Dinsdag 6 januari 2009
* BESTUURLIJKE RAPPORTAGE NAAR AANLEIDING VAN FRAUDE
THUISZORGINSTELLING VERSTUURD
De Regionale Recherchedienst (RRD) van de politie
Rotterdam-Rijnmond en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst
(SIOD) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
hebben naar aanleiding van een onderzoek in Rotterdam naar
mogelijke fraude bij een thuiszorginstelling een bestuurlijke
rapportage opgesteld. De rapportage is vorige maand naar de
betrokken autoriteiten gestuurd.
Politie en SIOD deden in maart 2008 invallen bij een aantal
locaties van de betrokken thuiszorginstelling en hielden vier
bestuurders van de instelling aan. De instelling trad op als
gemachtigde van zorgbehoevenden en de bestuurders worden ervan
verdacht geld dat bedoeld was voor zorg in eigen zak te hebben
gestoken. Deze instelling regelde voor de cliënt alles: van de
aanvraag van een persoonsgeboden budget (PGB) of Zorg in Natura
(ZIN) tot de zorg zelf.
Gaande het onderzoek stuitten politie en SIOD op een aantal
kwetsbare punten in het huidige stelsel van extramurale zorg. De
rapportage is dan ook bedoeld om betrokken instanties te
informeren over de bevindingen.
Zo bevelen politie en SIOD aan de aanvraag van PGB en ZIN te
vereenvoudigen. Als deze aanvragen klantvriendelijker kunnen
worden gedaan, hebben ,,professionele'' tussenpersonen minder
kans. In het huidige systeem bestaat de mogelijkheid dat
aanvragen, verlenen, declareren en verantwoorden van zorg in één
hand komen te liggen. Daardoor neemt het risico op
belangenverstrengeling en fraude toe.
De toekenning van het PGB en de ZIN vindt plaats na een
indicatiestelling. ZIN wordt geleverd door een toegelaten
instelling die een contract heeft met een zogenoemd zorgkantoor.
In het contract worden te leveren uren zorg en tarieven
vastgesteld. Bij een PGB moet de budgethouder de bestede gelden
direct verantwoorden bij het zorgkantoor.
In de rapportage wordt geconstateerd dat controle op
verantwoording van het budget of het aantal geleverde zorguren,
vooral een papieren controle blijkt te zijn. Of de zorg ook
daadwerkelijk volgens de indicatie wordt geleverd, wordt niet
gecontroleerd.
Er is geen prikkel bij de zorgkantoren om te controleren: dat kost
geld en onregelmatigheden leveren geen verliespost op.
Zo kan een toegelaten zorginstelling doorcontracteren naar
(niet-toegelaten) ,,onderaannemers'' in een andere regio, en mede
daardoor minder controle uitoefenen op de gedeclareerde uren en
verleende zorg. Ook is gebleken dat zorg geleverd kan worden door
personeel dat niet de juiste opleiding heeft, omdat er geen
heldere kwaliteitsnormen zijn.
Toegelaten instellingen kunnen als het ware hun toelating
,,exploiteren'' door veel werk uit te besteden aan onderaannemers,
en zelf niet of nauwelijks nog zorg te verlenen. Uit de rapportage
blijkt dat opeenvolgende ,,onderaannemers'' vervolgens toch een
behoorlijke winstmarge (lijken te kunnen) realiseren. Dat lijkt
overigens, behalve ten koste van de zorg, ook ten koste te gaan
van het personeel.
Politie Rotterdam Rijnmond