Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 6 januari 2009
I. Beleidsnota's Subsidiebeleid en Accommodatie- en
Tarievenbeleid
Mening van:
Dorpsvisie
Gaat akkoord met het gevormde subsidiebeleid en het accommodatie- en
tarievenbeleid en de inbreng daarbij van de Klankbordgroep.
Er zijn nog wel enkele vragen die nog niet (geheel) beantwoord zijn en
vragen om nadere bestudering.
Subsidiebeleid:
1. De partij vraagt aandacht te besteden aan stichtingen die naast
verenigingen bestaan. Die stichtingen zijn in het verleden o.a.
opgericht voor bijzondere projecten om financiële risico's bij
verenigingen te vermijden. Ze hebben financiële relaties met de
desbetreffende verenigingen, maar de gemeente kent ze officieel niet
omdat die niet gesubsidieerd worden.
2. Bijlage 6 (berekeningen van de subsidies) is niet actueel. De leden
tot 23 jaar en 65 jaar en ouder ontbreken in het overzicht en de
cijfers van de accommodatiekosten vragen om bijstelling. Daarin zitten
nu nog accommodatiekosten (zoals die van kantines en binnenmaneges)
die niet passen in het nieuwe beleid. Alleen de door de raad bepaalde
basisvoorzieningen komen voor subsidie in aanmerking.
3. De subsidieverordening moet nog toegevoegd worden.
4. Om voor subsidie in aanmerking te komen voor mensen met een
beperking staat in de nota dat minimaal 10 leden actief moeten
deelnemen aan activiteiten van een vereniging.
Bij G-voetbal wordt gewerkt met teams van 8 personen en bij G-hockey
met teams van 6 personen. Gelet daarop vraagt de partij om het aantal
van 10 te verlagen naar bijv. 6.
Verder vindt de partij dat de gemeente ook de G-leden die niet in de
gemeente Oirschot wonen maar lid zijn van een vereniging in deze
gemeente, voor subsidie in aanmerking moeten laten komen. Dit om
zodoende geen drempels op te werpen bij het vormen van G-teams.
Accommodatie- en Tarievenbeleid
Geen vragen of kanttekeningen.
CDA
Geen inbreng vanwege afwezigheid.
PvdA
Gaat akkoord met de beleidsnota's. De inbreng van de klankbordgroep is
op prijs gesteld. De vertaling van de kadernota's in beleid is
duidelijk en overzichtelijk. De partij vindt wel dat bij uitvoering
van het subsidiebeleid de nadruk moet liggen op doelmatigheid m.a.w.
of de verenigingen met de ontvangen subsidies beantwoorden aan de
gemeentelijke doelen.
Ook deze partij wijst op de nog aan te brengen aanpassingen van
bijlage 6 van het subsidiebeleid. Het ziet er naar uit dat het nieuwe
subsidiebeleid niet budgettair neutraal kan verlopen. De partij vraagt
de gemeenteraad tijdig (ruim voor de behandeling op 3 maart a.s.) te
informeren als de "overschrijding" aanzienlijk hoger wordt dan nu is
ingeschat.
DGM
Gaat akkoord met de beleidsnota's.
Met betrekking tot de subsidiëring van mensen met een beperking vraagt
deze partij bij andere gemeenten na te gaan of zij bereid zijn te
subsidiëren in de kosten van de leden uit die gemeenten in
nabuurgemeenten. De partij is benieuwd naar de reacties van de
gesubsidieerde verenigingen op de concepten.
VVD
Gaat akkoord met de beleidsnota's, maar is benieuwd naar de reacties
van de gesubsidieerde verenigingen op de concepten.
Ook deze partij vraagt om aandacht voor aanpassing bijlage 6 van het
subsidiebeleid.
Heijden/Maas
Gaat akkoord met de beleidsnota's. De vertaling van de kadernota's
naar beleid is geslaagd. De inbreng van de klankbordgroep is als zeer
zinvol ervaren. De partij is benieuwd naar de reacties van de
gesubsidieerde verenigingen op de concepten.
