteld door Verkeer en Waterstaat/Rijkswaterstaat.
- Handhavingsplan: plan waarin de gewenste output van de Kustwacht op het gebied
van handhaving is geformuleerd voor het komende jaar. Dit plan wordt opgesteld
door de Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee (PKHN) onder de
verantwoordelijkheid van Justitie.
13
Ministerie van Verkeer en Waterstaat