Schepper & Co
Calvijn centraal in Schepper & Co
Maandag 12 januari
17.09 uur, Nederland 2
Het jaar 2009 is uitgeroepen tot het jaar van Calvijn en dus staat
Schepper & Co op 12 januari in het teken van deze Franse reformator.
Om de 500-ste verjaardag van Calvijn speciale aandacht te geven en
nader in te gaan op zijn gedachtegoed dat tot op de dag van vandaag
zicht- en tastbaar is, zijn komend jaar allerlei officiële
herdenkingen en festiviteiten gepland. Schepper & Co brengt maar
liefst twee Calvijn primeurs: een interactieve test en het prikkelende
glossy 'Calvijn!'.
Dagblad Trouw ontwikkelde samen met de VU een interactief spel: De
C-Factor. Door het reageren op 25 stellingen krijgt de speler in deze
zelftest antwoord op de vraag: hoe calvinistisch ben ik eigenlijk?
Lodewijk Dros, chef religie & filosofie bij Trouw, schuift aan om
samen met de andere gasten het spel te spelen en de betekenis ervan te
duiden. De C-Factor kan na de uitzending door de kijkers gespeeld
worden op www.trouw.nl/calvijn.
De tweede primeur is 'Calvijn!', een glossy van de hand van
conceptueel kunstenaar Liesbeth Goudszwaard. Ze is zelf volop thuis in
de reformatorische traditie en wil met de glossy zichtbaar maken hoe
Calvijn en het calvinistisch gedachtegoed eigenlijk nog steeds een
beetje van ons allemaal is. Speciaal voor deze glossy legde zij
bekende Nederlanders zoals Freek de Jonge, Wende Snijders en prinses
Maxima langs de calvinistische meetlat.
Ook aan tafel de Amerikaanse James Kennedy, hoogleraar nederlandse
geschiedenis. Kennedy werd als Calvijnkenner geinterviewd voor
'Calvijn! en vertelt in Schepper en Co over de betekenis van Calvijn
hier en overzee.
NCRV