Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
Callcenters hebben profijt van recessie
De meeste callcenters profiteren van de recessie. Dat
blijkt uit een recent onderzoek van VCN, de brancheorganisatie van
contactcenters in Nederland, onder haar leden.
Momenteel werven deurwaarders succesvol nieuwe opdrachtgevers, en ook
bestaande klanten dringen aan op een actiever incassobeleid.
Pensioenfondsen stelden dat de recessie waarschijnlijk meer werk gaat
betekenen voor hun callcenters. Door de uitblijvende indexatie van de
pensioenen zoeken de deelnemers meer contact met de fondsen. `Er is
toch meer wantrouwen tussen bedrijf en klant', aldus Marco
Houthuijzen, woordvoerder van VCN.
Een aantal leden denkt makkelijker aan personeel te komen door de
recessie. Een callcenter van een hypotheekverstrekker merkte meer
drukte op de financiële lijnen. `Over het algemeen geven onze leden
aan dat de focus meer op verkoopgerichte dan op servicegerichte calls
komt te liggen. Bedrijven willen gewoon meer klanten en meer omzet.'
Twintig bedrijven gaven aan weinig te merken van de economische
crisis. Zeven leden van de VCN geven echter aan dat de gevolgen wel
voelbaar zijn. Bij deze (inhouse)callcenters wordt er bijvoorbeeld
ingezet op minder uitval van personeel en een kostenbesparing bij
toeleveranciers en consultants. Ook worden er vacatures niet opgevuld
en contracten niet verlengd. `De nadruk ligt bij deze bedrijven op een
zo hoog mogelijk efficiency,' aldus Houthuijzen.
De WGCC, waarmee VCN sinds vorige week de Klantenservice Federatie
vormt, gaf vorige week al aan dat de facilitaire callcenters vooral
positieve verwachtingen hebben. Via de mobiliteitscentra van CWI/UWV
hoopt de WGCC de grote vraag naar callcenterpersoneel (tijdelijk) te
verlichten