Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Winter op het spoor: informatie beneden alle peil
Oplossen knelpunten duurt te lang
Het treinverkeer is sinds gisteren verstoord door het winterweer. De
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) klaagt vooral het
gebrek aan informatie in de stations aan. Bovendien slepen de
problemen te lang aan.
Jan Vanseveren van de BTTB: "We ontvingen tal van klachten over
gebrekkige info in de stations. Op de infoschermen stonden nauwelijks
treinen, vervangende busdiensten werden niet aangekondigd, en
omroepers hulden zich in stilzwijgen. De meeste klachten kwamen uit
Brussel, Mechelen en Leuven. Maar ook in de kleine stopplaatsen was
het nagelbijten voor veel reizigers die zonder enige informatie
anderhalf uur lang op hun trein moesten wachten, zo bijvoorbeeld in
Diegem en Wijgmaal."
In Leuven zijn er al bovenleidingsproblemen sinds gisterenmiddag. De
BTTB is verbaasd dat het herstel zoveel tijd in beslag neemt.
Vanochtend waren er nog steeds maar 3 van de 9 sporen beschikbaar, wat
tot grote vertragingen leidde. Ook elders in het land waren er
problemen, bijvoorbeeld tussen Mechelen en Antwerpen. Vandaag om 11u
verscheen een melding op de site van de NMBS dat de problemen in
Leuven verholpen waren. Veel te rooskleurig, zo moesten veel klanten
aan den lijve ondervinden.
De BTTB herinnert aan zijn vraag naar noodplannen voor het geval dat
de dienst op een bepaalde lijn verstoord wordt. Jan Vanseveren: "In de
jaren '90 publiceerde de NMBS bij het begin van elke winter een
nooddienstregeling voor streng winterweer: een nuttig initiatief dat
nu niet meer herhaald wordt."
De BTTB wenst wel zijn appreciatie uit te drukken voor de spoormannen
en -vrouwen die in dit koude weer de klok rond buiten aan de slag zijn
om het spoorverkeer weer vlot te trekken.