Gemeente Voerendaal

\ 8/1/2009 - Klanttevredenheidsonderzoek cliënten Wmo 2009.

Op 1 januari 2007 is landelijk de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ingevoerd. Heel veel zaken vallen onder de strekking van deze wet. Op grond van de Wmo kunnen burgers van de Parkstadgemeenten en Nuth, bijvoorbeeld op het moment dat hulp van familie of vrienden niet meer genoeg is, een voorziening aanvragen die hun helpt weer makkelijker zelfstandig te leven. Voorbeelden hiervan zijn hulp bij het huishouden of een vervoersvoorziening.
Jaarlijks toetst de gemeente hoe tevreden de klanten zijn over uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiertoe wordt ook in februari weer een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd.

Het onderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek bestaat uit een korte vragenlijst waarin personen, die een aanvraag hebben gedaan voor hulp/ondersteuning in het kader van de Wmo, verzocht wordt een aantal vragen te beantwoorden over de al of niet verstrekte hulp/ondersteuning. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om hulp bij het huishouden en collectief vervoer.
Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met de andere Parkstadgemeenten en Nuth. Dit biedt het voordeel dat de tevredenheid vergeleken kan worden met die van klanten in andere gemeenten.

In totaal worden in februari zon 3.250 willekeurige personen die een aanvraag hebben gedaan voor hulp/ondersteuning in het kader van de Wmo aangeschreven. Deze personen, woonachtig in de Parkstadgemeenten en Nuth, ontvangen een brief, een vragenlijst en een antwoordenvelop. Het onderzoek is volledig anoniem, hetgeen betekent dat niet gevraagd wordt naar naam en adres en dat de resultaten niet tot individuele personen herleidbaar zijn.

Waarom meedoen?
Voor de Parkstadgemeenten is het belangrijk dat de vragenlijsten teruggestuurd worden. Op deze manier krijgen de gemeenten belangrijke informatie over de uitvoering van de Wmo en weten ze of haar burgers hierover tevreden zijn. Inzicht in de tevredenheid is van belang om de kwaliteit van de diensten en producten (verder) te kunnen verbeteren.

Vragen?
Voor vragen kunt U terecht bij Mevr. Gladys Cools-Tummers, werkzaam bij bureau Onderzoek & Statistiek van de gemeente Heerlen. Telefoonnummer: 045 56 047 47 of
e-mail: http://g.tummers@heerlen.nl