Provincie Noord-Holland

Ontwerp haltes kerntraject Zuidtangent gekozen

7-1-2009

Gedeputeerde Staten hebben het ontwerp gekozen voor de nieuwe haltes voor de Zuidtangent. De nieuwe haltes passen bij het hoogwaardig karakter van de Zuidtangent en bieden de reizigers voldoende beschutting en comfort.

Impressie halte Spaarneziekenhuis

Het nieuwe ontwerp, dat nog verder moet worden uitgewerkt, komt op de haltes van het kerntraject van de Zuidtangent en wordt vanaf november 2009 tot medio 2010 geplaatst.

De haltes zijn vormgegeven als een soort wachtruimten, waarbij veel aandacht is voor het comfort voor de reizigers. Zo is er voldoende beschutting tegen wind en regen en er is ook plek om te kunnen zitten. Ook is gekeken naar veiligheid, duurzaamheid en mogelijkheden voor informatievoorzieningen. Daarnaast zijn de wachtruimtes door hun vormgeving herkenbaar als halte van de Zuidtangent. Het ontwerp is gemaakt door het ontwerpbureau From A to B.

De nieuwe wachtruimten worden geplaatst op alle haltes van het zogeheten kerntraject van de Zuidtangent. Het kerntraject loopt vanaf de halte Europaweg in Haarlem tot en met de halte Schiphol Noord. Een uitzondering wordt gemaakt voor de halte van Schiphol Plaza. Dit ontwerp zal aansluiten bij het ontwerp van Schiphol. In totaal gaat het om 14 haltes.

Voorgeschiedenis

De huidige haltes bleken niet bestand tegen de weersomstandigheden. Het opknappen of aanpassen ervan was technisch erg lastig en ook te duur. Daarom is gekozen om een nieuwe halte te laten ontwerpen. In de tussentijd zijn tijdelijke abris geplaatst op de haltes.

Voor de keuze zijn twee ontwerpen met elkaar vergeleken. Omdat een eerder ontwerp (te) duur was, heeft de provincie gezocht naar een goedkopere variant. Belangrijke argumenten om voor dit ontwerp te kiezen zijn de uiteindelijk lagere kosten van aanschaf en onderhoud, de snelle mogelijkheden van schadeherstel en de flexibele opbouw van de halte. De aanschafkosten voor de 28 wachtruimtes van de 14 haltes bedragen circa 3,5 miljoen.

Het vervolg

Het gekozen ontwerp wordt verder uitgewerkt, waarna de aanbesteding voor de productie van de wachtruimten start. In het eerste kwartaal van 2009 overlegt de provincie met de partners over cofinancieringsmogelijkheden. Het overblijvende bedrag zal de provincie op tafel leggen. Provinciale Staten moeten formeel nog instemmen met de voorgestelde financiering.

Vanaf november 2009 tot medio 2010 worden de nieuwe haltes geplaatst op het kerntraject.

Nieuwsredactie

Kaart traject Zuidtangent (download)