Brussel, 9 januari 2009
Bioscoop: EU-steun voor film wordt wereldwijd
Vandaag heeft de Europese Commissie een nieuw MEDIA MUNDUS-programma
voorgesteld - een breed internationaal samenwerkingsprogramma voor de
audiovisuele industrie om de culturele en commerciële betrekkingen tussen de
Europese filmindustrie en filmmakers uit derde landen te versterken. De EU
zal voor de periode 2011-2013 15 miljoen euro investeren in projecten die
door de audiovisuele sector in Europa en daarbuiten zijn ingediend. Uit het
aanvankelijke succes van de voorbereidende actie in het kader van MEDIA,
waarbij de EU 2 miljoen euro heeft uitgetrokken voor 18 projecten waarbij
internationale partijen betrokken zijn, blijkt dat er wereldwijd veel
behoefte is aan samenwerking met de Europese filmindustrie (IP/08/1273). Het
nieuwe MEDIA MUNDUS-programma loopt gedurdende de periode 2011-2013 en
speelt in op deze toenemende belangstelling en de mogelijkheden die door de
wereldwijde samenwerking van de audiovisuele sector worden aangereikt. De
keuze van de consument zal groter worden doordat er meer cultureel diverse
producten op de Europese en internationale markten zullen komen en er zullen
commerciële mogelijkheden worden gecreëerd voor de audiovisuele sector in
Europa en de rest van de wereld.
"Het internationale audiovisuele landschap is de afgelopen twintig
jaar aanzienlijk veranderd, vooral onder invloed van technologische
ontwikkelingen zoals video op aanvraag, internet-tv of digitale
televisie met veel kanalen. Dit heeft gezorgd voor een toename van de
vraag naar meer audiovisuele inhoud en we moeten deze nieuwe
technologieën met nieuwe, interessante inhoud vullen", aldus Viviane
Reding, EU-commissaris voor media. "Ik denk dat MEDIA MUNDUS het
juiste culturele antwoord is op deze wereldwijde technologische
uitdaging. Het succes van het bestaande MEDIA-programma en MEDIA
Internationaal hebben aangetoond dat een vervolg nodig is: het is tijd
voor wereldwijde samenwerking. Ik verwacht dat Europese burgers zeer
spoedig het resultaat van onze nieuwe inspanningen kunnen zien in een
bioscoop in de buurt!"
Het voorgestelde nieuwe MEDIA MUNDUS-programma zal:
* de informatie-uitwisseling tussen professionals bevorderen, in het
bijzonder via opleidingen en beurzen, waardoor beroepsmensen uit
de audiovisuele wereld in Europese en derde landen eenvoudiger
kunnen netwerken. Daardoor zal de toegang tot buitenlandse markten
gemakkelijker worden en worden vertrouwen en commerciële relaties
op termijn opgebouwd;
* de concurrentiekracht en de transnationale distributie van
audiovisuele werken wereldwijd verbeteren door internationale
coproducties eenvoudiger te maken;
* de verspreiding en bekendheid van audiovisuele werken wereldwijd
bevorderen en de vraag naar multiculturele audiovisuele werken
doen toenemen, vooral bij het jonge publiek.
Het nieuwe MEDIA MUNDUS-programma loopt van 2011 tot 2013.
Achtergrond:
Het bestaande programma MEDIA 2007 trekt tussen 2007 en 2013 755
miljoen euro uit voor de Europese audiovisuele industrie om
professionals te helpen met opleidingen en om hun werken in heel
Europa te ontwikkelen, te verdelen en te promoten (IP/07/169).
In mei 2008 wonnen vier door het MEDIA-programma gefinancierde films
prestigieuze prijzen op het Filmfestival van Cannes, waaronder de
Gouden Palm (voor Entre les murs, Frankrijk) en de Grote Prijs van de
Jury (voor Gomorra, Italië) (IP/08/800). Zij behoorden tot de 14 in
Cannes vertoonde films die werden die gemaakt of verdeeld zijn met
meer dan 900 000 euro steun van het MEDIA-programma (IP/08/741). Door
het MEDIA-programma gesteunde films hadden reeds triomfen geoogst bij
de Academy Awards met Oscars voor The Counterfeiters (Die
Fälscher/Oostenrijk-Duitsland) en La Vie en Rose (La Môme/Frankrijk)
(IP/08/298).
De uitnodiging tot het indienen van voorstellen voor MEDIA
International en de lijst van prijswinnaars:
http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/index_en.htm
Over MEDIA MUNDUS:
http://ec.europa.eu/information_society/media/mundus/index_en.htm
European Union