- PERSBERICHT -
Proefverpakkingen enorme aankoopimpuls
Eerst ruiken en proberen overtuigt consument
Hoofddorp, 7 januari 2009 - Als de consument een product eerst kan ruiken, voelen of proberen, neemt zijn koopbereidheid toe. Zintuigen zijn nog altijd cruciale stimuli, zo blijkt uit onderzoek van Sanoma Uitgevers.
Ondanks dat steeds meer aankopen via internet worden gedaan hecht de consument er nog altijd veel waarde aan om producten eerst te zien en uit te proberen. Uit Sanoma's onderzoek blijken zogenaamde plusproposities - advertenties met iets extra's, zoals geuradvertenties en proefverpakkingen - namelijk nog altijd buitengewoon goed te scoren.
Negen van de tien tijdschriftlezers kent ze, die geuradvertenties en proefverpakkingen in bladen. Nagenoeg niemand laat ze ongemoeid: 99% ruikt aan geuradvertenties en 95% haalt een proefverpakking uit een tijdschrift.
Mannen gebruiken proefverpakkingen direct
Als proefverpakkingen eenmaal uit het tijdschrift zijn gehaald, dan gebruikt 93% de proefverpakking ook daadwerkelijk. Opvallend is dat mannen aangeven zo'n sample sneller te gebruiken dan vrouwen: 55% van de mannen gebruikt de proefverpakking vrijwel direct of binnen een paar dagen, tegenover 32% van de vrouwen. Vrouwen bewaren een product wellicht liever voor 'je weet maar nooit?'. Ruim tweederde van alle proefverpakkingen wordt overigens binnen twee weken gebruikt.
Waardering voor 'ervaar-advertenties' hoog
De waardering voor beide vormen van adverteren is hoog: boodschappers (25-49 jaar) geven geuradvertenties een gemiddeld rapportcijfer van 7,0 en proefverpakkingen een 7,3. Een zeer ruime meerderheid van de tijdschriftlezers vindt zowel geuradvertenties als proefverpakkingen een leuke vorm van adverteren (resp. 81% en 65% van de respondenten). Gemiddeld noemt 76% dergelijke advertenties extra opvallend en is 61% ervan overtuigd dat ze van 'goede merken' afkomstig zijn.
Proefverpakkingen en geuradvertenties leiden tot aankoop Meer dan een derde, 36% van de respondenten, geeft aan dat geuradvertenties tot aankoop hebben geleid. Bij 50% van hen zelfs meerdere malen. Bovendien geeft maar liefst 73% van de respondenten aan dat geuradvertenties je producten laten proberen waar je anders niet aan zou denken. En proefverpakkingen spannen de kroon. Maar liefst 67% van de respondenten heeft producten gekocht naar aanleiding van het gebruik van een proefverpakking in een tijdschrift. Waarvan 85% zelfs meerdere malen.
Dit - online - onderzoek werd uitgevoerd door Motivaction onder 848 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar (lezers van tijdschriften). Nog meer resultaten over deze én andere plusproposities (uitklapcovers en kortingspassen) zijn beschikbaar in de vorm van een presentatie. Wilt u deze ontvangen, stuurt u dan een mail naar
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2007 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 539,8 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1100 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers:
Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (