Maastricht Aachen Airport
Ryanair kondigt winterstop activiteiten Maastricht Aachen Airport aan
Persbericht 2008/14
Maastricht Airport 20-11-2008
Vandaag kondigde Ryanair aan vanaf 8 januari 2009 geen vluchten uit te
voeren vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA). Tijdens de winterperiode
blijkt de Ecotax een rendabele vluchtuitvoering in de weg te staan. De
luchthaven is met Ryanair in gesprek over het hervatten van de
vluchten op de bestemmingen Barcelona-Girona en Alicante per 1 april.
Sander Heijmans, CEO van Maastricht Aachen Airport: "Het is triest dat
de routes die amper een jaar geleden werden gestart nu worden gestopt.
Het effect van de traditioneel lagere vraag in de maanden tussen kerst
en aanvang van het zomerseizoen in combinatie met de Ecotax zorgt er
zoals verwacht voor dat een rendabele utvoering dan niet meer mogelijk
is. Aangezien Ryanair haar klanten de laagste tarieven biedt heeft de
maatschappij besloten de Ecotax voor het grootste deel niet door te
berekenen. De markt biedt hier simpelweg ook geen ruimte voor, immers
als het wel mogelijk was de prijzen voor alle vluchten binnen Europa
met 11,25 te verhogen hadden de maatschappijen dat al lang zelfstandig
gedaan".
Met de opschorting van de vluchten loopt naast MAA ook de regio omzet
uit toeristische inkomsten mis. Michael Cawley, COO van Ryanair: "we
waren een jaar geleden met MAA in gesprek over het uitbreiden naar 10
bestemmingen, dat had voor de regio minstens 150.000 extra toeristen
opgeleverd. Volgens onderzoek van het Nederlands bureau voor toerisme
en congressen (NBTC) zijn de gemiddelde uitgaven per toerist ruim 330
euro. Dan is de rekensom heel simpel: 150.000 x 330 = 49,5 miljoen.
Dit is uitsluitend het effect van onze plannen in de regio Maastricht
terwijl ook vele andere maatschappijen hun activiteiten in Nederland
inperken. Het is dan ook overduidelijk dat het ministerie Financiën
met deze maatregel de economie grote schade toebrengt. Met name de
toeristische sector en horeca lopen dus omzet mis terwijl zij tot de
gevoeligste sectoren behoren. Nederland snijdt zichzelf hiermee heel
zwaar in de vingers en is hierin een toonbeeld van hoe het niet moet.
Juist in deze tijden kiezen de mensen voor airlines als de onze.
Overall groeit Ryanair immers nog, kijk maar naar onze uitbereidingen
op luchthavens in omringende landen en de nieuwe bases die wij de
afgelopen weken hebben geopend".
Sander Heijmans vult aan: "Het is onbegrijpelijk dat deze maatregel in
stand wordt gehouden terwijl de gevolgen voor de Nederlandse
luchtvaart, reis en toeristische branche overduidelijk zeer schadelijk
zijn. Mensen reizen simpelweg naar verder gelegen luchthavens in het
buitenland wat het milieu niet ten goede komt. Naast het feit dat er
duidelijk schade aan de economie wordt aangericht is het effect voor
het milieu dus ook negatief. Deze zoveelste Ecotax gerelateerde
tegenslag geeft het belang van onze juridische strijd aan. De
uitspraak in onze cassatie bij de Hoge Raad verwachten wij begin
volgend jaar. Wij geloven nog altijd sterk in onze zaak en Ryanair
blijft hierbij betrokken. Het kan immers niet zo zijn dat
transferpassagiers geen milieuheffing betalen terwijl zij het toestel
delen met mensen die een directe vlucht kiezen en de tax dus wel
dienen te betalen. Het wordt tijd dat het ministerie van Financiën
inziet welke schade ze hiermee aanrichten".
De beslissing over het mogelijk hervatten van de vluchten per 1 april
wordt in de komende weken verwacht.
Ikverticket
Ryanair
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl
AKO
HOTELS
Part of the
Omniport Group.