Kostenbesparingen luchtvaartmaatschappijen bij start- en
landingsbaanplanning
* Startdatum09-01-2009
* Tijd10.45
* LocatieAula
* TitelKostenbesparingen luchtvaartmaatschappijen bij start- en
landingsbaanplanning
* PlaatsAula
* SprekerM.J. Soomer
* Promotorprof.dr. G.M. Koole
* OnderdeelFaculteit der Exacte Wetenschappen
* WetenschapsgebiedExacte wetenschappen
* EvenementtypePromotie
Bij start- en landingsbaanplanning wordt de volgorde en start- en/of
landingstijden van vluchten op de start- en landingsbanen van een
luchthaven bepaald. Maarten Soomer toont in zijn proefschrift aan dat
er aanzienlijke kostenbesparingen voor luchtvaartmaatschappijen
bereikt kunnen worden door bij het plannen rekening te houden met hun
voorkeuren.
Start- en landingsbanen vormen een bottleneck in het
luchtverkeerssysteem. Er ontstaan hier vaak opstoppingen die leiden
tot vertragingen. Deze vertragingen hebben een grote impact op
luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers. Deze impact verschilt
echter van vlucht tot vlucht, bijvoorbeeld vanwege het aantal
transferpassagiers. Door met dit soort factoren rekening te houden
kunnen bijvoorbeeld het aantal gemiste transfers en de hieraan
gerelateerde kosten voor luchtvaartmaatschappijen gereduceerd worden.
Maarten Soomer beschrijft in zijn proefschrift een aanpak om bij de
start- en landingsbaanplanning rekening te houden met de voorkeuren
van luchtvaartmaatschappijen. Deze aanpak houdt ook rekening met het
feit dat schaarse baancapaciteit op een eerlijke manier aan
concurrerende luchtvaartmaatschappijen moet worden toegewezen. Er
worden in het proefschrift wiskundige optimalisatiemodellen en
algoritmen beschreven die met behulp van de opgegeven voorkeuren, een
start- en landingsbaanplanning kunnen berekenen. Met computermodellen
zijn start- en landingsbaanplanningen berekend. Hierbij is gebruikt
gemaakt van vluchtdata van een grote Europese luchthaven. Uit de
resultaten blijkt dat er aanzienlijke kostenbesparingen mogelijk zijn
voor de luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van de planningsmethode
die momenteel in de praktijk wordt gebruikt, in het bijzonder in
piekperiodes.
Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare.
Vrije Universiteit Amsterdam