Maastricht Aachen Airport


Ryanair kondigt winterstop activiteiten Maastricht Aachen Airport aan Persbericht 2008/14

Maastricht Airport 20-11-2008

Vandaag kondigde Ryanair aan vanaf 8 januari 2009 geen vluchten uit te voeren vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA). Tijdens de winterperiode blijkt de Ecotax een rendabele vluchtuitvoering in de weg te staan. De luchthaven is met Ryanair in gesprek over het hervatten van de vluchten op de bestemmingen Barcelona-Girona en Alicante per 1 april.

Sander Heijmans, CEO van Maastricht Aachen Airport: "Het is triest dat de routes die amper een jaar geleden werden gestart nu worden gestopt. Het effect van de traditioneel lagere vraag in de maanden tussen kerst en aanvang van het zomerseizoen in combinatie met de Ecotax zorgt er zoals verwacht voor dat een rendabele utvoering dan niet meer mogelijk is. Aangezien Ryanair haar klanten de laagste tarieven biedt heeft de maatschappij besloten de Ecotax voor het grootste deel niet door te berekenen. De markt biedt hier simpelweg ook geen ruimte voor, immers als het wel mogelijk was de prijzen voor alle vluchten binnen Europa met 11,25 te verhogen hadden de maatschappijen dat al lang zelfstandig gedaan".

Met de opschorting van de vluchten loopt naast MAA ook de regio omzet uit toeristische inkomsten mis. Michael Cawley, COO van Ryanair: "we waren een jaar geleden met MAA in gesprek over het uitbreiden naar 10 bestemmingen, dat had voor de regio minstens 150.000 extra toeristen opgeleverd. Volgens onderzoek van het Nederlands bureau voor toerisme en congressen (NBTC) zijn de gemiddelde uitgaven per toerist ruim 330 euro. Dan is de rekensom heel simpel: 150.000 x 330 = 49,5 miljoen. Dit is uitsluitend het effect van onze plannen in de regio Maastricht terwijl ook vele andere maatschappijen hun activiteiten in Nederland inperken. Het is dan ook overduidelijk dat het ministerie Financiën met deze maatregel de economie grote schade toebrengt. Met name de toeristische sector en horeca lopen dus omzet mis terwijl zij tot de gevoeligste sectoren behoren. Nederland snijdt zichzelf hiermee heel zwaar in de vingers en is hierin een toonbeeld van hoe het niet moet. Juist in deze tijden kiezen de mensen voor airlines als de onze. Overall groeit Ryanair immers nog, kijk maar naar onze uitbereidingen op luchthavens in omringende landen en de nieuwe bases die wij de afgelopen weken hebben geopend".

Sander Heijmans vult aan: "Het is onbegrijpelijk dat deze maatregel in stand wordt gehouden terwijl de gevolgen voor de Nederlandse luchtvaart, reis en toeristische branche overduidelijk zeer schadelijk zijn. Mensen reizen simpelweg naar verder gelegen luchthavens in het buitenland wat het milieu niet ten goede komt. Naast het feit dat er duidelijk schade aan de economie wordt aangericht is het effect voor het milieu dus ook negatief. Deze zoveelste Ecotax gerelateerde tegenslag geeft het belang van onze juridische strijd aan. De uitspraak in onze cassatie bij de Hoge Raad verwachten wij begin volgend jaar. Wij geloven nog altijd sterk in onze zaak en Ryanair blijft hierbij betrokken. Het kan immers niet zo zijn dat transferpassagiers geen milieuheffing betalen terwijl zij het toestel delen met mensen die een directe vlucht kiezen en de tax dus wel dienen te betalen. Het wordt tijd dat het ministerie van Financiën inziet welke schade ze hiermee aanrichten".

De beslissing over het mogelijk hervatten van de vluchten per 1 april wordt in de komende weken verwacht.

Ikverticket
Ryanair
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl
AKO
HOTELS

Part of the
Omniport Group.