Gemeente Leidschendam-Voorburg
Nieuw gemeentehuis Leidsenhage
8 januari 2009 - Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg
stellen de gemeenteraad voor om de centrale huisvesting van de
gemeentelijke organisatie en een klant kontact centrum, inclusief de
gemeenteraad en de griffie, te realiseren in Leidsenhage.
Het gaat hierbij om een principekeuze, op basis van een vergelijking
van scenarios, die opgebouwd zijn uit gegevens vanuit verschillende
onderzoeken, kengetallen en aannames.
Deze principekeuze zal nader uitgewerkt worden op basis van een
programma van eisen en waarbij alle mogelijke financierings- en
exploitatievormen tegen het licht gehouden moeten worden. De exacte
locatie in Leidsenhage zal nader bepaald worden in het kader van de
ontwikkeling van de toekomstvisie voor Leidsenhage, die rond de zomer
van 2009 wordt vastgesteld.
Collegeprogramma 2006-2010
Thans is de organisatie van de gemeente Leidschendam-Voorburg
ondergebracht in zeven panden in Voorburg en Leidschendam. In het
collegeprogramma 2006-2010 is opgenomen, dat de gemeentelijke
organisatie centraal gehuisvest moet worden en dat deze huisvesting de
doeltreffendheid en doelmatigheid van de ambtelijke organisatie moet
verbeteren en kostenbesparend moet zijn. Het college van burgemeester
en wethouders heeft de opdracht meegekregen allereerst te verkennen of
het concentreren van de ambtelijke organisatie nabij het huidige
raadhuis en stadskantoor in Leidschendam haalbaar zou kunnen zijn,
onder handhaving van de raadszaal en griffie in Voorburg en een
servicepunt in Voorburg. Toen dit scenario niet tot bevredigende
uitkomsten leidde, heeft het college in overleg met de gemeenteraad
ook een nieuwbouwscenario onderzocht.
Onderzoeken
Vanaf 2003 zijn de nodige onderzoeken gehouden, onder andere naar de
parkeersituatie, bezetting van werkplekken, verschillende locaties
voor nieuwbouw en tijdelijke huisvesting, benchmark realisering
gemeentekantoren, eisen waaraan een moderne raadszaal moet voldoen,
innovatieve werkplekken en flexibel werken. Er zijn werkbezoeken
gebracht aan gemeenten, die het innovatief kantoorconcept hebben
ingevoerd of gaan invoeren. In het najaar van 2008 is al het
cijfermateriaal waar nodig geactualiseerd.
De keuze van het college stoelt op de uitkomst van deze onderzoeken,
waaruit blijkt dat de meest efficiënte en doelmatige huisvesting van
de organisatie wordt bereikt bij volledige nieuwbouw, waarbij
Leidsenhage als beste locatie naar voren komt. Deze locatie is niet
alleen het beste bereikbaar, ook met openbaar vervoer, maar voorkomt
ook de afwenteling van parkeerdruk van het gemeentekantoor op de
woonbuurt. Nieuwbouw biedt de mogelijkheid om een duurzame en
energiezuinige kantooromgeving te creëren, waarbij het innovatief en
ruimtebesparend kantoorconcept het effectiefst gerealiseerd kan
worden. Op basis van de vergelijking van de verschillende scenarios
komt nieuwbouw qua exploitatielasten gunstig naar voren. Het gaat bij
de uiteindelijke keuze echter niet alleen om een financiële
vergelijking, maar ook om de meest effectieve benutting van
kantoorruimten, het doelmatig functioneren van de organisatie en een
hoog niveau van dienstverlening aan onze burgers.
Gemeenteraad
De gemeenteraad besluit over haar eigen huisvesting. Aangezien uit
onderzoek is gebleken, dat de huidige raadszaal te klein is en
feitelijk niet voldoet aan de daaraan in de moderne tijd te stellen
eisen is integratie van een raadszaal in de nieuwbouw de best denkbare
optie. Als second best optieis handhaving van de raadszaal in huize
Swaensteijn als mogelijkheid in het voorstel opgenomen, zij het dat er
dan additioneel in het complex Swaensteijn wordt geïnvesteerd. Er
blijft in ieder geval een servicepunt voor gemeentelijke
dienstverlening in Voorburg. In het voorstel is voorzien dat huize
Swaensteijn in Voorburg en het oorspronkelijke Kropholler raadhuis in
Leidschendam in gemeentelijk eigendom blijven voor huwelijken en
representatie.
Burgemeester en wethouders zijn van oordeel, dat het scenario, waarbij
de ambtelijke organisatie wordt geconcentreerd rond het Raadhuisplein
in Leidschendam een onwenselijke optie is. De ambtelijke organisatie
blijft dan onder meer gehuisvest in drie of vier panden, waardoor het
beoogde efficiëncy effect niet wordt bereikt. Bovendien biedt deze
locatie omvoldoende ruimte om de noodzakelijke vierkante meters te
realiseren, is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer aanzienlijk
minder en blijft er sprake van parkeeroverlast voor de buurt.
Minderheidsstandpunt
Wethouder Houtzager kan zich niet vinden in het standpunt van
burgemeester en wethouders. Hij is van oordeel, dat het concentreren
van de ambtelijke organisatie rond het Raadhuisplein in Leidschendam
een doelmatige oplossing is, die aansluit bij het collegeprogramma.
Hetzelfde geldt voor het handhaven van de huisvesting van de raad in
Swaensteijn.
Communicatie
Zodra de gemeenteraad een standpunt heeft bepaald over deze
principekeuze zal er een uitgebreid communicatietraject gestart worden
in de richting van onze burgers en worden zij ook betrokken bij de
verdere uitwerking van de plannen.