Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

VROM/Rijksgebouwendienst

SMAAK 39: De Specialist

Ze werken vaak op de achtergrond maar zijn zeer bepalend voor de finishing touch van een monument of een nieuw gebouw. Soms zijn het kunstenaars, soms ambachtslieden. Een kunstenaar die niet terugdeinst voor ongebruikelijke ingrepen is Hans van Houwelingen. Hij herinterpreteerde een rijksmonument van de fysicus Lorentz tijdens de Sonsbeek-expositie van dit jaar en breidde het uit, wat een vorm van kunstsampling genoemd kan worden. Daardoor heeft Van Houwelingen een nieuw perspectief geworpen op een baanbrekend wetenschapper. Van Houwelingen heeft bovendien een unieke ruil van beelden tot stand gebracht tussen steden: zo staat Spinoza - voorzien van een nieuwe sokkel - nu in Amsterdam waar die hoort. Thorbecke daarentegen verhuisde naar Den Haag waar hij beter op zijn plaats is.

Kunstenaars, ambachtslieden, decorateurs, aan hen is een groot deel van SMAAK 39 gewijd, deskundigen die op de vierkante millimeter werken, met pincet, kwastje en naald. Ze restaureerden een futuristische wandschildering van Eppo Doeve in het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar haalden ook de kroonluchters van het Paleis op de Dam uit elkaar, reinigden die en herstelden de elektrische bedrading. De nieuwste trend van meubelrestauratie is het werken op locatie, zodat een kwetsbare inboedel niet verplaatst hoeft te worden.

Op zijn manier is ook Herman Tjeenk Willink een specialist. De vice-president van de Raad van State werd geinterviewd voor SMAAK - hij beweegt zich als in een spin in het web door het gebouw en de instelling. Onlangs maakte hij bekend dat hij tot zijn 70e jaar doorgaat als vice-president, terwijl de functie allesbehalve licht is. Hij maakt werkweken van meer dan 60 uur omdat hij het veld van wetgeving moet overzien - en de gevolgen die dat kan hebben voor de bestuursrechtspraak.

Deskundigen worden steeds belangrijker - niet alleen vaklieden. Ze dragen eraan bij dat de bouw efficiënter verloopt (en uiteindelijk goedkoper), dat gebreken worden voorkomen of anders worden opgelost en dat architectuur en gebruik op elkaar worden afgestemd. Alleen zo kon het proces van het Rijksmuseum het afgelopen halfjaar uit een impasse worden gehaald, door bijvoorbeeld de hele aanbesteding in overzichtelijke kavels op te knippen. De verbouwing van het Rijksmuseum is nu echt zichtbaar in Amsterdam: er zijn schuttingen en bouwketen geplaatst rond het terrein.

Verder in SMAAK de aankondiging van een spektakelstuk in Amersfoort, de nieuwbouw van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten, die in het voorjaar van 2009 opengaat. Hier gaat het centrum voor archeologisch onderzoek met een nieuw cultureel podium, Kade. De architect Baldeweg liet zich inspireren door een schilderij van Jacob van Ruisdael. Het RACM staat er bijna, het ICC nog lang niet. Desondanks zijn er nu drie ontwerpen geselecteerd in kans maken op voltoooiing, ergens in 2012. het waarom van deze keuze wordt uitvoerig belicht. Alle drie genomineerden hebben zich laten leiden door het duinlandschap waarin het strafhof zich moet gaan nestelen - alleen is de manier waarop zeer verschillend.

Tenslotte in SMAAK 39 de gevolgen van de kredietcrisis voor de bouw en grootstedelijke projecten - de rol van de overheid wordt sterker nu de markt steeds minder armslag heeft. En wat betekent het voor de PPS-projecten? Lopende projecten lopen geen gevaar, maar bij nieuwe zullen investeerders iets terughoudender worden. SMAAK 40 verschijnt eind februari, gevolgd door een special over het Ministerie van Financiën.