Conclusie voorzitter:
De partijen kunnen zich vinden in de opgestelde beleidsnota's. De door
de raad vastgestelde kadernota's Subsidiebeleid en Accommodatie- en
Tarievenbeleid zijn naar tevredenheid vertaald naar beleid. De inbreng
van de klankbordgroep is als zinvol ervaren. De partijen zijn benieuwd
naar de reacties van de verenigingen op de concept-beleidsstukken.
Afspraken/Verdere procedure:
Afspraken:
Naar aanleiding van de nog niet (geheel) beantwoorde vragen zijn de
volgende afspraken gemaakt:
1. De vraag hoe om te gaan met stichtingen die direct naast
verenigingen functioneren wordt ter
bespreking voorgelegd aan de klankbordgroep (op 13 januari).
2. De subsidieverordening wordt gevoegd bij de definitieve stukken.
Hij wordt op 13 januari a.s. besproken door de klankbordgroep en wordt
ook betrokken bij de inspraak.
Dit laatste omdat de verordening anders niet op 3 maart a.s. kan
worden vastgesteld. Er moet voor die verordening dan een aparte
inspraakprocedure worden gevolgd.
3. Bijlage 6 wordt aangepast en als sprake is van een aanzienlijke
stijging van het subsidiebudget informeren b. en w. de raad daar ruim
voor de raadsvergadering van 3 maart over.
4. Wethouder Daenen wil wat de subsidiëring van mensen met een
beperking betreft het minimaal aantal van 10 verlagen naar 6. Hij wil
daar nog wel graag de mening van de klankbordgroep over horen. De
wethouder wil proberen in de regio te komen tot een gezamenlijke
aanpak van subsidiëring van G-leden van verenigingen, maar de partijen
vinden dat de gemeente Oirschot hier best het voortouw mag nemen. Het
gaat ook niet over grote aantallen uit nabuurgemeenten die in Oirschot
aan G-voetbal doen. Op dit punt is overeenstemming. Er moet uiteraard
wel een overwicht zijn van G-leden woonachtig in deze gemeente.
Inbreng van toehoorders:
Vertegenwoordigers van 6 verenigingen hebben aandacht gevraagd voor
een aantal zaken die hen is opgevallen in het nieuwe subsidiebeleid.
De Atletiekvereniging heeft ook al een brief geschreven waarvan de
aanwezige (burger)raadsleden tijdens de vergadering een exemplaar
krijgen. Omdat volgende week de inspraakprocedure start en de
verenigingen de stukken toegezonden krijgen, gaan de
(burger)raadsleden niet op alle vragen en opmerkingen in.
De volgende vragen/opmerkingen worden voor advies voorgelegd aan de
klankbordgroep:
- waarom is in de nota Accommodatie- en Tarievenbeleid
"zwemmen " niet meegenomen als basissport ?
- het toepassen van een lager subsidiebedrag voor leden van 65
jaar en ouder bij de KBO's en de vrouwenorganisaties dan bij andere
verenigingen (resp. EUR 5,-- tegen EUR 15,--) lijkt afbreuk te doen
aan het functioneren van die organisaties.
- Er is niet geregeld wat er gebeurt als een vereniging meer
heeft dan de toegestane egalisatiereserve (van 15 %) (pag. 14). Moet
het overschot dan naar de gemeente ?
Verdere procedure:
- 13 januari: Vergadering Klankbordgroep.
- Van 13 januari tot 11 februari 2009: algemene
inspraakprocedure.
- 17 februari 2009: definitieve concept-nota's met reacties
vanuit de inspraak naar b. en w.
- 18 februari 2009: verzending definitieve nota's naar
gemeenteraadsleden.
- 3 maart 2009: besluitvorming gemeenteraad.
- 1 januari 2010: in werking treden nieuw beleid.
I. Integraal dorpsontwikkelingsprogramma Oostelbeers
Mening van:
Dorpsvisie
Akkoord met leefbaarheidsplan voor Oostelbeers. Wel aandacht voor
voortgang en vertegenwoordiging van bevolking in vervolg-traject
(stuurgroep).
