KPMG
Banken zien beloningsbeleid als belangrijkste oorzaak van
kredietcrisis
07|01|09 - Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder 500
banken. Ook blijkt dat de aandacht voor risicomanagement veel te
versnipperd is binnen de organisaties.
Bancaire bestuurders zien het belonings- en bonussenbeleid als de
belangrijkste oorzaak van de kredietcrisis. Uit internationaal
onderzoek van KPMG onder 500 bestuurders bij banken blijkt dat ruim
50% het beloningsbeleid als de belangrijkste boosdoener beschouwt. De
helft van de bedrijven ziet een gebrek aan fatsoenlijk bestuur op het
gebied van risicomanagement als een belangrijke oorzaak van de crisis
en bijna 50% wijt de crisis aan het gebrek aan een risicocultuur
binnen de onderneming. Bijna 75% van de banken vindt dat de
kredietcrisis bewijst dat bankensector strengere regelgeving nodig
heeft. Toch vindt slechts 36% dat de regelgever zich meer moet
inspannen om de sector te compenseren.
"Met een crisis van een dergelijke aard is het duidelijk dat er nooit
één oorzaak in het spel is", constateert Rob Fijneman, partner bij
KPMG en verantwoordelijk voor de Governance dienstverlening van KPMG
Advisory. Fijneman: "Een aantal krachten is van grote invloed geweest.
Uitdagingen om bepaalde risico's te nemen bijvoorbeeld, maar ook de
tekortkomingen in de risicosystemen van de banken. Daarom zal
regelgeving alleen geen oplossing bieden. Banken zijn bezig om de
gaten in hun risicoprogramma's te dichten. Het zal echter nog een hele
tijd duren voordat de banken hun systemen op orde hebben. Er zal een
balans moeten komen tussen meer regels enerzijds en vertrouwen
anderzijds. Daarnaast zullen de banken een risicocultuur moeten
realiseren en daarbij soft controls moeten inbouwen. Bij iedere
commerciële beslissing die de bank neemt, hoort een risico afweging
plaats te vinden.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat risicomanagement bij de banken
veel te weinig structurele aandacht krijgt. Veel banken beschouwen
risicomanagement niet als een vitaal onderdeel van de strategie. Ruim
75% vindt dat risk management te veel gezien wordt als een
ondersteunende functie binnen de bank. Minder dan de helft van de
bestuurders geeft aan dat risk management gezien wordt als de
verantwoordelijkheid van iedere werknemer en nog eens 45% vindt dat
het bestuur te weinig verstand heeft van risk management. Uit het
onderzoek blijkt voorts dat ruim 60% van de banken vindt dat de
risicofunctie veel meer invloed moet hebben op de strategie van de
onderneming, ondanks het feit dat een meerderheid van de banken
risicomanagement beschouwt als een concurrentievoordeel.
"Veel banken hebben een programma voor risicomanagement geïnitieerd",
zegt Fijneman, "Uit het onderzoek blijkt echter overduidelijk dat het
vooral schort aan de uitvoering van de programma's. Willen de banken
het vertrouwen van het maatschappelijk verkeer terug krijgen, dan
zullen zij de cultuur binnen de onderneming drastisch moeten
veranderen. Risicomanagement zal een plek aan de bestuurstafel moeten
krijgen op het moment dat strategische beslissingen worden genomen en
zowel het hogere management als het bestuur zal zich meer in het
onderwerp moeten verdiepen.
Op dit moment is de aandacht voor risicomanagement veel te versnipperd
binnen de organisatie. Veel afdelingen binnen het bedrijf doen iets
aan risk management, echter ieder op hun eigen manier en met eigen
aandachtspunten. Een integrale visie en framework ontbreekt. Daarnaast
schort het aan de communicatie. Van belang is dan ook dat het
eigenaarschap op een hoog niveau wordt belegd. Dat kan de CFO zijn
maar bijvoorbeeld ook de COO. Van belang hierbij is een volledige
integratie van risk management in de organisatie, zodat banken veel
efficiënter en effectiever met hun risico's kunnen omgaan.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.