Persbericht
7 januari, 2009
Organisaties weerloos tegen fraude-aanvallen
~ Meer dan een kwart van de bedrijven onvoorbereid in strijd tegen toenemende misdaad ~
Ondanks dat de dreiging van fraude naar verwachting verder zal toenemen in de huidige economische situatie, zijn organisaties niet goed voorbereid op het bestrijden van fraude. Dit blijkt uit onderzoek van de Engelse firma Vanson Bourne dat is uitgevoerd in opdracht van SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. Ruim een kwart van de respondenten uit de zakelijke sector geeft aan niet opgewassen te zijn tegen de toenemende fraude.
Volgens het onderzoek is daarnaast 30 procent van de ondervraagde organisaties niet in staat het hoofd te bieden aan het huidige fraudeniveau. Dit vergroot tevens de twijfel over de vraag hoe zij de toenemende dreiging van fraude zullen overleven. Toch geeft slechts 3 procent van de respondenten aan dat het minimaliseren van de verliezen die zijn ontstaan door frauduleus gedrag, op dit moment intern prioriteit heeft.
"Het is zorgwekkend dat organisaties nog steeds niet goed voorbereid zijn op fraude en te weinig doen om dit effectief aan te pakken", zegt Jaap Vink, systems engineer manager bij SPSS. "Het maakt niet uit in welke branche een organisatie zich bevindt, er zijn altijd nieuwe dreigingen in zicht. Een recessie is een broeinest voor fraude, vooral omdat mensen tot financiële uitersten worden gedreven."
SPSS geeft vijf tips voor organisaties om zich beter te beschermen tegen fraude:
* Integreer strategieën voor fraudepreventie in front office-systemen; bijvoorbeeld door middel van online controles voor e-retailers en verzekeraars
* Anticipeer door softwaretechnologie te gebruiken die nieuwe vormen van fraude ontdekt. Zo verdubbelde een vooraanstaand verzekeraar het aantal opgespoorde frauduleuze claims na de implementatie van een zelflerend model voor fraudevoorspellingen
* Analyseer, modelleer en verzamel zoveel mogelijk gegevens, inclusief informatie over klantgedrag en -attitudes. Dit helpt om een compleet klantbeeld te vormen en te bepalen of iemand wellicht frauduleuze handelingen gaat verrichten
* Implementeer geavanceerde technologie om klantgedrag te analyseren en te voorspellen. Uitgaande van intuïtie worden vaak details over het hoofd gezien die met behulp van voorspellende software eenvoudig en automatisch gesignaleerd worden
* Let op bepaalde patronen; fraude wordt vaak gepleegd door dezelfde personen op dezelfde plaats en op dezelfde manier.
(363 woorden)