Gemeente Voerendaal
\ 8/1/2009 - Klanttevredenheidsonderzoek cliënten Wmo 2009.
Op 1 januari 2007 is landelijk de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo) ingevoerd. Heel veel zaken vallen onder de strekking van deze
wet. Op grond van de Wmo kunnen burgers van de Parkstadgemeenten en
Nuth, bijvoorbeeld op het moment dat hulp van familie of vrienden niet
meer genoeg is, een voorziening aanvragen die hun helpt weer
makkelijker zelfstandig te leven. Voorbeelden hiervan zijn hulp bij
het huishouden of een vervoersvoorziening.
Jaarlijks toetst de gemeente hoe tevreden de klanten zijn over
uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiertoe
wordt ook in februari weer een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd.
Het onderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek bestaat uit een korte vragenlijst
waarin personen, die een aanvraag hebben gedaan voor
hulp/ondersteuning in het kader van de Wmo, verzocht wordt een aantal
vragen te beantwoorden over de al of niet verstrekte
hulp/ondersteuning. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om hulp bij het
huishouden en collectief vervoer.
Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met de andere
Parkstadgemeenten en Nuth. Dit biedt het voordeel dat de tevredenheid
vergeleken kan worden met die van klanten in andere gemeenten.
In totaal worden in februari zon 3.250 willekeurige personen die een
aanvraag hebben gedaan voor hulp/ondersteuning in het kader van de Wmo
aangeschreven. Deze personen, woonachtig in de Parkstadgemeenten en
Nuth, ontvangen een brief, een vragenlijst en een antwoordenvelop. Het
onderzoek is volledig anoniem, hetgeen betekent dat niet gevraagd
wordt naar naam en adres en dat de resultaten niet tot individuele
personen herleidbaar zijn.
Waarom meedoen?
Voor de Parkstadgemeenten is het belangrijk dat de vragenlijsten
teruggestuurd worden. Op deze manier krijgen de gemeenten belangrijke
informatie over de uitvoering van de Wmo en weten ze of haar burgers
hierover tevreden zijn. Inzicht in de tevredenheid is van belang om de
kwaliteit van de diensten en producten (verder) te kunnen verbeteren.
Vragen?
Voor vragen kunt U terecht bij Mevr. Gladys Cools-Tummers, werkzaam
bij bureau Onderzoek & Statistiek van de gemeente Heerlen.
Telefoonnummer: 045 56 047 47 of
e-mail: http://g.tummers@heerlen.nl