Hogeschool Windesheim
Persbericht, 7 januari 2009
Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle heeft zijn aantal
lectoren uitgebreid tot 18. Dr. M.H.L. Kleijnen is per 1 februari
benoemd tot lector Onderwijszorg en Samenwerking binnen de Keten.
Vanuit het kenniscentrum educatie zal zij de ontwikkeling van
Windesheim als kennisinstituut versterken met haar praktijk- en
onderzoekservaring op het gebied van de speciale onderwijszorg.
Lectoraat Onderwijszorg en Samenwerking binnen de Keten
Het lectoraat Onderwijszorg en Samenwerking binnen de Keten is een
nieuw lectoraat dat gericht is op de mogelijkheden en grenzen van
inclusief en passend onderwijs voor alle kinderen en
(jong)volwassenen. Meer specifiek wordt bekeken onder welke
voorwaarden leerlingen met belemmeringen in het leren of hun gedrag
zich goed kunnen ontwikkelen in het reguliere onderwijs. Binnen het
lectoraat zullen twee lectoren werkzaam zijn.
Twee lectoren
Ria Kleijnen zal als lector het accent leggen op succesvolle
samenwerking tussen scholen en andere organisaties, die zich bezig
houden met kinderen en (jong)volwassenen die speciale zorg nodig
hebben. Daarbij kan gedacht worden aan bureaus jeugdzorg, GGD, Centra
voor leerlingenzorg, maatschappelijk werk, politie, etc.. Al eerder
werd dr. S.L. Goei benoemd tot lector Onderwijszorg en Samenwerking
binnen de Keten. Haar accent ligt op het onderzoek naar de
mogelijkheden en grenzen van inclusief en passend onderwijs. Beide
lectoren zullen in nauwe samenwerking het lectoraat inhoud en vorm
geven en onderzoek doen in scholen en organisaties. Daarnaast zullen
zij het onderwijs in de bachelor- en masteropleidingen voor leraren
versterken met hun deskundigheid en onderzoek.
Ria Kleijnen
Ria Kleijnen is momenteel werkzaam als medewerker
onderwijsontwikkeling bij het Onderwijscentrum VU en in detachering
als wetenschappelijk medewerker bij het Expertisecentrum Nederlands
aan de Radboud Universiteit Nijmegen en associate lector bij de Fontys
Hogescholen (OSO). Zij zal haar functie van lector combineren met de
functie aan de VU.D Daarnaast is zij o.a. voorzitter van de Stichting
Dyslexie Nederland. Ria Kleijnen heeft een uitgebreide ervaring in
masteropleidingen op het gebied van de speciale onderwijszorg. Ze is
o.a. gespecialiseerd in dyslexie en integrale ketenzorg ten behoeve
van leerlingen met belemmeringen in het (speciaal) (basis)onderwijs en
voortgezet (speciaal) onderwijs.
Als lector zal zij per 1 februari haar werkzaamheden bij Windesheim
beginnen. In nauwe samenwerking met de School of Education, de School
of Human Movement and Sports, de School of Health Care en andere
relevante Schools zal zij beginnen met de opbouw van een kenniskring
en het leggen van verbindingen met de bachelor- en masteropleidingen
en het veld van scholen in de regio.
Versterking van de kennisinfrastructuur
Windesheim werkt intensief aan de kwaliteitsverhoging van de
kennisontwikkeling en kenniscirculatie. Daartoe zullen de diverse
lectoraten van Windesheim gaan samenwerken met de Schools in
zogenaamde kenniscentra. Door deze samenwerking verwacht Windesheim de
kwaliteit en de innovatie van haar opleidingen en dienstverlening aan
ondernemingen en instellingen in de omgeving een extra impuls te
geven. Voor het domein educatie zal daarbij worden samengewerkt met
universiteiten. Met het onderzoeksinstituut van de VU op het gebied
van onderwijs, AZIRE, zijn o.a. samenwerkingsafspraken gemaakt voor
het gezamenlijk opzetten en uitvoeren van onderzoek.