Bezoek aan Groningse Equalprojecten maakt indruk
8 januari 2009
Op 7 januari bezochten leden van de Statencommissies Economie en
Mobiliteit en Welzijn, Cultuur en Sociaal Beleid de Groningse
successen van het Equalproject "School4job". De provincie Groningen is
vanaf de start van het project betrokken geweest. Het bundelen van
diverse projecten in Noord-Nederland tot een gezamenlijke
subsidieaanvraag heeft er toe geleid dat er uit het Europese
subsidieprogramma Equal in totaal drie miljoen euro beschikbaar is
gesteld.
Het project is uitgevoerd in de periode 2005 - 2007 in Noord-Nederland
en bestaat uit vier deelprojecten. De doelen van deze deelprojecten
waren het versterken van de positie van de meest kwetsbare groepen op
de arbeidsmarkt, voortijdig schoolverlaten voorkomen en een betere
aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven creëren. Deze doelen
zijn bereikt door onder andere het onderwijs aantrekkelijker te maken.
Bijvoorbeeld door leren en werken meer te combineren, maar ook door
preventieve maatregelen te nemen zoals het bevorderen van een goede
interne en externe zorgstructuur op scholen.
De bustour langs deze Groningse Equalprojecten begon bij het
provinciehuis in Groningen. In de bus gaf de heer ten Brinke
(projectleider) een korte toelichting op de Equalprojecten. Vervolgens
ontving wethouder Drost de delegatie in het gemeentehuis van
Hoogezand-Sappemeer. In deze gemeente zijn de successen van het
deelproject "De keten sluiten met perspectief" gepresenteerd. Binnen
het project is er onder meer gewerkt aan een verbeterde registratie en
monitoring van alle 12 - 23 jarigen.
In de gemeente Hoogezand-Sappemeer is ook het project "Schoolfirst"
uitgevoerd. Samen met de gemeenten Haren en Slochteren zijn alle
voortijdig schoolverlaters in beeld gebracht en teruggeleid naar een
opleiding, dan wel een combinatie van opleiding en werk. Hierbij was
er speciale aandacht voor jongeren met een Wajong-uitkering
(UWV-uitkering voor jonggehandicapten).
De Praktijkschool van het Aletta Jacobscollege in Hoogezand was de
tweede halte. Een van de deelprojecten had betrekking op het
praktijkonderwijs en het versterken van de arbeidspositie voor deze
leerlingen. Tijdens het werkbezoek konden Statenleden kennismaken met
deze vorm van onderwijs en de leerlingen tijdens de lessen aan het
werk zien. De leerlingen aan het werk zien en de toelichting van de
school op de werkwijze gaf een goed beeld van het succes van het
project. Het werkbezoek werd afgesloten met een heerlijke lunch
verzorgd door de leerlingen.
8 januari 2009
Provincie Groningen