Gemeente Oirschot

Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 6 januari 2009

I. Beleidsnota's Subsidiebeleid en Accommodatie- en Tarievenbeleid

Mening van:

Dorpsvisie

Gaat akkoord met het gevormde subsidiebeleid en het accommodatie- en tarievenbeleid en de inbreng daarbij van de Klankbordgroep.

Er zijn nog wel enkele vragen die nog niet (geheel) beantwoord zijn en vragen om nadere bestudering.

Subsidiebeleid:


1. De partij vraagt aandacht te besteden aan stichtingen die naast verenigingen bestaan. Die stichtingen zijn in het verleden o.a. opgericht voor bijzondere projecten om financiële risico's bij verenigingen te vermijden. Ze hebben financiële relaties met de desbetreffende verenigingen, maar de gemeente kent ze officieel niet omdat die niet gesubsidieerd worden.


2. Bijlage 6 (berekeningen van de subsidies) is niet actueel. De leden tot 23 jaar en 65 jaar en ouder ontbreken in het overzicht en de cijfers van de accommodatiekosten vragen om bijstelling. Daarin zitten nu nog accommodatiekosten (zoals die van kantines en binnenmaneges) die niet passen in het nieuwe beleid. Alleen de door de raad bepaalde basisvoorzieningen komen voor subsidie in aanmerking.


3. De subsidieverordening moet nog toegevoegd worden.


4. Om voor subsidie in aanmerking te komen voor mensen met een beperking staat in de nota dat minimaal 10 leden actief moeten deelnemen aan activiteiten van een vereniging.

Bij G-voetbal wordt gewerkt met teams van 8 personen en bij G-hockey met teams van 6 personen. Gelet daarop vraagt de partij om het aantal van 10 te verlagen naar bijv. 6.

Verder vindt de partij dat de gemeente ook de G-leden die niet in de gemeente Oirschot wonen maar lid zijn van een vereniging in deze gemeente, voor subsidie in aanmerking moeten laten komen. Dit om zodoende geen drempels op te werpen bij het vormen van G-teams.

Accommodatie- en Tarievenbeleid

Geen vragen of kanttekeningen.

CDA

Geen inbreng vanwege afwezigheid.

PvdA

Gaat akkoord met de beleidsnota's. De inbreng van de klankbordgroep is op prijs gesteld. De vertaling van de kadernota's in beleid is duidelijk en overzichtelijk. De partij vindt wel dat bij uitvoering van het subsidiebeleid de nadruk moet liggen op doelmatigheid m.a.w. of de verenigingen met de ontvangen subsidies beantwoorden aan de gemeentelijke doelen.

Ook deze partij wijst op de nog aan te brengen aanpassingen van bijlage 6 van het subsidiebeleid. Het ziet er naar uit dat het nieuwe subsidiebeleid niet budgettair neutraal kan verlopen. De partij vraagt de gemeenteraad tijdig (ruim voor de behandeling op 3 maart a.s.) te informeren als de "overschrijding" aanzienlijk hoger wordt dan nu is ingeschat.

DGM

Gaat akkoord met de beleidsnota's.

Met betrekking tot de subsidiëring van mensen met een beperking vraagt deze partij bij andere gemeenten na te gaan of zij bereid zijn te subsidiëren in de kosten van de leden uit die gemeenten in nabuurgemeenten. De partij is benieuwd naar de reacties van de gesubsidieerde verenigingen op de concepten.

VVD

Gaat akkoord met de beleidsnota's, maar is benieuwd naar de reacties van de gesubsidieerde verenigingen op de concepten.

Ook deze partij vraagt om aandacht voor aanpassing bijlage 6 van het subsidiebeleid.

Heijden/Maas

Gaat akkoord met de beleidsnota's. De vertaling van de kadernota's naar beleid is geslaagd. De inbreng van de klankbordgroep is als zeer zinvol ervaren. De partij is benieuwd naar de reacties van de gesubsidieerde verenigingen op de concepten.

Conclusie voorzitter:

De partijen kunnen zich vinden in de opgestelde beleidsnota's. De door de raad vastgestelde kadernota's Subsidiebeleid en Accommodatie- en Tarievenbeleid zijn naar tevredenheid vertaald naar beleid. De inbreng van de klankbordgroep is als zinvol ervaren. De partijen zijn benieuwd naar de reacties van de verenigingen op de concept-beleidsstukken.

Afspraken/Verdere procedure:

Afspraken:

Naar aanleiding van de nog niet (geheel) beantwoorde vragen zijn de volgende afspraken gemaakt:


1. De vraag hoe om te gaan met stichtingen die direct naast verenigingen functioneren wordt ter

bespreking voorgelegd aan de klankbordgroep (op 13 januari).


2. De subsidieverordening wordt gevoegd bij de definitieve stukken. Hij wordt op 13 januari a.s. besproken door de klankbordgroep en wordt ook betrokken bij de inspraak.

Dit laatste omdat de verordening anders niet op 3 maart a.s. kan worden vastgesteld. Er moet voor die verordening dan een aparte inspraakprocedure worden gevolgd.


3. Bijlage 6 wordt aangepast en als sprake is van een aanzienlijke stijging van het subsidiebudget informeren b. en w. de raad daar ruim voor de raadsvergadering van 3 maart over.


4. Wethouder Daenen wil wat de subsidiëring van mensen met een beperking betreft het minimaal aantal van 10 verlagen naar 6. Hij wil daar nog wel graag de mening van de klankbordgroep over horen. De wethouder wil proberen in de regio te komen tot een gezamenlijke aanpak van subsidiëring van G-leden van verenigingen, maar de partijen vinden dat de gemeente Oirschot hier best het voortouw mag nemen. Het gaat ook niet over grote aantallen uit nabuurgemeenten die in Oirschot aan G-voetbal doen. Op dit punt is overeenstemming. Er moet uiteraard wel een overwicht zijn van G-leden woonachtig in deze gemeente.

Inbreng van toehoorders:

Vertegenwoordigers van 6 verenigingen hebben aandacht gevraagd voor een aantal zaken die hen is opgevallen in het nieuwe subsidiebeleid. De Atletiekvereniging heeft ook al een brief geschreven waarvan de aanwezige (burger)raadsleden tijdens de vergadering een exemplaar krijgen. Omdat volgende week de inspraakprocedure start en de verenigingen de stukken toegezonden krijgen, gaan de (burger)raadsleden niet op alle vragen en opmerkingen in.

De volgende vragen/opmerkingen worden voor advies voorgelegd aan de klankbordgroep:


- waarom is in de nota Accommodatie- en Tarievenbeleid "zwemmen " niet meegenomen als basissport ?


- het toepassen van een lager subsidiebedrag voor leden van 65 jaar en ouder bij de KBO's en de vrouwenorganisaties dan bij andere verenigingen (resp. EUR 5,-- tegen EUR 15,--) lijkt afbreuk te doen aan het functioneren van die organisaties.


- Er is niet geregeld wat er gebeurt als een vereniging meer heeft dan de toegestane egalisatiereserve (van 15 %) (pag. 14). Moet het overschot dan naar de gemeente ?

Verdere procedure:


- 13 januari: Vergadering Klankbordgroep.


- Van 13 januari tot 11 februari 2009: algemene inspraakprocedure.


- 17 februari 2009: definitieve concept-nota's met reacties vanuit de inspraak naar b. en w.


- 18 februari 2009: verzending definitieve nota's naar gemeenteraadsleden.


- 3 maart 2009: besluitvorming gemeenteraad.


- 1 januari 2010: in werking treden nieuw beleid.

I. Integraal dorpsontwikkelingsprogramma Oostelbeers

Mening van:

Dorpsvisie

Akkoord met leefbaarheidsplan voor Oostelbeers. Wel aandacht voor voortgang en vertegenwoordiging van bevolking in vervolg-traject (stuurgroep).

CDA

Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie met bevolking is van groot belang. Maximaal één aanspreekpunt per kern. Aandacht voor voortgang. Plan is wel erg uitgebreid.

PvdA

Akkoord met leefbaarheidsplan. Aandacht voor communicatie en voortgang. Benut subsidiemogelijkheden. Plan is wel erg uitgebreid.

DGM

Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie is belangrijk aandachtspunt. Maximaal één aanspreekpunt. Prioriteiten zijn helder, vooral woningbouw (voor starters). Bijzondere aandacht voor 't Dorpsplein. Aandacht voor voortgang. Waakzaam zijn om realistisch te plannen. Plan is wel erg uitgebreid.

VVD

Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie is erg belangrijk. Blijf de bevolking betrekken bij het vervolg-traject. Zorg voor een vast aanspreekpunt.

Heijden/Maas

Akkoord met leefbaarheidsplan. Resultaat van wat bevolking wil. Plan is wel erg uitgebreid.

Conclusie voorzitter:

Alle partijen zijn akkoord met het plan. Het rapport is erg uitgebreid. Communicatie is belangrijk aandachtspunt. Daarbij is van belang dat er één aanspreekpunt is. Bovendien moet de bevolking actief worden betrokken bij het vervolg-traject. Daarnaast is het van belang om een goede structuur op te zetten om de voortgang te bewaken. Hierbij is het van belang om snel resultaten te boeken.

Afspraken/Verdere procedure:

College verwerkt de opmerkingen en komt hiermee terug tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 3 maart 2009.

II. Integraal dorpsontwikkelingsprogramma Spoordonk

Mening van:

Dorpsvisie

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor voortgang totstandkoming multifunctionele accommodatie (mfa).

CDA

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor de multifunctionele accommodatie (mfa).

PvdA

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor jongereninitiatief om starterswoningen te bouwen in eigen beheer, maar wel binnen de gestelde grenzen.

DGM

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor multifunctionele accommodatie (mfa). Benut daarbij de beschikbare subsidies. Aandacht voor communicatie, ook tussen dorpscafé en buurtbeheer. Startersinitiatief is goed, maar woningzoekendenlijst is het uitgangspunt.

VVD

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers.

Heijden/Maas

Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor jongereninitiatief om starterswoningen te bouwen in eigen beheer.

Conclusie voorzitter:

Alle partijen zijn akkoord met het plan. Opmerkingen zijn in zijn algemeenheid hetzelfde als voor Oostelbeers. Bijzondere aandacht voor de multifunctionele accommodatie en het startersinitiatief.

Afspraken/Verdere procedure:

College verwerkt de opmerkingen en komt hiermee terug tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 3 maart 2009.

III. Bestemmingsplan Haagakkers

Mening van:

Dorpsvisie

Het plan snel laten goedkeuren zodat we op 1 januari 2010 sleutels kunnen omdraaien.

CDA

Niet aanwezig.

PvdA

Snel aan de slag, maar niet voordat alles op orde is, met name qua milieuvergunning(en).

DGM

Verheugd over toezegging van de grondeigenaren voor aanleg noodweg. Zo snel mogelijk aan de slag met het plan.

VVD

Zo snel mogelijk de schop in de grond en eventuele problemen zoveel mogelijk aan de projectontwikkelaar laten.

Heijden/Maas

Zo snel mogelijk aan de slag.

Conclusie voorzitter:

Zo snel mogelijk aan de slag met het plan.

Afspraken/Verdere procedure:

Ontwerpbestemmingsplan Haagakkers II ter visie leggen, vrijstelling verlenen voor de realisatie van fase 1, aankopen grond voor 2e ontsluitingsweg.