CDA
Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie met bevolking is van groot
belang. Maximaal één aanspreekpunt per kern. Aandacht voor voortgang.
Plan is wel erg uitgebreid.
PvdA
Akkoord met leefbaarheidsplan. Aandacht voor communicatie en
voortgang. Benut subsidiemogelijkheden. Plan is wel erg uitgebreid.
DGM
Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie is belangrijk
aandachtspunt. Maximaal één aanspreekpunt. Prioriteiten zijn helder,
vooral woningbouw (voor starters). Bijzondere aandacht voor 't
Dorpsplein. Aandacht voor voortgang. Waakzaam zijn om realistisch te
plannen. Plan is wel erg uitgebreid.
VVD
Akkoord met leefbaarheidsplan. Communicatie is erg belangrijk. Blijf
de bevolking betrekken bij het vervolg-traject. Zorg voor een vast
aanspreekpunt.
Heijden/Maas
Akkoord met leefbaarheidsplan. Resultaat van wat bevolking wil. Plan
is wel erg uitgebreid.
Conclusie voorzitter:
Alle partijen zijn akkoord met het plan. Het rapport is erg
uitgebreid. Communicatie is belangrijk aandachtspunt. Daarbij is van
belang dat er één aanspreekpunt is. Bovendien moet de bevolking actief
worden betrokken bij het vervolg-traject. Daarnaast is het van belang
om een goede structuur op te zetten om de voortgang te bewaken.
Hierbij is het van belang om snel resultaten te boeken.
Afspraken/Verdere procedure:
College verwerkt de opmerkingen en komt hiermee terug tijdens de
besluitvormende raadsvergadering van 3 maart 2009.
II. Integraal dorpsontwikkelingsprogramma Spoordonk
Mening van:
Dorpsvisie
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor voortgang totstandkoming
multifunctionele accommodatie (mfa).
CDA
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor de multifunctionele
accommodatie (mfa).
PvdA
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor jongereninitiatief om
starterswoningen te bouwen in eigen beheer, maar wel binnen de
gestelde grenzen.
DGM
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor multifunctionele accommodatie
(mfa). Benut daarbij de beschikbare subsidies. Aandacht voor
communicatie, ook tussen dorpscafé en buurtbeheer. Startersinitiatief
is goed, maar woningzoekendenlijst is het uitgangspunt.
VVD
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers.
Heijden/Maas
Akkoord met plan. In zijn algemeenheid zelfde opmerkingen als bij plan
voor Oostelbeers. Speciale aandacht voor jongereninitiatief om
starterswoningen te bouwen in eigen beheer.
Conclusie voorzitter:
Alle partijen zijn akkoord met het plan. Opmerkingen zijn in zijn
algemeenheid hetzelfde als voor Oostelbeers. Bijzondere aandacht voor
de multifunctionele accommodatie en het startersinitiatief.
Afspraken/Verdere procedure:
College verwerkt de opmerkingen en komt hiermee terug tijdens de
besluitvormende raadsvergadering van 3 maart 2009.
III. Bestemmingsplan Haagakkers
Mening van:
Dorpsvisie
Het plan snel laten goedkeuren zodat we op 1 januari 2010 sleutels
kunnen omdraaien.
CDA
Niet aanwezig.
PvdA
Snel aan de slag, maar niet voordat alles op orde is, met name qua
milieuvergunning(en).
DGM
Verheugd over toezegging van de grondeigenaren voor aanleg noodweg. Zo
snel mogelijk aan de slag met het plan.
VVD
Zo snel mogelijk de schop in de grond en eventuele problemen zoveel
mogelijk aan de projectontwikkelaar laten.
Heijden/Maas
Zo snel mogelijk aan de slag.
Conclusie voorzitter:
Zo snel mogelijk aan de slag met het plan.
Afspraken/Verdere procedure:
Ontwerpbestemmingsplan Haagakkers II ter visie leggen, vrijstelling
verlenen voor de realisatie van fase 1, aankopen grond voor 2e
ontsluitingsweg.
Gemeente Oirschot