Senternovem
09-01-2009 | Nieuwe hulpmiddelen geven VoortVarend Besparen een innovatieve
impuls
Tijdens de Telematicadag ontvingen Autena, Alphatron en Noordersoft op
feestelijke wijze de opdracht voor de verdere ontwikkeling van hun
innovatieve hulpmiddelen voor binnenvaartschippers. De drie bedrijven
hebben na een oproep van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een
voorstel ingediend voor nieuwe technische hulpmiddelen die
ondersteunen bij het verminderen van brandstofgebruik. Met de opdracht
voor de ontwikkeling van drie nieuwe hulpmiddelen wil het ministerie
van Verkeer en Waterstaat het aanbod van brandstofbesparende
hulpmiddelen vergroten. Namens de minister van Verkeer en Waterstaat,
reikte SenterNovem symbolisch de opdracht aan de bedrijven uit. De
opdrachten hebben een gezamenlijke waarde van bijna 400.000 euro. De
drie bedrijven kunnen nu verder met het realiseren van een prototype
van hun vinding.
Gea van Oortmarssen van SenterNovem (midden) geeft de opdracht aan
Désiré Savelkoul van Autena (links) en Hans Kouwenberg van Noordersoft
(rechts)
Nieuwe brandstof besparende hulpmiddelen
Autena, Alphatron en Noordersoft mogen aan de slag met het ontwikkelen
van een prototype van hun hulpmiddelen. Autena krijgt de opdracht om
de Economy Planner te ontwikkelen. De Economy Planner bevat een
rekenmodule die de meest economische snelheid voor een reis kan
berekenen en deze opslaat voor een volgende reis op dezelfde route.
Een reisplanner is ook een belangrijk onderdeel van dit systeem, zodat
optimale afstemming plaatsvindt met bijvoorbeeld sluis- en terminal
planningen. De Economy Planner bevat ook een elektronische kaart
waarop te zien is hoe het beste door de rivier gevaren kan worden (en
ook wat de minst gunstige route is). Alphatron werkt aan de Alphapos.
Dit is een hulpmiddel dat de aansturing van hoofdmotoren, roeren,
boegschroef en dergelijke kan overnemen van de schipper. Het systeem
is zo ingericht dat er een minimale aansturing van de motor nodig is
en vooral bij het manoeuvreren brandstof bespaard wordt. Noordersoft
kreeg de opdracht voor de PC Navigo Eco. De PC Navigo Eco is een
uitbreiding van de bestaande productenserie PC-Navigo. Ook hier wordt
berekend hoe zonder verlies van transportsnelheid het beste bespaard
kan worden op brandstofgebruik.
SBIR
SBIR is een initiatief van de ministeries van EZ, LNV, VenW, Defensie,
OCW en VROM. SBIR is een financieringsinstrument waarbij geen gebruik
wordt gemaakt van subsidies, maar van opdrachten. De SBIR heeft als
doel de innovatiekracht, creativiteit en het ondernemerschap in het
bedrijfsleven te benutten om bruikbare oplossingen voor
maatschappelijke vraagstukken te ontwikkelen. Omdat de maatschappij in
beweging is, en hiermee ook de maatschappelijke vraagstukken, wisselen
ook de projecten die bij SBIR worden ondergebracht. Zo wordt het
bedrijfsleven gestimuleerd nieuwe producten en diensten te
ontwikkelen. De SBIR doorloopt drie fases: in de eerste fase kunnen
ondernemers een offerte indienen voor een haalbaarheidsonderzoek.
Daarna vindt een selectieronde plaats waarin de beste voorstellen uit
de eerste fase een opdracht krijgen voor het ontwikkelen van een
prototype van hun idee. Deze fases worden voor 100% gefinancierd door
de overheid. Na het afronden van de tweede fase gaat de ondernemer
door met het marktrijp maken van zijn innovatie, dit op eigen kracht
of met financiële steun van een externe financier.