Erasmus MC
---
Erasmus MC start campagne `De patiënt prominent'
Erasmus MC in gesprek met patiënten om dienstverlening verder te
verbeteren
Deze week start de campagne "De Patiënt Prominent" van het Erasmus MC.
Met de campagne wordt uiting gegeven aan de bewuste keuze de patiënt
centraal te stellen in het Erasmus MC. Metershoge posters,
ansichtkaarten en de website worden onder andere ingezet om patiënten
en bezoekers - en de eigen medewerkers - erop te attenderen dat hun
mening en suggesties belangrijk zijn voor verbeteringen in de
patiëntenzorg. Singer-songwriter Stevie Ann heeft een speciaal lied
gecomponeerd om de campagne kracht bij te zetten.
Portretten
De kerntaken van een universitair medisch centrum zijn patiëntenzorg,
onderzoek en onderwijs. Patiëntenzorg is niet belangrijker dan
onderzoek en onderwijs, maar alle activiteiten moeten uiteindelijk
zijn gericht op het verbeteren van individuele patiëntenzorg en
maatschappelijke gezondheidszorg. In de campagne `De Patiënt
Prominent' wordt de centrale positie van de patiënt tot uiting
gebracht.
Bij de hoofdingang van het Erasmus MC en de ingangen van Erasmus MC -
Sophia en Erasmus MC - Daniel den Hoed zijn metershoge posters
opgehangen. Op de posters staan portretten van eigen patiënten en
medewerkers. Ieder beeld vertelt een eigen verhaal in de vorm van een
uniek gedicht. Er worden ansichtkaarten met dezelfde beelden verspreid
die kosteloos kunnen worden teruggestuurd, voorzien van suggesties om
de dienstverlening aan patiënten te verbeteren. Suggesties zijn ook
welkom op het e-mail adres info@erasmusmc.nl. Op
www.erasmusmc.nl/depatientprominent zijn alle foto's en gedichten te
bekijken. De Nederlandse singer-songwriter Stevie Ann heeft ter
gelegenheid van De Patiënt Prominent een lied geschreven. Het lied
"Walk this way" is als MP3 te downloaden vanaf
www.erasmusmc.nl/depatientprominent.
Toekomstvisie
De lancering van de campagne markeert ook de start van Koers `013, de
strategische toekomstvisie van Erasmus MC voor de komende vijf jaar.
In die periode wil Erasmus MC een plaats veroveren bij de twintig
beste medische instituten in de wereld. Op dit moment staat Erasmus MC
op die ranglijst op de 36ste plaats.
Prof.dr. Hans Büller, voorzitter Raad van Bestuur van het Erasmus MC,
ziet de campagne als uithangbord om de totale dienstverlening aan
patiënten te verbeteren. Büller: "Het zou prachtig zijn als De Patiënt
Prominent echt de dialoog op gang brengt. Uit onderzoek van hoogleraar
corporate communicatie Cees van Riel blijkt dat patiënten onze
medische zorg zeer waarderen. Daar zijn we hartstikke trots op, maar
het kan altijd beter. We moeten zorgen voor een gastvrij verblijf,
voor continue verbetering van onderzoeksmethoden en behandelingen,
voor een nieuwe generatie hooggekwalificeerde en toegewijde
zorgverleners. Wij moeten ervoor zorgen dat patiënten zich bij ons
echt en terecht veilig voelen en op tijd adequaat geïnformeerd zijn.
Natuurlijk hebben wij wel ideeën hoe wij onze dienstverlening kunnen
verbeteren, maar het zou zo mooi zijn als wij die verbeteringen uit de
dialoog met de patiënt halen."
Publicatiedatum: 7 januari 2009
---