Vrije Universiteit Amsterdam

Kostenbesparingen luchtvaartmaatschappijen bij start- en landingsbaanplanning


* Startdatum09-01-2009


* Tijd10.45


* LocatieAula


* TitelKostenbesparingen luchtvaartmaatschappijen bij start- en landingsbaanplanning


* PlaatsAula


* SprekerM.J. Soomer


* Promotorprof.dr. G.M. Koole


* OnderdeelFaculteit der Exacte Wetenschappen


* WetenschapsgebiedExacte wetenschappen


* EvenementtypePromotie

Bij start- en landingsbaanplanning wordt de volgorde en start- en/of landingstijden van vluchten op de start- en landingsbanen van een luchthaven bepaald. Maarten Soomer toont in zijn proefschrift aan dat er aanzienlijke kostenbesparingen voor luchtvaartmaatschappijen bereikt kunnen worden door bij het plannen rekening te houden met hun voorkeuren.

Start- en landingsbanen vormen een bottleneck in het luchtverkeerssysteem. Er ontstaan hier vaak opstoppingen die leiden tot vertragingen. Deze vertragingen hebben een grote impact op luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers. Deze impact verschilt echter van vlucht tot vlucht, bijvoorbeeld vanwege het aantal transferpassagiers. Door met dit soort factoren rekening te houden kunnen bijvoorbeeld het aantal gemiste transfers en de hieraan gerelateerde kosten voor luchtvaartmaatschappijen gereduceerd worden.

Maarten Soomer beschrijft in zijn proefschrift een aanpak om bij de start- en landingsbaanplanning rekening te houden met de voorkeuren van luchtvaartmaatschappijen. Deze aanpak houdt ook rekening met het feit dat schaarse baancapaciteit op een eerlijke manier aan concurrerende luchtvaartmaatschappijen moet worden toegewezen. Er worden in het proefschrift wiskundige optimalisatiemodellen en algoritmen beschreven die met behulp van de opgegeven voorkeuren, een start- en landingsbaanplanning kunnen berekenen. Met computermodellen zijn start- en landingsbaanplanningen berekend. Hierbij is gebruikt gemaakt van vluchtdata van een grote Europese luchthaven. Uit de resultaten blijkt dat er aanzienlijke kostenbesparingen mogelijk zijn voor de luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van de planningsmethode die momenteel in de praktijk wordt gebruikt, in het bijzonder in piekperiodes.

Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare.