Deelgemeente Osdorp Amsterdam


Milieuparkeervergunning

6 januari 2009

Wethouder Herrema: `Dit is een extra stimulans om een schone en zuinige auto aan te schaffen. De gewone parkeervergunning blijft bestaan, maar het kan langer duren. De helft van de maandelijks uit te geven parkeervergunningen wordt gereserveerd voor milieuparkeervergunningen. Die zijn uitsluitend bestemd voor zuinige en schone auto's.'

De uitstootnorm voor een milieuvriendelijke personenauto is gesteld op 110 gram kooldioxide per kilometer (110 gr/km CO2). Er zijn op dit moment 15 autotypes die aan deze norm voldoen, waaronder hybride auto's. Bestelauto's dienen elektrisch te zijn om aan de norm te voldoen. Grote en zware auto's zoals de Hummer en SUV zullen er niet aan voldoen.

Ter inzage

Van 7 januari tot en met 18 februari 2009 ligt de regeling voor de milieuparkeervergunning ter inspraak voor. Amsterdammers kunnen dan reageren op de gestelde uitstootnorm en de gekozen verhouding tussen milieuparkeervergunningen en `gewone' parkeervergunningen. Na de inspraak neemt het college van B&W een besluit over de start van een pilot in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De pilot duurt een half jaar en wordt uitgevoerd om ervaring op te doen met het uitgeven en registreren van milieuparkeervergunningen. Mogelijk wordt daarna overgegaan tot invoering in de hele stad. De pilot vindt plaats in de stadsdelen Westerpark en De Baarsjes omdat deze stadsdelen zowel parkeergebieden mét als zónder wachtlijsten, en respectievelijk Dienst Stadstoezicht en PCH als uitvoerder hebben.

De milieuparkeervergunning is één van de maatregelen uit het plan Voorrang voor een Gezonde Stad dat gericht is op schoner en efficiënter personen- en bestelverkeer. Voorrang voor een Gezonde Stad is onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit.