Senternovem


09-01-2009 | Nieuwe hulpmiddelen geven VoortVarend Besparen een innovatieve impuls

Tijdens de Telematicadag ontvingen Autena, Alphatron en Noordersoft op feestelijke wijze de opdracht voor de verdere ontwikkeling van hun innovatieve hulpmiddelen voor binnenvaartschippers. De drie bedrijven hebben na een oproep van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een voorstel ingediend voor nieuwe technische hulpmiddelen die ondersteunen bij het verminderen van brandstofgebruik. Met de opdracht voor de ontwikkeling van drie nieuwe hulpmiddelen wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat het aanbod van brandstofbesparende hulpmiddelen vergroten. Namens de minister van Verkeer en Waterstaat, reikte SenterNovem symbolisch de opdracht aan de bedrijven uit. De opdrachten hebben een gezamenlijke waarde van bijna 400.000 euro. De drie bedrijven kunnen nu verder met het realiseren van een prototype van hun vinding.

Gea van Oortmarssen van SenterNovem (midden) geeft de opdracht aan Désiré Savelkoul van Autena (links) en Hans Kouwenberg van Noordersoft (rechts)

Nieuwe brandstof besparende hulpmiddelen
Autena, Alphatron en Noordersoft mogen aan de slag met het ontwikkelen van een prototype van hun hulpmiddelen. Autena krijgt de opdracht om de Economy Planner te ontwikkelen. De Economy Planner bevat een rekenmodule die de meest economische snelheid voor een reis kan berekenen en deze opslaat voor een volgende reis op dezelfde route. Een reisplanner is ook een belangrijk onderdeel van dit systeem, zodat optimale afstemming plaatsvindt met bijvoorbeeld sluis- en terminal planningen. De Economy Planner bevat ook een elektronische kaart waarop te zien is hoe het beste door de rivier gevaren kan worden (en ook wat de minst gunstige route is). Alphatron werkt aan de Alphapos. Dit is een hulpmiddel dat de aansturing van hoofdmotoren, roeren, boegschroef en dergelijke kan overnemen van de schipper. Het systeem is zo ingericht dat er een minimale aansturing van de motor nodig is en vooral bij het manoeuvreren brandstof bespaard wordt. Noordersoft kreeg de opdracht voor de PC Navigo Eco. De PC Navigo Eco is een uitbreiding van de bestaande productenserie PC-Navigo. Ook hier wordt berekend hoe zonder verlies van transportsnelheid het beste bespaard kan worden op brandstofgebruik.

SBIR
SBIR is een initiatief van de ministeries van EZ, LNV, VenW, Defensie, OCW en VROM. SBIR is een financieringsinstrument waarbij geen gebruik wordt gemaakt van subsidies, maar van opdrachten. De SBIR heeft als doel de innovatiekracht, creativiteit en het ondernemerschap in het bedrijfsleven te benutten om bruikbare oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken te ontwikkelen. Omdat de maatschappij in beweging is, en hiermee ook de maatschappelijke vraagstukken, wisselen ook de projecten die bij SBIR worden ondergebracht. Zo wordt het bedrijfsleven gestimuleerd nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. De SBIR doorloopt drie fases: in de eerste fase kunnen ondernemers een offerte indienen voor een haalbaarheidsonderzoek. Daarna vindt een selectieronde plaats waarin de beste voorstellen uit de eerste fase een opdracht krijgen voor het ontwikkelen van een prototype van hun idee. Deze fases worden voor 100% gefinancierd door de overheid. Na het afronden van de tweede fase gaat de ondernemer door met het marktrijp maken van zijn innovatie, dit op eigen kracht of met financiële steun van een externe financier.