Daling in het aantal bioscopen, maar stijging in stoelen en zalen


LEIDERDORP, 20090107 -- Het aantal bioscopen is de afgelopen vijf jaar met ruim 8% afgenomen van 143 in 2003 naar 131 in 2008. Ten opzichte van tien jaar geleden is het aantal bioscopen zelfs met ruim 12% gedaald. Het aantal zalen per bioscoop is toegenomen, alhoewel de zalen gemiddeld wel kleiner zijn geworden. De filmtheaters doen het beter. Het aantal filmtheaters is vrij stabiel gebleven en zijn zelfs in marktaandeel gestegen. Nederland telt in 2008 30 filmtheaters, in 2003 waren dit er 31. Dit blijkt uit het onderzoek naar de bioscopenbranche, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiderdorp.

Méér, maar kleinere zalen
Sinds 2003 is het aantal bioscopen gedaald met ruim 8%. Daarentegen vindt wel schaalvergroting plaats binnen de branche. Gezamenlijk bieden de bioscopen in 2008 bijna 106.000 bioscoopstoelen, een toename van bijna 3% ten opzichte van 2003.
In 2008 biedt een bioscoop gemiddeld 4,5 zalen met 180 stoelen per zaal. In 2003 beschikten de bioscopen gemiddeld over 3,8 zalen met 190 stoelen per zaal. Er is dus sprake van een schaalvergroting in het aantal zalen per bioscoop en een schaalverkleining in het aantal stoelen per zaal.

Bioscoopketens grote spelers binnen de branche
Circa 76% van de totale omzet binnen de bioscopenbranche wordt binnengehaald door de vier grootste ketens binnen Nederland, namelijk Pathé, JT Bioscopen, Minerva bioscopen en Wolff Cinema Groep. Ruim 48% van het totaal aantal bioscopen en ruim 72% van het totaal aantal stoelen behoren tot de vier grote ketens. Gezamenlijk ontvangen zij circa 77% van alle bioscoopbezoekers in Nederland. De ketens bieden gemiddeld vijf zalen met 195 stoelen per zaal, ten opzichte van de overige commerciële bioscopen die gemiddeld 3,6 zalen met 150 stoelen per zaal aanbieden.

Januari populairste maand
Volgens de bioscoopmonitor van de NVB en NVF blijkt dat januari veruit de populairste maand is onder bioscoopbezoekers. De bezoekfrequentie ligt hoger (0,42 keer per maand) dan het gemiddeld aantal bezoeken per maand (0,27 keer per maand). Tegen de verwachting in, ligt de bezoekfrequentie in de feestmaand december rond het maandelijkse gemiddelde.
De jaarlijkse bezoekfrequentie van de gemiddelde Nederlander is het hoogst in de drie grote steden. De bioscoop wordt per jaar in deze steden gemiddeld 2,4 keer bezocht, ten opzichte van het landelijke gemiddelde tussen 1,4 en 1,7 keer per jaar.

Trend: totaalbeleving in de bioscoop
Het belevingsaspect wordt een steeds belangrijker onderdeel in de bioscoop. Met digitale cinema bijvoorbeeld, komt de film binnen via de satelliet. Op deze manier kunnen live voetbalwedstrijden of concerten worden vertoond.
Een andere trend die we terug zien is de intrede van horecaconcepten in de bioscoop. Recentelijk haalde Pathé bioscopen het bekende van oorsprong Franse loungeconcept van de Buddhabar naar de vestiging op het Leidseplein in Amsterdam. De opening hiervan staat gepland aan het eind van de zomer in 2009. De horeca speelt een belangrijke rol binnen de totaalbeleving van de bioscoop, waar nog veel kansen liggen voor bioscoopexploitanten.
Tevens zien we in Nederland de opkomst van de luxe bioscopen. Het nieuwe concept van Minerva en Wolff Cinema Group `MustSee' is een voorbeeld hiervan. Deze bioscopen bieden een clubgedeelte, wat beschikt over stoelen en banken van verschillende afmeting met ieder een eigen tafeltje. Tevens kunnen de bioscoopbezoekers kiezen voor een wijnarrangement.

Populariteit filmtheaters
Het aantal filmtheaters in Nederland is vrij stabiel gebleven en in marktaandeel van de totale omzet zelfs gegroeid. In 2007 beschikten de filmtheaters gezamenlijk over een marktaandeel van 4,5% en ontvingen 5,2% van het totaal aantal bezoekers. In 2002 hadden de filmtheaters een marktaandeel van 3,5% en ontvingen en 4,4% van het totaal aantal bezoekers. Dit is een logisch gevolg van het stijgende aantal bezoekers van het Nederlands Filmfestival. In 2008 werd dit door 145.000 mensen bezocht, een stijging van 38% ten opzichte van 2003. Het Film Festival Rotterdam ontvangt al enkele jaren achtereen 350.000 bezoekers. De stijgende interesse van de Nederlanders in filmfestivals heeft een positief effect op de vraag naar filmtheaters.





Van Spronsen & Partners horeca-advies