Deelgemeente Osdorp Amsterdam
Milieuparkeervergunning
6 januari 2009
Wethouder Herrema: `Dit is een extra stimulans om een schone en
zuinige auto aan te schaffen. De gewone parkeervergunning blijft
bestaan, maar het kan langer duren. De helft van de maandelijks uit te
geven parkeervergunningen wordt gereserveerd voor
milieuparkeervergunningen. Die zijn uitsluitend bestemd voor zuinige
en schone auto's.'
De uitstootnorm voor een milieuvriendelijke personenauto is gesteld op
110 gram kooldioxide per kilometer (110 gr/km CO2). Er zijn op dit
moment 15 autotypes die aan deze norm voldoen, waaronder hybride
auto's. Bestelauto's dienen elektrisch te zijn om aan de norm te
voldoen. Grote en zware auto's zoals de Hummer en SUV zullen er niet
aan voldoen.
Ter inzage
Van 7 januari tot en met 18 februari 2009 ligt de regeling voor de
milieuparkeervergunning ter inspraak voor. Amsterdammers kunnen dan
reageren op de gestelde uitstootnorm en de gekozen verhouding tussen
milieuparkeervergunningen en `gewone' parkeervergunningen. Na de
inspraak neemt het college van B&W een besluit over de start van een
pilot in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De pilot duurt een
half jaar en wordt uitgevoerd om ervaring op te doen met het uitgeven
en registreren van milieuparkeervergunningen. Mogelijk wordt daarna
overgegaan tot invoering in de hele stad. De pilot vindt plaats in de
stadsdelen Westerpark en De Baarsjes omdat deze stadsdelen zowel
parkeergebieden mét als zónder wachtlijsten, en respectievelijk Dienst
Stadstoezicht en PCH als uitvoerder hebben.
De milieuparkeervergunning is één van de maatregelen uit het plan
Voorrang voor een Gezonde Stad dat gericht is op schoner en
efficiënter personen- en bestelverkeer. Voorrang voor een Gezonde Stad
is onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit.