De achterkant van Katja Schuurman
De Gouden Gids fotografeerde de achterkant van een look-a-like
van Katja Schuurman en suggereerde daarmee de echte Katja van
achteren weer te geven. Het portretrecht kan zulk oneigenlijk
gebruik tegengaan. Een interview met prof.mr. Dirk Visser ter
gelegenheid van dertig jaar portretrecht in Nederland.
Mijlpaal
19 Januari 1979: De rechter doet uitspraak in de rechtzaak `'t
Schaep met de Vijf Pooten' en schrijft daarmee
`rechtsgeschiedenis': het commercieel portretrecht wordt voor
het eerst op het hoogste niveau in de Nederlandse rechtspraak
erkend. Visser, specialist op het gebied van portretrecht,
noemt het een `een mijlpaal in de geschiedenis van het
Nederlands recht' en de Universiteit Leiden viert de dertigste
verjaardag hiervan met een PAO-cursus '30 Jaar commercieel
portretrecht'.
Verzilverbare populariteit
Visser omschrijft dit commerciële portretrecht als `het recht
van mensen met een zogenaamde verzilverbare populariteit -
meestal bekende Nederlanders - om een vergoeding te vragen voor
het gebruik van hun portret, meestal voor commerciële
doeleinden.' Mensen die een bepaalde populariteit hebben,
kunnen dus een vergoeding vragen als iemand anders hun portret
wil gebruiken.
Redelijk belang
Maar hoe zit het nu precies met die regelgeving? De basis van
het portretrecht in Nederland is gelegd in een onderdeel van de
Auteurswet, die stelt dat een portret niet openbaar gemaakt mag
worden, voor zover de geportretteerde een redelijk belang heeft
dat zich tegen de openbaarmaking verzet. Aanvankelijk werd
alleen het privacybelang aangemerkt als `redelijk belang'. Met
de uitspraak in de rechtzaak 't Schaep met de Vijf Pooten, werd
daar het commercieel belang bijgevoegd. Geld verdienen over de
rug van een Bekende Nederlander, zonder diens toestemming, zit
er dus niet meer in.
Afbeelding: De bar van het Amsterdamse buurtcafé `'t Schaep met
de Vijf Pooten' uit de gelijknamige televisieserie van de KRO
uit 1969.
Reclamedoeleinden
De werking van het portretrecht in de praktijk is vaak
ingewikkeld. Visser: `Er worden wekelijks zaken gevoerd over
portretrecht en er is vrijwel altijd discussie over: wie heeft
verzilverbare populariteit? Tegenwoordig kan eigenlijk iedereen
zich tegen gebruik van zijn portret voor reclamedoeleinden
verzetten. De vraag is of dat dan op basis van privacyredenen
of commerciële redenen is. En', vult Visser aan, `hoe ver gaat
dat portretrecht? Foto's bij de normale berichtgeving in
kranten kun je niet op basis van het portretrecht verbieden,
maar foto's voor commercieel gebruik in reclames wel. En wat
wordt bedoeld met reclame? Is gebruik in de consumentengids
reclame?'
Lookalike
Zelfs wat er precies onder een portret verstaan moet worden, is
lastig te definiëren. In de aanvulling uit 2007 op het boekje
Portretrecht voor iedereen uit 2003 beschrijft Visser, samen
met mede-auteur Gerard Schuijt, een aantal rechtzaken die dit
illustreren. Eén daarvan is een rechtzaak die Katja Schuurman
en de Gouden Gids tegen de Gele Gids - een concurrent van de
Gouden - hebben aangespannen tegen Yellow Bear Company, de
uitgever van de Gele Gids. Deze firma had in een reclame een
lookalike van Katja Schuurman van de achterkant laten
fotograferen. De gefotografeerde persoon was echter niet Katja
Schuurman. Hoe kan het dan een portret van haar zijn?
Afbeelding: De Gouden Gids had toestemming van Katja Schuurman
voor het gebruik van haar portret op de omslag. De Gele Gids
heeft de afbeelding nagebootst en maakt daarmee zonder
toestemming gebruik van de populariteit van Katja Schuurman.
Grensgevallen
In het artikel wordt het als volgt uitgelegd: `Ook zonder
overeenstemmende gelaatstrekken, maar mét andere
identificerende factoren kan van een portret gesproken worden.
De afbeelding van de lookalike vertoont alle karakteristieke
kenmerken van de portretten van Katja: hetzelfde kapsel,
dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet, postuur en houding en
gelijksoortige hoge hakken. De rechter acht het zeer
aannemelijk, dat het publiek in de veronderstelling verkeert
met Katja Schuurman van doen te hebben en dat dat ook de
bedoeling is van de adverteerder.' Portretrecht voor iedereen
en de aanvulling daarop staat vol met zaken over grensgevallen
als deze. En dat lijstje zal alleen nog maar langer worden. In
de PAO cursus wordt hier dan ook over gediscussieerd: `Er zijn
advocaten en bedrijfsjuristen in Nederland die zich dagelijks
met dit onderwerp bezighouden. Voor hen is die discussie van
belang.'
Het buitenland
Een opmerkelijk kenmerk van het commerciële portretrecht is dat
het als een van de weinige onderdelen van het zogenaamde
intellectuele eigendom niet internationaal geharmoniseerd is.
Visser noemt dit zelfs `een van de grootste uitdagingen' van
het vakgebied en maakt de vergelijking met het auteursrecht,
het merkenrecht en het octrooirecht: `Daarbij is alles zo'n
beetje op Europees niveau geharmoniseerd, en ook op
wereldniveau zijn er allerlei verdragen. Maar op het gebied van
het portretrecht is er helemaal niks.' Dit geeft natuurlijk de
nodige problemen: `Dit heeft wereldwijde consequenties. Als jij
in een reclamecampagne in verschillende landen een portret wilt
gebruiken van een bekende voetballer of dode wereldster, moet
je dus in al die landen gaan kijken hoe het recht daar geregeld
is.' Dit is de reden dat in het programma van de PAO ook
gesproken wordt over de internationale aspecten. Visser: `We
vragen nadrukkelijk aandacht voor het portretrecht in Engeland,
Duitsland, België, Frankrijk en Amerika. Het is ook in
wetenschappelijk opzicht leerzaam om te zien hoe ze in andere
landen met het probleem omgaan. Zoiets ontwikkelt zich in de
verschillende landen op een verschillende manier.
De PAO-cursus
Van de PAO-cursus `30 Jaar commercieel portretrecht' verschijnt
een bundel over het onderwerp waarin verschillende
wetenschappers en praktijkjuristen bijdragen. Visser is
enthousiast over de bijeenkomst: `Iedereen die verstand heeft
van portretrecht komt hier naartoe. Het belooft een heel
interessante bijeenkomst te worden.'
Aanmelden
U kunt zich aanmelden via Cursus 30 jaar Commercieel
Portretrecht
19 januari, museum Naturalis in Leiden
Universiteit Leiden