Gemeente Hoorn
Enthousiasme voor meedenken over stadsmarketing
Er is bij het bedrijfsleven en organisaties op het gebied van wonen,
werken en vrije tijd bereidheid om te investeren in stadsmarketing.
Dit bleek op 7 januari tijdens twee werksessies over stadsmarketing in
Schouwburg en Congrescentrum het Park. Tijdens de sessie meldden zich
spontaan bijna twintig personen om met de gemeente actief verder te
denken over de gewenste organisatievorm, financiering en concrete
activiteiten.
Voor de twee werksessies waren Hoornse bedrijven en organisaties op
het gebied van wonen, werken, toerisme en vrije tijd uitgenodigd. De
afgelopen anderhalf jaar hebben vertegenwoordigers van deze groepen
gewerkt aan een visie en draagvlak voor stadsmarketing. Ook werd een
stadslogo en slogan ontwikkeld. Tijdens de werksessies werd concreet
gezocht naar een invulling van de ambities, mogelijke financiering,
organisatievorm en activiteiten. Een groep van voortrekkers gaat die
ideeën nu verder vormgeven.
Ambassadeurs
Algemeen was de conclusie dat Hoorn al heel veel te bieden heeft op
het gebied van wonen, werken en vrije tijd, maar dat er nog een wereld
te winnen valt door meer samenwerking tussen eigen inwoners en
bedrijven en een gezamenlijke presentatie en promotie. Als inwoners en
bedrijven trots zijn op hun stad en daar is alle reden toe heeft de
stad 70.000 ambassadeurs.
Op het gebied van wonen en werken wordt gekoerst op het behouden van
wat er al is en een betere gezamenlijke presentatie. Het accent moet
liggen op meer mogelijkheden voor startende ondernemingen en meer
eigen inwoners die in de eigen regio werken. Nu trekken van de
beroepsbevolking dagelijks 19.000 mensen de stad uit.
Als het gaat om vrije tijd (toerisme, recreatie, funshoppen etc) moet
Hoorn vooral mikken op meer bezoekers uit een straal van 100 km rond
Hoorn, groepen, watersporters en zakelijke gasten. Dan gaat het om
zowel dagbezoekers als bezoekers voor een meerdaagse verblijf in de
regio.
Alle deelnemers aan de sessies waren het erover eens dat
stadsmarketing iets is dat gemeente en bedrijfsleven en organisaties
samen moeten doen en dat een professionele organisatie nodig is.
Stadsmarketing moet de promotie van Hoorn in de breedste zin van het
woord naar een hoger niveau tillen, vatte wethouder Jan de Boer van
Economische Zaken en Toerisme het wederzijdse belang van
stadsmarketing voor alle partijen samen.
Promotiefilm en stadslogo
Aan het slot van de bijeenkomst kregen alle deelnemers het in opdracht
van de gemeente gemaakte promotiefilmpje Hoorn moet je voelen
uitgereikt. De film is er ook in een Engelse versie. De film is te
zien op www.hoorn.nl. Geïnteresseerden kunnen het filmpje voor eigen
promotiedoeleinden gebruiken.
Ook kregen de bezoekers uitleg hoe zij gemakkelijk het stadslogo
kunnen downloaden van de www.hoorn.nl voor hun eigen
communicatie-uitingen . Inmiddels zijn er onder andere folders,
vlaggen, banieren en kopjes met het stadslogo.
Laatste wijziging van deze pagina: 8 januari 2009
Terug
Omhoog