PERSBERICHT |aan |van | |
| |De redactie |Kamer van Koophandel | | | |Limburg | | |kenmerk |datum | | |HvdP |6 januari 2009 | | |Onderwerp | | |BEL |Limburgse ondernemers gaan pessimistisch 2009 in
Venlo - Limburgse ondernemers hebben weinig vertrouwen in de economie. Twee op de vijf Limburgse bedrijven verwacht dat de algehele bedrijvigheid in de komende drie maanden zal afnemen. Dit zijn er in de geschiedenis van de BEL nog nooit zo veel geweest. Vooral de omzet- en investeringsverwachtingen zijn erg laag. Dit blijkt uit de vierde editie van de Barometer Economie Limburg (BEL) 2008.
Conjunctuur: ondernemers- en consumentenvertrouwen gedaald De BEL-index van Ondernemersvertrouwen is in het vierde kwartaal van 2008 fors gedaald ten opzichte van het derde kwartaal; van +6 naar -80. Over het hele jaar is de index van ondernemersvertrouwen met maar liefst 190 punten gedaald. Ook het consumentenvertrouwen heeft de dalende tendens voortgezet: van 56 in het derde kwartaal naar 46 in het vierde kwartaal van 2008.
Twee op de vijf bedrijven verwacht dat de algehele bedrijvigheid in de komende drie maanden zal afnemen. Dit zijn er in de geschiedenis van de BEL nog nooit zo veel geweest. Vooral in de detailhandel en de industrie is men somber gestemd. Dit pessimisme doet zich bij grote bedrijven meer voor dan bij kleinere bedrijven. Verder zijn de verwachtingen in het noorden van de provincie slechter dan in het zuiden.
Thema: materiële en immateriële infrastructuur
In deze aflevering van de BEL is aparte aandacht besteed aan de 'materiële en immateriële voorzieningen' in Limburg. Een algemene verzamelterm voor voorzieningen die het woon, werk en leefklimaat bepalen. Het gaat dan om de vraag hoe belangrijk een aantal voorzieningen voor bedrijven en bewoners zijn en hoe zij deze voorzieningen beoordelen. Onderzocht is de mening over:
. bereikbaarheid;
. rol van de overheid;
. innovatie en werkgelegenheid en
. voorzieningen op het gebied van onderwijs, cultuur en gezondheidszorg. De uitkomsten zijn voor het eerst samengevat in de BEL-index van de (im)materiële infrastructuur. Voor het ondernemersdeel kwam deze index uit op +20, voor het consumentendeel op +18. Vanaf 2009 wordt in de BEL elk vierde kwartaal een vaste thema-index berekend. De overige thema's zijn in het eerste kwartaal arbeidsmarkt, in het tweede kwartaal innovatie en in het derde kwartaal export/marktbewerking.
Limburgse bedrijven
Voor bedrijven is vooral elektronische bereikbaarheid en bereikbaarheid per auto belangrijk. De meeste bedrijven vinden beide goed. Het beleid van en de contacten met de gemeente worden vaak slecht beoordeeld. Zo beoordeelt bijna 30% van de ondernemers de gemeente slecht voor wat betreft het stimuleren van een goed ondernemersklimaat. Ondernemers vinden vooral innovatie, goede toeleveranciers en werknemers op HBO- en MBO-niveau in de omgeving van belang. De innovatie in de directe omgeving wordt slecht beoordeeld, net als de aanwezigheid van kwalitatief goede werknemers op VMBO- en MBO-niveau. Veiligheid en milieukwaliteit in de directe bedrijfsomgeving zijn belangrijk. De milieukwaliteit wordt slecht beoordeeld. Ook over het aantal culturele voorzieningen, winkels en huurwoningen in de omgeving zijn bedrijven ontevreden.
Limburgse consumenten
Voor consumenten is de bereikbaarheid per openbaar vervoer belangrijk. Ook aan een goede aansluiting op internationale vlieg, trein- en busverbindingen wordt veel waarde gehecht. Deze internationale verbindingen worden overigens relatief slecht beoordeeld. Consumenten ervaren verder een gebrek aan werkgelegenheid in de naaste omgeving. Tevens worden goede academische- en HBO-opleidingen gemist. Net als bij de bedrijven worden ook door consumenten de winkelvoorzieningen en het cultuuraanbod in de omgeving relatief slecht beoordeeld.
De BEL is een initiatief van de Kamer van Koophandel Limburg en L1 Radio & Televisie.
************************************ EINDE PERSBERICHT ****************************************